סיוט השכרת הרכבים בחו"ל: בחניון השכרת הרכבים בנמל התעופה בן גוריון לא נותרו רכבים להשכרה, והמצב זהה כמעט בכל העולם. לכל חברות ההשכרה יש פחות רכבים, והביקוש הרב לחופשות בקיץ הוביל למחסור ועליית מחירים דרמטית - כך שאם תטוסו לחו"ל ותרצו למצוא רכב לא בטוח שתצליחו.
"לנסות להשיג רכב לקיץ? כבר עדיף לקחת את הרכב שלך איתך, זה פחות או יותר אותו המחיר", מספר מיכאל שיחור, מנהל אתר "שיחור" לתכנון טיולים. "אנחנו נמצאים במצב שזו לא שאלה של מחיר, אלא זו שאלה של להשיג את הרכב או לא להשיג רכב".
"ברגע שפרצה הקורונה, חברות השכרת הרכב נתקעו עם מלאים עצומים. לא יכלו למכור, לא יכלו להשכיר ונקלעו לקשיים כספיים גדולים מאוד", מסביר שיחור. "הם נפטרו מהרכבים באופן שיטתי וכתוצאה מזה הם נותרו עכשיו עם מלאי דליל מאוד. התוצאה היא שהיום קשה מאוד למצוא מכוניות בכלל. המחירים קפצו בין 20% ל-50% לעומת מה שהיו לפני שנתיים".
עליית המחירים המדוברת מגובת היטב בנתונים מהשטח - בגרמניה נרשמה עלייה של 87% בשלוש שנים במחיר השכרת רכבים, באיטליה 104%, ביוון 142%, בניו יורק 82% - ועלות השכרת רכב בעיר תעלה לא פחות מ-1089 דולר. "למה הרכב צריך לעלות אלף אירו לשמונה ימים? אלה לא היו המחירים, מדובר בעלייה של עשרות אחוזים. זה אוטו שכור שפתאום בלי להרגיש נהיה אחד המרכיבים היקרים ביותר בנסיעה", שיתף אסף חנון, ששכר רכב בצרפת.
גם בישראל הכאוס בשוק השכרת הרכב חוגג – ישראל ממוקמת במקום הרביעי בעולם ביוקר השכרת רכב, עם עלות ממוצעת של 574 יורו לשבוע. בחברות ההשכרה מספרים שהם לא מצליחים לעמוד בביקוש העצום ואף חוסמים תדיר את האפשרות להזמין. סמנכ"ל שיווק ומכירות ב"שלמה סיקסט", מסביר: "מוקד ההשכרות שלנו מקבל ביום כמה אלפי שיחות. כל הטיול של אנשים בנוי על הרכב, והם מנסים להשיג אותו בכל דרך ומוכנים לשלם כמעט כל מחיר. חברות ההשכרה היום לא עומדות בכמויות הביקוש ולכן גם המחירים עולים."