ישראל מתייקרת: אחרי שסטוביץ, דיפלומט וקימברלי, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, הודיע הערב (ראשון) כי לרשימת החרם של הסתדרות העובדים תיכנס גם חברת ליימן שליסל - על כל מוצריה. כבר ממחר היו אמורות להיות עליות מחירים, אך בשל הודעתן של חלק גדול מרשתות השיווק הגדולות במשק כי לא ייכנעו ליבואניות הגדולות, המחירים יישארו בינתיים בעינם.
סיקור יוקר המחיה ב-N12:
- מרד הרשתות נגד עליות המחירים: ויקטורי מצטרפת לשופרסל
- עליות המחירים: האולטימטום של שופרסל ליבואנית הענק - והאיום
- עכשיו זה רשמי: מחירי מוצרי החלב יתייקרו ב-4.9%
- מנטוס, לואקר וסניידרס: מותגים נוספים בדרך להתייקר
- ארנון בר-דוד מאיים להשבית את המשק בתגובה להתייקרויות
בעקבות הודעתה כי תייקר מוצרים החל בחודש נובמבר הקרוב, בהסתדרות הכריזו כי יחריפו את החרם נגד היבואניות - ויצרפו לרשימה גם את ליימן שליסל. בין המוצרים הבולטים שמשווקת החברה, ניתן למצוא את המותגים מנטוס, לואקר, הוטפופ (פופקורן), פילסברי, טופיפי, וורטרס אורגינל, סניידרס ותינוקלין.
ממחר צפויים לצאת בכל יום אלפי חברי הסתדרות ואנשי הנוער העובד והלומד אל מרכזי הקניות בכל רחבי הארץ - שם יחלקו חומרי הסברה שיסייעו לצרכנים בהרכבת סל מוצרים מוזל ונגיש. בימים הקרובים, יו"ר ההסתדרות יזמן לדיונים נוספים עשרות מראשי הוועדים הגדולים במשק - במטרה להחריף עוד יותר את המאבק ביוקר המחיה.
"אני מברך את רשתות השיווק שהצטרפו למחאה", אמר בר-דוד. "חלק מהרשתות הודיעו שיורידו את המוצרים למדפים התחתונים, או בכלל לא יעלו אותם. אני שב ומבהיר לממשלה - אם לא יהיו צעדים אקטיביים ופעולות בנושא, אכנס בתחילת ספטמבר את מוסדות ההסתדרות מתוך מטרה להכריז על סכסוך עבודה במשק".
גם רשת "אושר עד" הצטרפה למאבק - והודיעה ללקוחותיה כי תפסיק לשווק את המוצרים של חברת יוניליוור: "תאגיד יוניליוור המשווק את מותגי תלמה, קנור, בייגל בייגל, בדין, פינוק, דאב ועוד, ייקר את מוצריו ביחס למחירי המוצרים המתחרים ברמתם ובאיכותם. לאור זאת, החלטנו בשלב זה להימנע מלהציגם למכירה", נכתב בשלט שנתלה בסניפי הרשת.
מנכ"ל ויקטורי, אייל רביד, שרק בשבוע שעבר סירב להתחייב כי יצטרף לחרם, הסביר ב"תוכנית חיסכון" מדוע שינה את דעתו: "מיום חמישי עד היום בבוקר לא הייתה לי עדיין תשובה, אבל קיבלתי כמות עצומה של מסרונים והודעות בפייסבוק ובאינסטגרם מאנשים שאני לא מכיר, לקוחות צרכנים שאמרו 'אתם חייבים לעצור'".
"עכשיו זה הזמן של הצרכן להראות נחישות ואחריות על הבית שלו - שהצרכן יפסיק ללכת עם היד אוטומטית לטונה שהוא היה רגיל או לשמפו שהוא היה רגיל", אמר עוד רביד. "יש מוצרים מקבילים או בייבוא מקביל עם אותו מותג בדיוק או מוצרים תחליפיים".
גם ללקוחות היה לו מה לומר היום: "מרד צרכנים הוא דבר מעולה. צריכים להבין שלא נקנה בכל מחיר - יש גם את הקו האדום שבן אדם יכול לבוא ולספוג אותו", סיפרה נועה מראשון לציון.
בתגובה לחרם, בדיפלומט מאיימים כי מי שלא יאשר את עליות המחירים – לא יקבל סחורה. נכון לעכשיו, גם היבואניות וגם רשתות השיווק הגדולות לא מתכוונות לוותר - ונעמדות על הרגליים האחוריות. נכון לעכשיו, שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, יוחננוף ומחסני השוק הודיעו כי הן מסרבות להיכנע לדרישת דיפלומט ולא יעלו מחירים. עם זאת, יינות ביתן וטיב טעם מתחמקות ולא מספקות תשובה ברורה אם הן מצטרפות למאבק ביוקר המחיה - בשל משא ומתן שהן מקיימות עם היבואניות.
עם זאת, גם שופרסל וגם רמי לוי, שהודיעו כי לא יעלו מחירים, מצאו דרכים יצירתיות מאוד להעלות מחירים - של המותג הפרטי שלהן. בשופרסל, 538 מוצרים מהמותג הפרטי התייקרו, לצד 315 מוצרים שמחירם ירד. בין המוצרים הבולטים שהתייקרו: נקניק סלמי (44%), חיתולים שופרסל (25%), דג פילה אמנון (20%) ונייר טואלט (7%). המצב במותג הפרטי של רמי לוי לא שונה, עם 526 מוצרים שהתייקרו, לעומת 108 מוצרים שמחירם ירד. בין המוצרים הבולטים שהתייקרו: נייר טואלט (28%), דבש (30%) ונוזל ניקוי רצפה (20%).
מחברת ליימן שליסל נמסר בתגובה: "ליימן שליסל לא הודיעה על עליית מחירים במוצריה".
תגובת שופרסל: "במהלך השנה האחרונה בוצעו עדכוני מחיר לחלק מספקי המותג, בהתאם לעלייה בחומרי הגלם וחומרי האריזה".
מרמי לוי לא התקבלה תגובה.