יומיים לאחר שנחנך לראשונה במטרה לעקוף את הפקקים ולקצר את זמן הנסיעה לירושלים, עומסי תנועה נצפו היום (ראשון) ב"נתיב פלוס" החדש בכביש 1 לירושלים, ממחלף דניאל עד לכניסה למנהרת הראל.
מנתוני ווייז עולה כי עומס כבד נמדד היום במקטע שבין כפר שמואל לשואבה, כאשר באותה העת בשני השבועות הקודמים, נמדד עומס בינוני בלבד במקטע שבין נווה שלום לשואבה. נכון לשעה 08:40, נצפה עומס כבד בכביש מספר 1 מזרח מכפר שמואל לשואבה, כאשר המהירות הממוצעת בנתיב עמדה על 34 קמ"ש בזמן משוער למקטע של 36 דקות. לשם השוואה, בשני ימי הראשון בשבועות הקודמים, נצפה עומס בינוני בלבד בין נווה שלום לשואבה, וזמן הנסיעה במקטע היה נמוך מרבע שעה.
"הכוונות טובות - הביצוע כושל"
במשרד התחבורה אמנם מדווחים על ירידה של 25 אחוזים לזמן הנסיעה שיתופית והציבורית בנתיב החדש בכביש 1. אך ציבור הנוסעים שנתקעו היום בפקק בשעות הבוקר לא הרגישו את הירידה המדוברת. "בזמן שבנתיב החדש נסעו חופשי, אנחנו נתקענו בפקק בשני הנתיבים הסמוכים", ציין רון מהמרכז שנוסע בכל יום לירושלים.
אלי מהשרון, שעובד בסמוך לירושלים, פתח את אפליקציית ווייז לפני שיצא מביתו והתאכזב. "התזמון הקבוע התארך בכחצי שעה והצבע האדום בהק מהמפה בכביש 1", אמר. "משכתי את היציאה מהבית בעוד שעה. אבל לא הופתעתי, אם לקחו נתיב אחד רגיל לטובת תחבורה ציבורית ולא דאגו שתהיה לי ולרבים אחרים תחבורה ציבורית מהבית לעבודה, איך אפשר לצפות שהעומסים לא יגדלו? הכוונות טובות, הביצוע כושל".
היפוך הפירמידה
"נתיב פלוס" לתחבורה ציבורית ושיתופית (קארפול), תוכנן לשרת עשרות אלפי נוסעות ונוסעים בתחבורה הציבורית – 400 אוטובוסים ביום חול, ועוד 500 אוטובוסים בימי שישי, נוסף על אלפי משתמשות ומשתמשים שיסעו יחד בנסיעה שיתופית. הנתיב, שנסלל בין מחלף דניאל לכניסה למנהרת הראל ואורכו 26 קילומטרים, פועל בימי ראשון עד חמישי בשעות העומס בבוקר בין 06:30 ל-09:30, ובימי שישי בין השעות 12:00 עד 17:00 לפני כניסת השבת. בשאר השעות הנתיב פתוח לנסיעה לכל משתמשות ומשתמשי הדרך.
הנתיב החדש הוא חלק מתוכנית שיזמה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ואושרה בממשלה בחודש יוני. "אחרי עשור של הזנחה שהפכה את התחבורה הציבורית לחצר האחורית של מדינת ישראל, עשינו היפוך פירמידה שהופך את התחבורה הציבורית להיות VIP", אמרה מיכאלי עם חניכת הנתיב בסוף השבוע האחרון.
"התחייבתי ל-150 קילומטר של נת"צים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית השנה, והנה אנחנו צובעות וצובעים הערב את הנת"צ הכי ארוך במדינה שמוביל לירושלים. העשור הבא חייב להיות העשור של התחבורה הציבורית. זאת הדרך היחידה להוציא את ישראל מהפקק. מי שלא יבוא או תבוא אחרי, אסור להם להפסיק את המהפכה הגדולה שעשינו בתחבורה הציבורית במדינת ישראל", הוסיפה מיכאלי.
לפי משרד התחבורה, בכל מקום שבו נפתח נת"צ או נר"ת נרשמה ירידה דרמטית בזמני הנסיעה בתחבורה הציבורית. כך למשל, נרשמה ירידה של 62 אחוזים בזמני הנסיעה בשעות הבוקר ב"נתיב פלוס" בכביש 20 ממבוא אילון עד למחלף השלום, 12 דקות בלבד לעומת 31 דקות בנתיב הרגיל.