ישן מול חדש: "התיישנות מתוכננת" (או באנגלית Planned obsolescence) הוא הכינוי שניתן בתעשייה לתאריך התפוגה המלאכותי שנותנים היצרנים לכל מוצר. "גם אם אלטף את הטלפון שלי, הוא לא "יחיה" יותר מ-3 שנים", אמר יובל אופק שני מקיבוץ פלך. יצאנו לבדוק מה הסיבה לכך שהמוצרים של היום לא מחזיקים מעמד.
"איך חנות של מוצרי חשמל תמשיך למכור מקררים אם לכולם כבר יש?", הסביר יונתן גן-מור מפרויקט ונוס ישראל. "היא צריכה למכור, ולכן, היא צריכה לדאוג שהדברים יתקלקלו ולא יחזיקו לנו 80 שנה - אחרת תהיה להם בעיה". בכירים בתעשיית הנורות הם למעשה הראשונים שנדלקו על הרעיון הזה לפני 100 שנה, לאחר שהבינו שאם אורך החיים של נורה ימשיך לעלות – הם יפשטו את הרגל. לכן, קרטל הנורות קבע שכל נורה תוכל לעבוד רק 1,000 שעות - וכך יצליחו למכור עוד ועוד נורות.
מכשירי החשמל של היום זולים בהרבה; הם עשויים מחומרים עמידים ואיכותיים פחות - אבל נגישים כמעט לכולם. טלפון סלולרי, למשל, יש גם במקומות הכי עניים בעולם, וזה מגיע על חשבון האיכות. עם זאת, חשוב לציין כי הקלקול המהיר של המכשירים נובע מזה שהכניסו אליהם במהלך השנים גם רכיבים רגישים. "בעבר, לא הייתה אלקטרוניקה מתוחכמת ודיגיטלית במכשירים ולכן הם יכלו להחזיק הרבה יותר זמן. ברגע שאנחנו מכניסים רכיבים אלקטרוניים רגישים והם באים במגע של מים ולחות – המכשירים מתיישנים", הסביר המומחה לכלכה מעגלית, יאיר אנגל.
מפתחים מריצים בדיקות כדי להעריך את אורך חייו של מוצר, ויודעים מתי תקרה תקלה מהותית או מתי המוצר ישבוק חיים. בנוסף, לעיתים הם מכניסים באופן מכוון חלק שצפוי להתקלקל מהר יחסית או שלא משתלם לתקן ועדיף כבר לקנות חדש.
הטלפונים הניידים כיום הם שבירים ומתפוררים בקלות – וכתוצאה מכך התפתחה תעשייה שלמה של כיסויים קדמיים ואחוריים. אך מבפנים, סלולרי שהיה חדיש בתחילת השנה, בסופה כבר מחשב את קיצו לאחור. "היצרנים כותבים על הסוללות שהן יכולות להחזיק חמש שנים", הסביר ניקו ביקוב, מנהל חנות טלפונים בקניון רננים.
אפל, מלכת העיצוב והחדשנות שיכללה והביאה לשלמות את רעיון ה"התיישנות המתוכננת". בחברה הודו בעבר שתוכנות לעדכון גירסה מאטות את המכשיר שלהן. יתר על כן, בחברה מצאו דרכים יצירתיות להקשות על התיקון גם למי שרוצה לשמור את האייפון הישן שלו ולא לקנות חדש.
לא מדובר רק על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה. בגדים ונעליים אנחנו מחליפים לפחות בכל עונה – קונים וזורקים, צורכים ושוכחים. גם המהפכה העולמית שהביאה רשת איקאה גרמה לכך שכבר לא קונים רהיט לכל החיים. "אנחנו נמצאים עמוק עמוק בתוך תרבות הצריכה. אנחנו רוצים כל הזמן להתחדש", ציין אנגל.
למרות המשבר הכלכלי, ההתחממות הגלובלית, המגפה שעדיין נותנת את אותותיה ומלחמה שלא שוככת, הגיע נובמבר, חודש הסיילים הגדול - וכולנו נרצה להתחדש. לא נחשוב על המחר, אלא רק לאן לזרוק את הדבר החדש של אתמול, ואולי זאת הבעיה האמיתית.