המיתון המתקרב לא הצליח להביא לפגיעה משמעותית בקניות של חודש נובמבר, וביום שישי, יום השיא של ההנחות, הישראלים שלפו את האשראי והגיעו לרכישות בסך של 890 מיליון שקלים - עלייה של כ-20% מבלאק פריידי אשתקד, כך על פי נתוני שב"א.
על פי הנתונים, ביום שישי השחור לפני שנה בדיוק הוציאו הישראלים 745 מיליון שקלים. אמנם סכום ההוצאות באשראי גדל, אך בהשוואה לשנים קודמות הוא הניב רכישות מעטות יותר, שכן ההנחות, בקניונים ובאונליין, היו מצומצמות יחסית, והפריטים עצמם יקרים יותר עקב האינפלציה הגבוהה. גם בקרב הישראלים שחיכו להנחות הענק באתרים הזרים, נרשמה אכזבה. אמזון לדוגמה, שיווקה מוצרים בהנחה לקהל האמריקני, אבל מיעטה בהנחות על מוצרים שנשלחים לישראל ולמדינות אחרות.
העובדה שחודש המבצעים הגדול הגיע השנה לצד אינפלציה נוסקת בלבל גם את הצרכן ה"חכם", שהתקשה להבין האם ההנחות כדאיות. אם מחירי בגדי הספורט עלו בחודש שעבר ב-16%, וכעת הם נמכרים בהנחה של 20%, האם כעת נשלם פחות?
בארצות הברית, צרכנים בזבזו 9 מיליארד דולרים ברכישות באינטרנט, נתון שיא, ועלייה של 2.3% לעומת השנה הקודמת. בקניות הצעצועים לדוגמה, מדובר בנתון שגבוה ב-285% מיום רגיל בחודש אוקטובר, כך לפי נתוני חברת ADOBE האמריקנית. ברקע האינפלציה הגבוהה, רבים מהאמריקנים העדיפו לשלם בתשלומים או בהלוואות על הקניות. הקנייה בתשלומים זינקה ב-78% בהשוואה לשבוע הקודם.
בחברת ADOBE מעריכים כי השיא עוד לפנינו - בסייבר מאנדיי, שיחול מחר, צפויים האמריקנים להוציא סכום שיא של 11 מיליארד דולרים, עלייה של 5% מהשנה הקודמת. הסיבה המרכזית להעמקת המבצעים היא שעלויות האחסון בארצות הברית הולכות ועולות, וכל חברה שתישאר עם מלאים אחרי חודש דצמבר תשלם עליהם הרבה יותר משעולה למכור אותם, גם במחירי הפסד.