תביעה ייצוגית הוגשה בסוף השבוע נגד הביטוח הלאומי, שלפי הנטען גבה סכומים מיותרים מאזרחים שביקשו לעיין בתיק הזכויות שלהם. השירות, אחד מהבסיסיים שמציע הביטוח הלאומי, מאפשר לאזרח לעיין במסמכים ועדויות שאסף הביטוח בזמן שבירר תלונה שהגישו. זה שירות חיוני לכל מי שמנסים להחליט אם להמשיך ולדרוש פיצוי, או לערער על החלטת הביטוח הלאומי.
הביטוח הלאומי היה גובה באופן שגרתי אגרה בסך 25 שקלים לעיון בתיק הזכויות. זאת, עד שהוגשה תביעה קודמת בנושא, וב-2012 נקבע בפסק דין כי מדובר באגרה לא חוקית, והביטוח הלאומי התחייב להפסיק בגבייה. נראה שברוב הסניפים ההנחיה אכן יושמה, אך לא כך בסניף ירושלים. שם, אזרחים שביקשו לעיין במסמכים, נדרשים גם כעת לשלם את האגרה הלא חוקית.
משרד עורכי הדין שהגיש את התביעה, מרקמן טומשין ושות', התריע על פעילות סניף ירושלים ליועץ המשפטי של הביטוח הלאומי כבר באפריל 2020. אז, היועץ הודיע כי אכן מדובר בגבייה בניגוד לנהלים, וכי הנושא ייבדק. מאז, מראה התביעה, הגבייה הלא חוקית בסניף ירושלים ממשיכה כרגיל.
לא מדובר בסכום עתק לכל אזרח, אך במצטבר, מדובר בפגיעה בציבור גדול, ובעיקר בציבור שנמצא במצוקה, וזקוק למסמכים הללו. ויתור על העיון בתיק ימנע מהמבוטחים לערער על החלטת הביטוח הלאומי, ובגלל שהסכום נמוך יחסית רבים משלמים אותו בלי לבדוק את הנושא. וכך, למרות שמדובר בגבייה אסורה, היא מתאפשרת באין מפריע.
עורכי הדין דוד שוורצבאום ומעיין יוחאי, שהגישו את התביעה, מסרו: "במקרה הזה ברור לחלוטין שהביטוח הלאומי מודע לכך שהגביה אינה חוקית, ובכל זאת בוחר להמשיך לגבות את האגרה ממבוטחים שהם קהל שבוי. מבוטחים שאינם מודעים לזכויותיהם, עלולים לוותר על קבלת המידע המגיע להם, בשל העלות, או לשאת בתשלום שאינו מוצדק".
מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: "הנהלת הביטוח הלאומי לא הנחתה לקחת אגרה, אלא ההפך. כפי שצויין בבית הדין הנחיית הארגון הייתה חד משמעית ודרשה לא לגבות. ככל שנגבו סכומים, מדובר בטעות נקודתית והיא תתוקן".