שרת התחבורה מירי רגב הכריזה על רפורמה בתחבורה הציבורית שתוריד מחירים לתושבי הפריפריה, צעירים ואזרחים ותיקים, אלא שפחות מיממה לאחר פרסומה הסתבר בוועדה בכנסת שבכלל אין לכך מקור תקציבי. אם זה לא מספיק, בארגון 15 דקות - צרכני תחבורה ציבורית, שעל פניו אמור לתמוך ברפורמה, יוצאים בביקורת חריפה על התוכנית ומאשימים את רגב: "בכל המהלכים שהיא עשתה עד כה, היא רק לקחה מהתחבורה הציבורית". הרפורמה ופרטיה נחשפו לראשונה ב-N12.
"הבטחות ריקות לציבור, חסרות כל ביסוס"
עדן רונן, דוברת ארגון 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית, הביעה ביקורת על התנהלותה של שרת התחבורה וההחלטות שביצעה מאז חזרתה למשרד: "רגב כבר יצאה נגד נתיבי התחבורה הציבורית, ביטלה את האכיפה בנתיב רב-התפוסה בכניסה לירושלים ובכביש החוף, וגם הביעה הסתייגות בקשר למטרו. אלו הם מהלכים שדווקא נועדו לפגוע בתחבורה הציבורית ולתעדף את הרכב הפרטי על פניה".
"השרה רגב הציגה את הרפורמה שלה ללא שום אישור תקציבי וללא שום תיאום עם האוצר. כבר הבוקר נאמר בוועדת הכלכלה שלא יהיה תקציב למהלך בשנה הקרובה. רגב פשוט הציגה הבטחות ריקות לציבור, חסרות כל ביסוס", הוסיפה רונן, שלדבריה רגב עושה הכול כדי "לייצר כותרות. "מירי רגב יורה להמון כיוונים ויש לזה השלכות", הסביר הכלכלן הבכיר ד"ר אלכס קומן מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו.
במהלך הדיון שהתקיים היום בוועדת הכלכלה אמר נציג האוצר: "ככל הידוע לנו, כרגע אין מקור תקציבי למשרד התחבורה לקדם את הרפורמה. ככול שאין - הממשלה תצטרך לעשות סדר עדיפויות בתקציב הקרוב". יו"ר הוועדה, דוד ביטן, שאל אם כך מתי הרפורמה תיכנס לתוקף, ובמשרד התחבורה השיבו כי היא תחל רק לאחר שיאושר תקציב.
"בגלל האוצר תחכו שנה?", ענה על כך היו"ר. "תמצאו את הכסף, ראיתי שבממשלה הקודמת אפשר היה לתת לרשויות כסף כל פעם שהיה משבר פוליטי, אז לפריפריה אי אפשר? מה הבעיה לתת פה איזה 100 מיליון שקל? קובע ישיבה בעוד שבועיים כדי לדעת מתי מתחילים את זה". עוד אמר ביטן לאוצר: "אם לא תאשרו את זה לא יהיה תקציב מדינה, לא נצביע". נציג האוצר השיב: "אנחנו לא מאשרים או לא מאשרים, משרד התחבורה צריך להעמיד תקציב".
"בכל המהלכים שהיא עשתה עד כה, היא רק לקחה מהתחבורה הציבורית"
"מאחורי הרפורמות עומד מהלך פופוליסטי זול, שבו רגב לכאורה אומרת: 'הנה, אני בעד הנוסעים, אני מעודדת נסיעה בתחבורה ציבורית, אני מורידה מחירים'", הוסיפה רונן, דוברת ארגון 15 דקות. "הנחה לתושבי הפריפריה זה אכן חשוב, אבל כשאין תחבורה ציבורית טובה - זה מאלץ להחזיק רכב. אין אלטרנטיבה אחרת".
דוברת "15 דקות" הסבירה שכדי לשפר את מצב התחבורה הציבורית בארץ, יש לבצע מהלכים "לא פופולריים", כמו לתמרץ שימוש של נוסעים בתחבורה ציבורית ולגרום להם לוותר על הרכבים הפרטיים: "מירי רגב לא רוצה לעשות את זה, והיא גם לא בעד תחבורה ציבורית, היא אוהבת את הרכב הפרטי. בכל המהלכים שהיא עשתה עד כה, היא רק לקחה מהתחבורה הציבורית - במקום לתת, וזו הבעיה האמתית".
ד"ר אלכס קומן סיכם: "מירי רגב יורה להמון כיוונים ויש לזה השלכות - זה דורש תקציבים והתמודדויות עם התנגדויות. הדבר הנכון לעשות זה סדרי עדיפויות, ולהגיד 'בשנת 2023 אני אתמקד בנושא אחד ובשנת 2024 אני אתמקד בנושא אחר'. ובכל הנוגע לתקציבים - אם היא תעמוד מספיק חזק על הרגלים האחוריות שלה ותלחץ על ראש הממשלה אולי היא תצליח לקבל את הכסף".
עיקרי הרפורמה
- הנחה לצעירים בני 18–26 - על פי התוכנית החדשה, תינתן הנחה של 33% ברכישת ערך צבור ומנוי חופשי-חודשי לצעירים בקבוצת הגיל. קודם לכן, נהנו מהנחות רק ילדים ונוער עד גיל 18.
- נסיעה חינם לחיילים משוחררים - ההטבה שניתנת כיום רק לחיילים במהלך שירותם, תורחב למשך שנה מיום השחרור, כאות הוקרה ותודה על התקופה שהשקיעו בשירות הצבאי.
- הנחה ניכרת לתושבי הפריפריה - לתושבי היישובים שדירוגם הסוציו-אקונומי נע בין 1 ל-5 תינתן הנחה בגובה 50% בעת רכישת ערך צבור. לתושבים שמתגוררים בישובים שדירוגם הסוציו-אקונומי בין 1 ל-2 תינתן הנחה של 50% בעת טעינת כרטיס הרב-קו בערך צבור.
- נסיעה חינם בכל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל לאזרחים ותיקים - עד כה נהנו מנסיעה חינם רק גילאי 75 ומעלה. במתווה החדש תוענק הטבה זו לכל אזרח ותיק, נשים מגיל 62 וגברים מגיל 67, תוך הרחבת מעגל הזכאים במאות אלפי משתמשים.
- אנשים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי - עד עתה ניתנה לקבוצה זו הנחה רק בעת רכישת ערך צבור. כעת, הם יהיו זכאים לשלם חצי מחיר גם בעת רכישת מנוי "חופשי-חודשי".