בטקס חגיגי הושלמה היום (שלישי) הפרטתו של נמל חיפה, שעבר לידי "קבוצת אדאני" ההודית ו"קבוצת גדות" הישראלית. שתי הקבוצות קיבלו את הזכות להפעיל את הנמל ב-10 השנים הבאות. הבעלים החדש הוא המיליארדר גאוטם אדאני, שהגיע בעצמו לנמל, ובימים אלה מתמודד עם טענות שמופנות כלפיו בנוגע להונאת ענק. עם זאת, בישראל ידעו שהחברה שלו ממונפת בשיעור גבוה, ולא צופים שהצרות של אדאני בעולם ישפיעו על הרכישה כאן בישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם בטקס והתייחס לסערה סביב הרפורמה במשפט: "לא צריך להפוך את המרמור לפגיעה בכלכלה".
בנאומו בטקס העברת הבעלות, קרא ראש הממשלה נתניהו ליריביו הפוליטיים להפסיק לעסוק בהסטת ההשקעות של אישים או חברות בישראל: "טוב להשקיע במדינת ישראל - מי שמשקיע, מרוויח. אני רוצה להגיד ליריבינו הפוליטיים - זה לא נעים להפסיד בבחירות, זה קורה, וזה קרה גם לנו. אני מציע להתעשת, להירגע. לא צריך להפוך את המרמור לפגיעה בכלכלת ישראל".
נתניהו התייחס לרכישה כ"הבעת אמון" בכלכלה הישראלית, למרות שהעסקה נסגרה עוד בקיץ. ראש הממשלה אמר: "כניסתה של חברת אדאני אל נמל חיפה היא הבעת אמון חד-משמעית בכלכלה הישראלית ובחוסנה של המדינה. אני שומע את נבואות הזעם על חורבן הכלכלה. להפחדות הללו אין שום בסיס. כלכלת ישראל חזקה מתמיד, והיא תהיה עוד יותר חזקה כשנקל על עשיית עסקים ע"י הסקטור הפרטי ע"י הפחתת הבירוקרטיה המשפטית. אנחנו עובדים קשה כדי לשנות את זה, אנחנו נשנה את זה ואחרי שנעשה את הרפורמה הזאת כולם ישאלו איך היינו בלעדיה. כמו ששואלים היום איך בלי השינויים שהכנסנו בנמלים – אותו הדבר קורה כאן".
ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם אמרה: "כניסתה של קבוצת 'אדאני' לנמל חיפה מעוררת את החלום עתיק היומין של כל החיפאים - לזכות לראות את העיר מחוברת לים לאחר כמעט מאה שנים של נתק.
יחד עם הובלת פתרון קבע לסילוק מסילות הרכבת ומינהורן מתחת לקרקע, עליהן אנו עמלים כבר עשור, עם תוכניות להתחדשות רובע הנמל וכל לב העיר ההיסטורית, שמובילה העירייה בשנתיים האחרונות, לחיזוק כלכלת העיר התחתית בתחומי ההיי-טק, התרבות ועוד - הנמל הופך לנדבך משלים וקריטי בהגשמת החזון, שיהפוך את חיפה לעיר-ים חזקה, מרגשת ואמיתית".
הדוח הבעייתי על חברת אדאני: מניפולציה במניות
חברת ההשקעות האמריקנית הינדנבורג ריסרץ' פרסמה לאחרונה דוח בו טענה כי חקירה שניהלה במשך שנתיים מצאה מניפולציית מניות והונאה חשבונאית בחברה, בנוסף לחובות כבדים. החברה מסרה כי היא מחזיקה ב"פוזיציית שורט" על החברות של אדאני דרך אג"ח שלה הנסחרות בארצות הברית, אך סירבה למסור פרטים נוספים.
קבוצת החברות של אדאני, שכוללת מגוון עסקים מתחום הטקסטיל ועד לאנרגיה ותשתיות, הואשמה על ידי הידנבורג בתרגילים חשבונאיים ואף בהונאה, במטרה לנפח את שווי החברות. בתגובה לדוח של קבוצת הינדנבורג, צנחו המניות של החברות בקבוצה, שאיבדו בהערכה כוללת בין 15% ל-20% משוויין. אדאני איבד בעצמו קרוב ל-20 מיליארד דולר מהונו האישי, וכעת "שונמך" למקום השביעי בדירוג פורבס לעשירי העולם.
בישראל לא מודאגים, אדאני הודף את האשמות
בישראל לא מודאגים מדי בינתיים מהצרות של אדאני, זאת למרות שחיפשו רוכש בעל "יציבות פיננסית". ההערכה היא שלמרות ההפסדים, נמל בשווי נמוך כמו נמל חיפה לא יהיה הראשון לספוג את המכה. זה גם לא הפריע לראש הממשלה נתניהו לתייג את השקעתו של אדאני כאן כ"אמון מלא של הקהילה הבין לאומית בישראל".
קבוצת אדאני מכחישה בינתיים את האשמות קבוצת הינדנבורג, ואדאני הדף אותן גם בעצמו. הוא ניסה לצייר את האישומים כלפי החברות שלו כאישומים כלפי הודו עצמה: "זו אינה רק התקפה לא מוצדקת על חברה ספציפית, אלא מתקפה מחושבת נגד הודו, עצמאותה, ההגינות והאיכות של המוסדות ההודים, וסיפור הצמיחה והשאפתנות של הודו", הוא כתב.
גאוטם אדאני מגיע ממשפחה מרובת נפשות וכבר מגיל 16 החל לעבודת כממיין יהלומים. בבגרותו החל לימודי תואר ראשון במנהל עסקים במוסד מקומי, אך חזר לעסקי היהלומים, והחל במסחר בין לאומי. את הונו עשה בתחילת שנות ה-90 וכתוצאה מכך התרחב לתחומי סחר במתכות, טקסטיל ומוצרים חקלאיים לצד תחום האנרגיה. לאחר שקיבל לידיו את ניהול נמל מונדרה מידי הממשלה בהודו הוא נכנס לתחום הנמלים וכיום חברתו היא מפעילת הנמלים הפרטיים הגדולה ביותר בהודו. אדאני נחטף והוחזק כבן ערובה בגין כופר בשנת 1998, אך שוחרר מבלי שנדרש לשלם את הכסף.