המותג הזול של שופרסל לחרדים: רשת שופרסל דאגה לבסס לעצמה תדמית של "רובין הוד" בגל ההתייקרויות האחרון, הייתה הראשונה שהודיעה כי לא תאשר את ההתייקרויות של החברות ואף והורידה את מחירם של כ-300 מוצרים למשך חצי שנה. אך היום (שני) אנחנו מציגים ב"תוכנית חיסכון" תחקיר המציג את המותג של הפרטי של שופרסל, שהשקיעה שנים בבנייתו, אל מול מותג פרטי נוסף של הקבוצה.
המותג של רשת "יש חסד" מנוהל ומוחזק גם הוא על ידי קבוצת שופרסל, ופונה לקהל החרדי. באתר שופרסל אונליין לא ניתן למצוא את המותג הפרטי של הרשת, אז יצאנו לבדוק. אותם בעלים, שני מותגים פרטיים – אבל המחירים בהחלט שונים.
הפערים בין שני המותגים נחשפים
מגבות נייר של המותג שופרסל למשל, עולות 18.90 שקלים. מגבות נייר של המותג יש חסד: 14.90 שקלים – כמעט 27% פער. בשופרסל ניתן למצוא נוזל כלים של המותג ב-9.90 שקלים, וביש חסד" ב-5.90 שקלים בלבד. הפרש משמעותי של 68%. וזה ממשיך: מלפפונים קטנים במלח יעלו בשופרסל 10.90 שקלים, ואותם מלפפונים של מותג יש חסד: 8.80 שקלים בלבד, 24% הפרש.
אך בין מוצרים שונים קיימים פערים גדולים אף יותר, ובחלק מהמקרים מדובר על מוצרים בסיסיים ביותר. אקונומיקה של מותג שופרסל תעלה 13.90 שקלים, בעוד ביש חסד: 6.90 שקלים בלבד. מדובר על פער של למעלה מ-100%. כך גם ההבדל של שקיות זבל בין שני המותגים, העומד על לא פחות מ-111% פער.
860 מוצרים התייקרו - וכמה ביש חסד?
בנוסף, מתוך 2,200 מוצרים במותג הפרטי של שופרסל שבדקנו, 860 מוצרים התייקרו בשנת 2022 – ורק 340 הוזלו. ברשת יש חסד: רק 5 מוצרים התייקרו, ומדובר בביטול של מבצעים ולא בעליית המחיר עצמו.
יש חסד בבעלות שופרסל אף מחויבת במיוחד למחיר הקבוע של המוצרים – וניתן לראות זאת על המוצרים עצמם: הרשת למעשה מדפיסה את המחירים כחלק מהאריזה של המוצר, וכך הרשת לא יכולה להעלות מחירים מבלי שהצרכנים ישימו לב לכך.
שופרסל מייבאת - יש חסד משווק
עוד שאלנו - האם הפער במחיר הוא באמת מוצדק? בדקנו למשל מגבות נייר של שישה גלילים ממותג הבית של יש חסד, ואת אותו מוצר של מותג שופרסל. האם אלו מוצרים שונים או שמדובר למעשה באותו המוצר בדיוק? באותיות הקטנות ניתן לראות שהמוצרים מיוצרים באותו המפעל באופקים. אם מסתכלים על הרכיבים רואים שמדובר באותם רכיבים בדיוק, אבל הפער במחיר: כמעט 30%.
גם סוכר לבן, מוצר צריכה בסיסי, מיוצר באותו המפעל בשני המקרים, אבל המחיר של מותג שופרסל גבוה ב-18%. בבדיקה של שמן קנולה מצאנו כי בשני המקרים המוצר מיוצר באותו המפעל בגרמניה, ובאותה הכתובת בדיוק. בשני המקרים שופרסל היא שמייבאת, ויש חסד היא רק משווק. הפער בין שני בקבוקי השמן: 43%.
לפני יותר משנה חשפנו בתוכנית חיסכון את האתר הסודי של שופרסל, "ישיר למהדרין". גם שם ראינו כיצד שופרסל מציעה מחירים שונים ללקוחות שונים, ולכן שוב נשאלת השאלה – מדוע שופרסל מתיימרת להילחם ביוקר המחיה, אך לא מציעה לכלל הסניפים את המוצרים שכבר ברשותה במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים?
"נותנים מענה למיליונים בפורמטים שונים"
תגובת שופרסל: "כל הפורמטים של הקבוצה זמינים בפני כולם. אנחנו נותנים מענה למיליוני לקוחות באמצעות פורמטים קמעוניים שונים המאופיינים בעלויות תפעול שונות, במגוון מוצרים שונה, בתמחור שונה ומיקודים מבצעיים שונים. אנו מזמינים את הציבור הרחב להגיע ולרכוש בשלל הפורמטים של קבוצת שופרסל, בהם ברשת 'יש'".