לקראת אישור תקציב המדינה: משרד התחבורה ומשרד האוצר חתמו אתמול (שני) על הסכם תקציבי בהיקף של 50 מיליארד שקלים ל-5 השנים הבאות. 30 מיליארד מתוכם יוקצו לטובת תוכנית החומש שתתמקד בקידום התחבורה הציבורית בישראל, הקמה של מערכות להסעת המונים ושיפור תשתיות הכבישים והבטיחות בדרכים. בנוסף הבטיחו במשרד: "חלק מפרויקט 'המסילה המזרחית' שעתיד לחבר את קריית שמונה לאילת - יחל לפעול כבר בעוד שנתיים".

אחת המטרות של השרה מירי רגב היא לדבריה "קירוב הפריפריה למרכז". לשם כך הוקצה תקציב ייעודי לפרויקט "המסילה המרכזית", שצפוי לענות על כך ולחבר את המדינה מאילת ועד קריית שמונה. במשרד הבטיחו כי חלקה הראשון של המסילה, שיעבור בין חדרה ללוד - יחל לפעול בעוד כשנתיים. בהודעת המשרד, המפרטת על הפרויקט, נכתב: "על המסילה החדישה ינועו רכבות מהירות, במהירות שטרם נראתה בישראל, בדומה ל'רכבות קליע' הפועלות במדינות רבות בעולם".

לאחר חתימת ההסכם מסרה רגב: "כל הפרויקטים הקיימים יימשכו במלוא התנופה, ואליהם יצטרפו יוזמות פורצות דרך בתחום הרכבות, ובראשן פרויקט המסילה המזרחית, מערכות הסעת המונים בכל רחבי הארץ, השקעה חסרת תקדים בפיתוח התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה וחיבורה למרכז, השקעות ביהודה ושומרון שנועדו לשפר את זרימת התנועה ואת הביטחון האישי של התושבים, ועוד תוכניות רבות שכולן מכוונות למטרה אחת - לחבר את ישראל".

שרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
תביא לשינוי פני התחבורה בישראל? השרה רגב. ארכיון|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשרד התחבורה התייחסו גם לקשיים של השנים האחרונות בתחום התחבורה הציבורית, והרחיבו על השלבים שהם מתכננים: "נטפל בסוגיית המחסור בנהגים, יוספו קווים, ותוגדל התדירות. כמו כן, תוקם יחידה לאבטחת התחבורה הציבורית, לשמירה על ביטחון הנהגים והפקחים מפני אלימות של נוסעים והוקצו עשרות מיליוני שקלים להקמת סככות ושילוט אלקטרוני בתחנות".

חלוקת התקציב לפי משרד התחבורה

  • מאות מיליוני שקלים לטובת פרויקטים לשיפור הבטיחות בדרכים, ובהם "תוכנית האשכולות" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

  • השקעה נרחבת בטכנולוגיות לשיפור השירות ובחינה של טכנולוגיות תחבורה מתקדמות כמו ההיסע הימי, שיספק חלופה תחבורתית בין ערים שלאורך החוף; "רכבת על גלגלים" (ART) מערכת הסעת המונים מתקדמת שאינה מצריכה הקמה ממושכת ויקרה של תשתיות; ופרויקט "נתיבים מתחלפים" להקצאת נתיבים בהתאם לעומסי התנועה המשתנים בשעות שונות של היום.

  • 26.1 מיליארד שקלים הוקצו לתוכנית האסטרטגית לדרכים, מהם 15.4 מיליארד לביצוע מחלפים וכבישים חדשים, שדרוג והרחבת כבישים קיימים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) ונתיבים לרכב רב-תפוסה (נר"תים).

  • 8 מיליארד שקלים הוקצו לאחזקת כבישים באמצעות חברת נתיבי ישראל, והם כוללים הכנת תוכנית אסטרטגית לאחזקת כבישים בראייה מערכתית כוללת ותוך מענה לגידול הצפוי בהיקף הכבישים הארצי.

  • 4.5 מיליארד שקלים הוקצו לטובת פרויקטים תומכי דיור, המיועדים למתן פתרון תחבורתי הולם לשכונות חדשות שיאפשרו להקים פרויקטים של בנייה צפופה המאכלסים אלפי תושבים.

  • 715 מיליון שקלים הוקצו לקידום זמינות, תכנון והפקעות לצורך הארכת כביש 6 צפון ממחלף סומך ועד בית העמק, כולל מחלפים.