הישראלים ידועים ביכולות ההתמקחות שלהם, אבל יתכן שדווקא בהחלטה כלכלית משמעותית - לא מעט מאיתנו לא ממצים את כל האפשרויות. לפי סקר שערכה אפליקציית "קפטן קרדיט" לבירור דירוג האשראי, כמחצית מהישראלים מסתפקים בהצעת הלוואה אחת - ולא מתמקחים על גובה הריבית.
אחרי שנה של העלאות ריבית רצופות, הלוואות הפכו למוצר יקר במיוחד. למרות זאת, מהסקר עולה כי 53% מנוטלי ההלוואות שהשתתפו בסקר הסתפקו בהצעה אחת בתהליך בחירת ההלוואה. כמו כן, 55% מנוטלי ההלוואות לא התמקחו על גובה הריבית שהוצעה להם - ורק פחות מרבע מהלווים הצליחו להוזיל את הריבית על ההלוואה.
"לאורך השנים לא היו לנו כלים להשוות בין הצעות"
מניתוח הנתונים, עולה כי 69% ממי שהצליחו להתמקח ולהוזיל את הריבית, עשו זאת באמצעות מציאת הצעה מתחרה, או אחרי שביררו את דירוג האשראי שלהם והציגו אותו לבנק. דירוג האשראי שלנו הוא בעצם ציון שסוכנויות אשראי שונות נותנות לכל ישראלי, תוך שימוש בנתוני האשראי וההתנהגות הפיננסית שהפגין. הנתון הזה חשוף לבנקים ולגופים הנותנים הלוואות, וגם הצרכנים יכולים למצוא אותו באפליקציות כמו "קפטן קרדיט" או מערכות מתחרות.
בקפטן קרדיט העלו לאחרונה כלי חדש, שיאפשר לבדוק הלוואות מתאימות אחרי שמבררים את דירוג האשראי, ולהשוות ביניהן. ענת גיסין, סמנכ"לית קפטן קרדיט, מסרה: "לאורך שנים לא היו לנו כלים להשוות בין הצעות להלוואות וכי הנטייה שלנו, כפי שרואים במחקר, הייתה לקחת את ההצעה הראשונה מהבנק. אנחנו מאפשרים למשתמשים באפליקציה לקבל לכף היד הצעות ממגוון נותני אשראי, להשוות ביניהן בקלות ובפשטות ולבחור את זו שהכי מתאימה להם. במרקט פלייס החדש ניתן יהיה לקבל אותנו בהליך קל ומהיר, בתנאים אופטימליים ועם יכולת להשוות – ולהוזיל ריביות".