הקו האדום של הרכבת הקלה יתחיל ככל הנראה לפעול כבר בחודש יולי, כך מסרו אתמול גורמים במשרד התחבורה. לאחר שהתקבל אישור הבטיחות המיוחל ולאחר אין-ספור דחיות. אלה כל הדברים שאתם צריכים לדעת על הקו שיחצה את גוש דן. 

הקו האדום מכונה "עמוד השדרה" של הרכבת הקלה ועתיד לשרת כ-70 מיליון נוסעים בשנה. הוא יעבור באזורים העמוסים ביותר במטרופולין תל אביב. תחנת המוצא שלו תהיה התחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית חולים בhלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הוא ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם לדרום הקריה, נווה צדק, שדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום העיר בת ים.  

הקו האדום יעבור בתחנה שלכם כל 6 דקות וזמן נסיעה ממוצע בין תחנה לתחנה יעמוד על 2 דקות. לדוגמה, נסיעה בין תחנת הקוממיות בבת ים לרחוב אלנבי בתל אביב יקח כ-32 דקות. הקו האדום כולל 34 תחנות, ש-24 מהן יהיו יעברו על פני הקרקע ו-10 תת-קרקעיות. המרחק בין התחנות הקרקעיות הוא כ-500 מטרים. המרחק בין התחנות התת-קרקעיות הוא כקילומטר אחד.

 

יקצר את זמני הנסיעה

לאורך תוואי הקו האדום פועלים שלושה קווי שירות, כאשר המקטע המרכזי המשותף לשלושתם הוא בין תחנת אליפלט שבדרום תל-אביב לבין תחנת אהרונוביץ' שבבני ברק. את התחנות ניתן לראות על המפה.

קו שירות R1 מחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו שירות R2 (מופעל חלקית) מחבר בין תחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

קו שירות R3 מחבר בין תחנת אליפלט בתל-אביב–יפו לתחנת קריית אריה בפתח תקווה (בשני הכיוונים).

הרכבת הקלה צפויה "לחתוך" את זמני הנסיעה באזור המרכז, בעיקר בשעות עומס. לשם השוואה, בדקנו שלושה מסלולים נפוצים - והשוונו כמה זמן הם לוקחים היום (במצב תנועה סביר) ברכב פרטי ובתחבורה ציבורית, לעומת המסלול הצפוי ברכבת הקלה.

כך לדוגמה, מי שיוצא מהתחנה המרכזית לפתח תקווה לאזור התעסוקה הקרוב, הבורסה ברמת גן, יבלה היום כ-35 דקות בכביש, בין אם באוטובוס או בתחבורה הציבורית. עם הרכבת הקלה, המסלול הזה יתקצר לכ-22 דקות, מדובר בקיצור משמעותי.

לדוגמה, אם תרצו להגיע מפתח תקווה לאצטדיון בלומפילד בתל אביב תצטרכו לעלות על קווי שירות R1 ו-R2. אם תרצו להגיע לפתח תקווה שכונת אם המושבות מרמת גן תצטרכו לעלות על קו R2 ו-R3, רק חשוב לשים לב לזמנים. 

כדאי לתכנן את הנסיעה

לפני שאתם יוצאים לדרך כדאי שתתכננו את הנסיעה שלכם - אתם יכולים לעשות זאת בעזרת יישומוני הניווט והתחבורה הציבורית המאפשרים לתכנן את הנסיעה מתחילתה עד סופה כמו  moovit pango, הופאון, Waze וכדומה.  

התשלום לרכבת הקלה יעשה על ידי כרטיס הרב קו או דרך יישומוני התשלום בתחבורה הציבורית בהצגת ברקוד - מוביט, פנגו, הופאון ועוד, את הכרטיס או הברקוד ניתן להצמיד לשער שנמצא בכל אחת מהתחנות התת-קרקעיות ומשמש לתיקוף בכניסה וביציאה. 

את כרטיס הרב קו בלבד ניתן לתקף בכל אחד ממכשירי התיקוף שנמצאים בכל התחנות, שבמפלס הרחוב ולבחור בהם את יעד הנסיעה ואת מספר הנוסעים. מכונת כרטוס נמצאת בכל אחת מהתחנות התת-קרקעיות בקומה 1-ובתחנות שבמפלס הרחוב לאורך הרציפים, המכונה מונגשת ללקויי שמיעה וראייה.

בניגוד למה שהתרגלנו באוטובוסים הציבוריים, לא ניתן לתקף את הנסיעה ברכבת עצמה והכניסה לרכבת תתאפשר רק בהצגת כרטיס הרב קו ורכישת הכרטיס גם על ידי האפליקציות.

איילת ברון השתתפה בהכנת הידיעה.