ההתייקרויות במשק הגיעו לאחרונה גם גם לשיעורי הנהיגה - ובסך הכול בעשור האחרון מחירו של שיעור נהיגה הוכפל. ובמדינה שבה התחבורה הציבורית די מקרטעת ולא זמינה לאורך כל השבוע, רישיון נהיגה הוא דבר נחוץ. ובכל זאת - שיעורי נהיגה בעלות שמגיעה לעיתים למעלה מעשרת אלפים שקלים היא הוצאה כבדה, ישנו פתרון שיכול לעזור - ללמד את הילדים לרישיון בעצמכם.
זה אומנם לא פשוט כמו שזה נשמע, אך במשרד התחבורה מאפשרים לאנשים פרטיים ללמד את קרובי המשפחה שלהם לרישיון הנהיגה, שיהווה חלופה ללימוד אצל מורה נהיגה. לא כל אחד יכול לעשות את זה ובמשרד התחבורה מציבים כמה תנאים עד לקבלת היתר הדרכה פרטי בנהיגה. לא מדובר בעסק זול, והעלות היא כמעט כמו עלות של רישיון נהיגה בסיסי, אך למשפחה מרובת ילדים ובה מספר בני נוער - זו יכולה להיות השקעה לטווח ארוך.
זה מה שצריך לעשות
לקבלת רישיון להיתר הדרכה פרטי, יש להגיש תחילה בקשה למפקח המחוזי של בתי הספר לנהיגה במשרד הרישוי המחוזי באזור בו אתם גרים. על מדריך הנהיגה לעמוד בתנאים הבאים: ותק של שלוש שנים לפחות לסוג הרישיון הנדרש להדרכה, הצהרה בכתב כי המדריך הינו קרוב משפחה מדרגה ראשונה של המודרך.
בנוסף, נדרשת הצהרה שבה נכתב כי במשך שנה לא קיבל המדריך כל היתר הדרכה בנהיגה ממשרד רישוי שהוא. כמו כן יותרו רק שני היתרי הדרכה בשנה למדריך. חשוב לציין כי מורה נהיגה חייב לקבל רישיון מטעם המדינה ללימודי נהיגה והאפשרות הזו לא באה להחליף את מורה הנהיגה, אלא רק במקרה שהמדריך והמודרך הם בני משפחה.
איך מתאימים את הרכב - וכמה זה עולה?
לאחר קבלת ההיתר ומילוי ההצהרות גם הרכב שבו תעבור ההדרכה חייב לעבור התאמה: המכונית חייבת להיות עם נפח מנוע של 1,150 סמ"ק לפחות. אורך כללי של לא פחות מ-3 מטרים ו-85 ס"מ עם מרכב וגג קשיחים. כמובן שנדרשת דוושת בלם נוספת למדריך - ולכך יש להמציא אישור ממרכיב מורשה או ממעבדה מוסמכת על התקנת הדוושה. כמו כן, צריך להחזיק ברכב טסט, ביטוח רכב ורישיון נהיגה בתוקף.
התאמת הרכב ללימוד הנהיגה הוא עסק לא זול, אך בחשיבה קדימה אל הילדים הבאים יכולה לחסוך כמה אלפי שקלים, מבדיקה שערכנו עלות התקנת דוושת הבלימה והקלאצ' ללימודי הנהיגה יכולה לנוע בין 3,000 שקל ועד 7,000 שקל לרכב אוטומטי ובין 4,000 שקל ל-7,000 שקל לרכב ידני.
עם זאת, חשוב לציין בנוגע לביטוח הרכב כי עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מדגיש שפוליסת החובה והן פוליסת המקיף, אינן כוללות כיסוי לנזק שיגרם אם נעשה ברכב שימוש לצורכי לימוד נהיגה. לצורך קבלת כיסוי, יש לפנות למבטחות בפוליסות ולבקש את הרחבתן כך שיכללו סיכון זה. לדבריו, לאור העלייה בסיכון שהן נוטלות במתן כיסוי ביטוחי גם לתלמיד נהיגה, סביר להניח כי הן ידרשו פרמיה נוספת.
עלות שיעור נהיגה נעה היום בין 120 שקלים ועד 200 שקלים והתלמיד מחויב במינימום של 28 שיעורי נהיגה. גם טסט עולה כמה מאות שקלים ולא נשכח שאם לא עוברים טסט הראשון, עד לטסט הבא לוקחים עוד שיעורי נהיגה שעולים כסף רב. המחיר משתנה מעיר לעיר ובסוג הרכב שלומדים עליו. כך שעלות הוצאת רישיון עלולה להגיע ליותר מ-7,000 שקל.
הישראלים אוהבים את הרכבים שלהם וגם אם יחול שיפור בתחבורה הציבורית בארץ רוב הסיכויים שבשנים הבאות נראה מספר רב של רכבים על הכביש. לכן, הצעירים שלהוטים להוציא רישיון נהיגה ימשיכו להוציא אלפי שקלים על רישיון נהיגה.