לקראת החופשות בחגים, הגענו בשבועות האחרונים כאורחים סמויים לחמשת המלונות הגדולים באילת יחד עם מומחית למיקרוביולוגיה וד"ר לזיהומים. באמצעות מכשירים מיוחדים, בדקנו את רמת הניקיון על המשטחים בחדרים ובבריכות השחייה. התוצאות - מדאיגות ביותר. לאחר שבדקנו את רמת הניקיון במלונות דן אילת והרודס ויטאליס, המשכנו אל המלונות רויאל ביץ' ווילג' אילת.
מלון רויאל ביץ'
המלון הראשון שבדקנו היה רויאל ביץ' של רשת ישרוטל, שנחשב בעיני רבים לטוב ביותר באילת. חופשה משפחתית במלון בראש השנה תעלה כ-4,000 שקלים ללילה אחד בלבד. על אף הציפייה שכאן נמצא את החדר הנקי ביותר, בבדיקות שערכנו בחדר התגלו משטחים מלוכלכים הרבה יותר מהתוצאה המומלצת בבדיקות משטחים.
תחילה ערכנו בדיקות ADP, ATP ו-AMP באמצעות מכשיר מיוחד שנותן אינדיקציה לרמת ניקיון החפצים בחדר. לפי אותו מכשיר, התוצאה המומלצת בבדיקות משטחים היא עד 500. מבדיקת השולחן בחדר התקבלה תוצאה של 1,618, המצביעה על לכלוך רב על גבי השולחן. לאחר מכן בחנו את ניקיון השלט, שיצא מזוהם עם תוצאה של 5,328. בדיקת מכונת הקפה הראתה תוצאה של 1,529.
כאשר בדקנו את המים באמצעות מטוש, קיבלנו תוצאה של 520, בעוד שהתוצאה הרצויה היא עד 20, דבר שמעיד על כך שהמים מלוכלכים עד מאוד. בבדיקת חדר השירותים והמקלחת בחדר, מצאנו כי הברז אינו נקי, וכך גם המים במקלחת. לעומתם, דווקא המים בשירותים היו נקיים.
כשניגשנו לבדוק את המצעים, הממצאים לא היו מעודדים, שכן נמצא כתם במצעים. "זה לא נראה טוב, יכול להיות שכיבסו את זה, אבל הכתם נשאר", אומרת ד"ר מקינה צדקין תמיר, מומחית לזיהומים.
במבחן הבריכה, בדקנו את איכות המים באמצעות מכשיר המודד את כמות הכלור במים. לפי הנחיות משרד הבריאות, התוצאה אמורה להיות בן 0.8 ל-2. אם הערך הוא מתחת ל-0.5 יש להוציא את האורחים מן המים. בבריכת הפעוטות התוצאה שנמצאה היא 0.49 - כלומר לא די מספיק כלור, דבר המצביע על כך שהבריכה לא מחוטאת דיה.
תגובת רויאל ביץ' אילת: "לבדיקות שאנו עורכים מתווספות בדיקות קפדניות שנערכות באופן שגרתי על ידי חברות חיצוניות המתמחות בבדיקות מסוגים אלה. עם זאת, אין אנו מתעלמים מהממצאים. הדברים נבדקו וטופלו באופן מיידי".
מלון וילג' באילת
המלון השני שבדקנו היה וילג' אילת מרשת מלונות אסטרל. גם כאן חופשה משפחתית במלון בראש השנה תעלה כ-4,000 שקלים ללילה. בחנו את ניקיון השלט, שיצא מזוהם למדי עם תוצאה של 14,916. מבדיקת מתגי האור, עלה כי גם הם מלאי אבק עם תוצאה של 29,689.
מבדיקת כוס הקפה בחדר עלה כי היא מלוכלכת עם תוצאה של 10,614, ונראה כי היא לא עברה שטיפה לקראת הגעתם של אורחים חדשים לחדר.
במבחן המצעים, נמצאו בין היתר כתמי יין, סיגריות ושתן. בחדר השירותים נמצאו שיערות שלא נוקו וסבונים שהיו בשימוש.
כמו כן, מדגימת הבריכה עלו ממצאים בעייתיים. הערכים שהתגלו במכשירים שמספקים אינדיקציה לרמת הכלור והחומציות בבריכות הצביעו על תוצאות חריגות ביחס להמלצות משרד הבריאות. בבריכת הפעוטות רמת הכלור שנמצאה היא 0.6 כשהמדד המומלץ הוא בין 0.8 ל-2, ורמת החומציות שנמצאה היא 6.8 - תוצאות שעלולות לסכן את המתרחצים. בבריכת המבוגרים נמצאה רמת חומציות דומה של 6.7.
תגובת אסטרל וילג': "המלון מקפיד על עמידה בכל התקנים ונהלי ההיגיינה והניקיון, תוך עריכת הבדיקות הנדרשות והפעלת לקוחות סמויים כדי לקבל חוות דעת אובייקטיבית באופן שוטף, ועל כך יעיד האחוז הגבוה מאוד של הלקוחות החוזרים. אנו מצרים מאוד על ממצאי המקרה הנקודתי שאינו משקף את מדיניות המלון".