התחרות על הפקדונות עולה שלב: במשרד האוצר פרסמו היום (חמישי) מכרז מעניין, שקורא לבנקים להציע ריבית משתלמת על פקדון שיהיה פתוח ללקוחות כל הבנקים. אם אתם שואלים את עצמכם מה יוצא מזה לבנק, התשובה המפתיעה היא פרסום בחינם - הבנקים האחרים יצטרכו לשווק את הפקדון ללקוחותיהם, לדוגמה באפליקציה, ובעצם "יפסידו" את הלקוחות לבנק מתחרה.

סיקור N12

בינתיים ההצעה פורסמה להערות הציבור, ואחרי שלב זה תגובש לכדי מכרז בין הבנקים. לפי ההצעה, כל אחד מהבנקים יציע גובה ריבית עבור פיקדון יומי, חודשי, ל-3 חודשים או ל-6 חודשים, בריבית קבועה וללא תחנות יציאה. הבנק שיציע את הריבית הגבוהה ביותר ינצח, והבנקים המפסידים יצטרכו לשלוח הודעות ללקוחותיהם, שבהן יציעו להם להעביר את כספם לפיקדון בבנק המנצח.

השינוי - מחודש דצמבר

כבר היום, ישנם בנקים המציעים לפתוח פיקדון ללקוחות כל הבנקים, אבל המעבר אליהם יכול להיות מסורבל. הפעם, לפי ההצעה, יצטרכו הבנקים לאפשר פתיחת פיקדון בלחיצת כפתור - ותוך מספר ימים ממועד הזכייה במכרז.

שטרות, כסף (צילום: 123RF‏)
הפקדון הזוכה יפורסם ביישומון, באתר וברחבי הסניפים של הבנקים. אילוסטרציה|צילום: 123RF‏

החובה להציע את הפיקדון הזוכה תחול החל מחודש דצמבר הקרוב - ותחייב את חמשת הבנקים הגדולים. את הפקדון יצטרכו להציע בשלל דרכים, לדוגמה ביישומון, באתר האינטרנט, ברחבי הסניף - ובשיחה עם בנקאי כאשר אחד מנושאי השיחה הוא פקדונות.

מטרת הצעד, כך לפי ההצעה, היא להגביר את התחרות בפיקדונות למשקי בית לתקופות קצרות. האפקט המיידי הוא שלמשקי הבית תהיה חלופה נגישה ואיכותית לפיקדון בבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש, כש"פיקדון ברירת המחדל" יהיה נגיש בדיוק כמו פיקדון בבנק, רק אולי - משתלם יותר.