הקו האדום של הרכבת הקלה שיפתח מחר (שישי) לקהל הרחב, הוא רק חלק מרשת תחבורתית במרכז שעדיין נמצאת בפיתוח. אם הכול יעבוד כמו שצריך, צפויה הקלה משמעותית לנוסעי התחבורה הציבורית בארבע הערים שבהן יעבור הקו האדום. אך זה עוד לא הכול, לפנינו עוד שנים של עבודות על קווים נוספים לרכבת הקלה והפרויקט הגדול מכולם - המטרו. מה הצפי לתחילת הפעילות לקווים הבאים - ואיפה אנחנו עומדים מבחינת המטרו? השקת הרכבת הקלה | פרויקט מיוחד.
סיקור N12
- רגב בנסיעה ברכבת הקלה לפני הפתיחה: "ניתן מענה לבעיות"
- המדריך המלא: כל מה שצריך לדעת לקראת הנסיעה ברכבת הקלה
- רחוק מלהקל על הפקקים: למה הרכבת הקלה לא מספיקה
- הסערה סביב לוחות הזמנים של הרכבת הקלה בסופ"ש
החזון הגדול של נת"ע וכל הערים ששיכות למטרופולין תל אביב הוא שלושה קווי רכבת קלה ושלושה קווי מטרו, מערכת שצפויה בעתיד להסיע 600 מיליון נוסעים בשנה. הרכבת הקלה והמטרו יחברו בסופו של דבר בין הערים השונות במרכז הארץ כמו אור יהודה, חולון, רחובות, כפר סבא, רמת גן הרצליה, ראשון לציון ועוד.
פרויקט המטרו הוא בעצם רכבת תחתית שתיסע במהירות גבוהה יחסית מתחת לאדמה ותאפשר חיבור מהיר בין ערים שונות שרחוקות זו מזו. בישראל המטרו עתיד לפעול בשלושה קווים בין 24 רשויות, 109 תחנות לאורך 150 קילומטרים במהירות שתנוע בין 35-40 קמ"ש. קרונות המטרו יכילו כ-1,300 בני אדם והרכבת תגיע לתחנה כל דקה וחצי.
היכן קווי המטרו יעברו?
- קו M1 יעבור בציר צפון-דרום ויחבר את הערים הצפוניות והדרומיות במטרופולין למרכז העיר תל אביב. אורכו של הקו יהיה 85 ק"מ והוא צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות ולכלול 62 תחנות לאורכו.
- קו M2 - יעבור בציר מזרח ויחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית למרכז המטרופולין. אורכו של הקו יעמוד על 26 ק"מ והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול 22 תחנות לאורכו.
- קו M3 צפוי להיות חצי טבעתי היוצר רשת היקפית באורך כולל של 39 קילומטר. הקו ישרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין לאורך 11 רשויות מקומיות במסלול של 25 תחנות.
חברת נת"ע שעד כה ניהלה את פרויקט המטרו הקימה לפני שנתיים את מנהלת ההיערכות למטרו שאמורה לקדם ולנהל את ביצוע הפרויקט, על מנת שיוכלו לעמוד בזמנים של פתיחה הדרגתית רק בשנת 2034.
חיבור בין 14 רשויות בשלושה קווים מרכזיים
בלחץ שרת התחבורה, האחריות על הפרויקט יעבור בחלקו מחברת נת"ע לחברת נתיבי ישראל. בין השאר מדובר על סמכויות לביצוע התשתית המוקדמות, גם בערי השומרון ובשפלה. ביקורת רבה נשמעה בעקבות בקשת השרה, מאחר והחלטה זו עשויה לעכב בשנים את פרויקט המטרו עד שהחברה החדשה תיכנס לנעליה של קודמתה והדבר אף יגרור עלויות עצומות, כך על פי גורמים ממשרד התחבורה לשעבר שהתבטאו בנושא.
גם הרכבת הקלה עתידה לעבור בין 14 רשויות כשכל שלושת קוויה יפתחו לנסיעה. הקו הירוק יחבר את המטרופולין מחולון וראשון לציון בדרום ועד הרצליה בצפון - דרך העיר תל אביב, במסלול של 39 ק"מ. הצפי לפתיחת הקו הירוק עומד היום על שנת 2028 ובתכנון עתיד להסיע 275 אלף נוסעים ביום, ברכבת שתגיע כל 4 דקות לתחנה. בחודש אוקטובר 2021 כבר החלו בעבודות בכיכר רבין בתל אביב, שם צפוי לעבור הקו הירוק. בנת"ע מכנים את הקו הירוק "קו הגשרים", מאחר ובמסגרתו ייבנו מספר גשרים חדשים.
הקו הסגול של הרכבת הקלה עתיד לחבר את החלקים המזרחיים של גוש דן, דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב. אורכו של הקו יהיה 27 ק"מ ויעבור בין 46 תחנות בערים כמו קרית אונו, אור יהודה, גבעת שמואל, יהוד ורמת גן. הרכבת תגיע כל 4 דקות לתחנה ותשרת עד 256 אלף איש.
הקו הסגול יתחבר גם עם שני הקווים האחרים ועתיד להיפתח בשנת 2026. בחודש מרץ החלו העבודות על הרכבת ברחוב בן יהודה בתל אביב ובחודש ינואר פינו את שכונת כפר שלם בתל אביב - אירוע שזכה לכותרות רבות בשל התנגדות התושבים להתפנות מבתיהם.