הרכבת הקלה שתחל את פעילותה מחר (שישי) פועלת בכמה מישורים, מעל ומתחת לפני הקרקע, היא נבנתה בהתאם לתקני הבטיחות הבין-לאומיים העדכניים והמחמירים ביותר המקובלים במגה פרויקטים מעין אלה בעולם. בהתאם לכך, הרכבת צוידה במערכות טכנולוגיות ייעודיות ובצוותים מקצועיים שהוכשרו ואומנו על מנת להבטיח את בטיחותם וביטחונם של הנוסעים. השקת הרכבת הקלה בגוש דן | פרויקט מיוחד.

סיקור N12

אילו אמצעי בטיחות הותקנו מתחת לאדמה?

  • במנהרות הותקנו מערכות בטיחות טכנולוגיות חדשניות הכוללות גלאי עשן וחיישני חום לגילוי מוקדם של שריפות ועשן.
  • מערכת מאווררים חכמים שיודעת להרחיק עשן מהנוסעים.
  • משאבות מים רבות עוצמה למקרה ויש צורך לפנות מים מהמנהרות.
  • גנרטורים רבי עוצמה מספקים גיבוי חשמלי למקרה ומערכת החשמל הלאומית כושלת. 
הרכבת הקלה (צילום: אורטל דהן)
גלאי עשן וחיישני חום הותקנו במנהרות. הרכבת הקלה|צילום: אורטל דהן

מה יקרה במצב חירום?

  • לצוותי התחזוקה של הרכבת ציוד ומכשור טכנולוגי ייעודי והם הוכשרו ואומנו על מנת לטפל בתקלות באופן מיידי.
  • חדר הבקרה המאויש 24/7 מנטר ומפקח על כל מערכות הבטיחות, עוקב אחר הרכבת ונמצא בקשר בזמן אמת עם הנהג ואנשי הצוות בתחנות.
  • במצבי חירום, חדר הבקרה יכווין את כוחות הביטחון וההצלה ומנהל את האירועים.
לקראת פתיחת הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: חדשות 12)
חדר הבקרה יכווין את כוחות הביטחון וההצלה במקרה חירום|צילום: חדשות 12

כיצד הוכשרו הצוותים להתמודד?

  • חברת תבל (המפעילה של הקו האדום, בין השאר מבחינת כוח אדם וכן הכשרות והסמכות של נהגי הקטר ומנהלי התפעול). ערכה תרגולים של כל מצבי החירום במשך זמן רב וערוכה לכל תרחיש.
  • נהגי הקטר ומנהלי התפעול של הרכבת חייבים להחזיק בהסמכה, על פי פקודת הרכבות.
  • תבל מנהלת מערך הכשרות המתקיים בישראל ובחו"ל, יחד עם השותפות הסיניות.

נתניהו חנך את הקו, הזמבורות נשמעו בזמן הטקס

בפתח תקווה הושק היום הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב. מחוץ לתחנה שבה התקיים הטקס, וכך גם במוקדים נוספים לאורך תוואי הרכבת, התאספו מאות מפגינים שניסו לשבש את נסיעת המבחן במחאה על החקיקה המשפטית, אך זו עברה ללא תקלות. בתום האירוע נפתחו הצירים שנחסמו לתנועת כלי רכב.

הזמבורות וקולות המוחים נשמעו בעוצמה על רקע נאומו של רה"מ נתניהו, על אף ההנחיה להרחיק את המפגינים מרחק רב ממקום הטקס. "אנחנו חונכים את הרכבת הקלה, אבל הדרך לא הייתה קלה. הייתה כאן התנגדות מכל עבר ואנשים שאמרו הרכבת לא תכסה את עצמה, אנשים לא יבואו", אמר נתניהו. "אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו - כולם ישתמשו ברכבת הזאת", הוסיף.

השקת הרכבת הקלה בתל אביב, 17.8.2023 (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90)
השקת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן|צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

ממטה המאבק של מחאת הסטודנטים ואחים לנשק נמסר: "נתניהו המנותק חסם חצי מגוש דן כדי להצטלם ברכבת הקלה בזמן שמדינת ישראל דוהרת ב-200 קמ"ש אל תוך קיר בטון".

הקו האדום של הרכבת יעבור בבבת ים, ת"א-יפו, בני ברק, רמת גן ופתח תקווה והוא עתיד לשרת כ-70 מיליון נוסעים בשנה. הרכבת תעבור בכל אחת מ-36 תחנותיה אחת לשש דקות בממוצע, ולא בכל שלוש דקות כפי שהובטח בהתחלה. מאחר שכל רכבת צפויה להכיל עד 500 איש, בשעה יעברו עשר רכבות שיכולות להכיל כ-5,000 נוסעים.

תחנת המוצא של הקו האדום תהיה התחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית חולים בלינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. הוא ימשיך סמוך לתחנת סבידור מרכז של רכבת ישראל, יעבור בדרך בגין וליד מרכז עזריאלי, משם לדרום הקריה, נווה צדק, שדרות ירושלים ביפו - ויסתיים בדרום העיר בת ים.