משרדי האוצר והתחבורה הודיעו הערב (רביעי) כי הצליחו למנוע את עליית מחירי התחבורה הציבורית, שנכנסה לתוקפה אתמול. מי שכבר הספיקו לשלם את המחיר הגבוה באפליקציות התשלומים יזוכו בסוף החודש, והמחירים יחזרו למצבם הקודם בקרוב. עם זאת, חלק מהמימון לעצירת ההתייקרות מגיע מהתייקרות אחרת - במחירי הכרטיסים לרכבת הקלה באזור המרכז, כשזו תיפתח.
חרדים, ערבים ומתנחלים יקבלו הנחות - חילונים לא
בהודעתם, כתבו בתחבורה ובאוצר כי בקרוב תצא לדרך רפורמת "צדק תחבורתי", שעליה הכריזה השרה רגב עם כניסתה לתפקיד. הרפורמה כוללת הנחות בגובה 50% לכל תושבי היישובים בפריפריה הגאוגרפית (1-5), 50% לזכאי ביטוח לאומי ו-50% לתושבי היישובים בדירוג סוציו-אקונומי 1-5 וכן 33% הנחה לצעירים מגיל 18-26 על חוזים חודשיים (חופשי-חודשי) באוטובוסים, רכבות ורכבות קלות.
המשמעות היא שההנחה תינתן בעיקר לתושבים ביישובים החרדים והערבים, בהם גם תושבי יהודה ושומרון, שבפועל נחשבים לפריפריה גיאוגרפית או בדירוג סוציו אקונומי נמוך. במקביל, ביישובים באזור המרכז ובערים מבוססות יותר, ישלמו מחיר מלא - כפול מבפריפריה או ביישובים החרדיים.
בנוסף, הוחלט לתת שנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, זאת על מנת לעודד חיילים להמשיך ולנסוע בתחבורה הציבורית כמה שיותר. התכנית תמומן ממקורות משרד התחבורה, משרד האוצר, הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית והתאמת תעריפי הרכבת הקלה.
ההתייקרות הצפויה הייתה ידועה במשך חודשים ארוכים
כבר כמה חודשים שבמשרד האוצר ובמשרד התחבורה נערכים לעליית המחירים, אך גם לאחר דיונים אינטנסיביים - לא הצליחו להביא למניעתה. באוצר הציעו לשרת התחבורה מירי רגב לקצץ חלק מרפורמת "צדק תחבורתי" שתשיק בחודשים הקרובים, שתחתוך בחצי את מחירי הנסיעה בפריפריה, על מנת למתן או למנוע את ההתייקרות. כעת, רק יממה לאחר שההתייקרות נכנסה לתוקף באפקליציות, הצליחו להגיע להסכמות.
שרת התחבורה רגב מסרה: "מהיום הראשון הודעתי שלא אאפשר את העלייה במחירי התחבורה הציבורית, ואני שמחה היום על הבשורה הגדולה לציבור. בנוסף לכך שביטלנו את העליה במחירי התחבורה הציבורית, הרפורמה אותה אני מובילה 'צדק תחבורתי' יוצאת לדרך ותעניק הנחות משמעויות לאוכלוסיות נרחבות בחברה הישראלית, ותתמרץ את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית ולוותר על רכבם הפרטי".
שר האוצר סמוטריץ' מסר: "אנחנו מונעים היום את עליית מחירי התחבורה הציבורית. זה לא היה פשוט אבל הפכנו כל אבן לשם כך. כשר אוצר אני מחויב למאבק ביוקר המחיה ולהמשך שירותי התחבורה הציבורית באופן מיטבי וללא התייקרויות. בשיח משמעותי עם משרד התחבורה, מצאנו את המקורות התקציביים לכך. התחבורה הציבורית חשובה לי ואני תומך בייעול ושיפור מערך התחב"צ. נמשיך לפתח את הכלכלה הישראלית ולדאוג לכיס של כל אזרחי ישראל".