ההפרעה החות'ית להובלת מוצרים לישראל ממזרח אסיה מתחילה להוביל לתוצאות בשטח. לפי נתוני איגוד לשכות המסחר מתחיל להיווצר מחסור במוצרים לתינוקות, ואחת מרשתות המזון הארץ מסרה כי החשש מחוסרים במוצרים עלול לפגוע בהכנת מלאי נדרש של מוצרים כשרים לפסח. עם זאת, הערב (ראשון) פרסמנו לראשונה כי חברת הספנות הגדולה בעולם "מארסק" מודיעה כי תשוב לשוט בים סוף בעקבות הקואליציה הימית.
לפי בכירים בחברה, הספינות שכרגע עושות עיקוף באפריקה יסיימו את מסלולן - והספינות המתוכננות לצאת מהמזרח בימים הקרובים יחזרו לשוט בים סוף, בתקווה להיות מוגנים בידי הקואליציה שהוקמה ומאבטחת את הספינות.
בכירי חברת "מארסק" כתבו ללקוחותיהם היבואנים הערב: "בתקופה האחרונה ראינו את מה שקורה בים סוף והבנו שאין ברירה אלא להזיז את האוניות מתעלת סואץ כדי לא לסכן את אנשי הצוות שלנו. הערב, לאחר שיקולים ודיונים ולאחר שהבנו כי ישנה כעת קואליציה שמטרתה להגן על כל ספינה אנחנו מודיעים שנחזור בקרוב מאוד לשוט בתעלת סואץ תחת אותה ההגנה".
עוד מסרו הבכירים: "כמובן שבתקופה הקרובה נמשיך לבחון את ההגנה שספינות הקואליציה יכולות לספק לנו ואם זה יעבור בשלום נוכל להשיט את כל האוניות שלנו שוב דרך תעלת סואץ. אנחנו מבינים כי קיצור המסלול יועיל למדינות רבות שאליהן אנחנו מגיעים ומקווים שזה יגרום לכך שעוד חברות יחזרו לשוט שם. אלו החדשות הכי מבורכות ושמחות שניתן לספר ולתת לתעשיית הספנות והייצור במזרח בימים אלו".
• "הרבה חברות מפסיקות פעילות לארץ": השלכות המצור
• האיום החות'י, הכלכלה הגלובלית - והכיס שלנו | עושים סדר
• חברת ההובלה הימית הגדולה עוצרת פעילות בים סוף
• "האיראנים עשו טעות, זה מהלך שמשפיע על כל העולם"
המחסור שכבר החל בישראל
לפי נתוני איגוד לשכות המסחר, רק שלוש חברות ספנות עדיין שטות לישראל נכון לרגע זה, בהן צים. לעומתן, חברות רבות ביטלו את תנועת הספינות לארץ, בשעה שאחרות שינו את המסלולים תוך עקיפת אפריקה וביצוע שטעון: פריקת מכולות והטענתן מחדש על אוניה אחרת. צמצום היצע חברת הספנות השטות לישראל לטענת האיגוד בעיה במציאת מקום למשלוחים וצפוי להביא לעליית מחירים.
התוצאה היא שכבר עתה נוצרים עיכובים משמעותיים בזמני האספקה, עד כדי 30-40 ימים, וכן עיכובים הכוללים שטעון נוסף בנמל זר באירופה. לפי בדיקת האיגוד, משלוחים שהיו צפויים להגיע לישראל ב-5.12.23 נושאים בשלב זה בתאריך הגעה משוער של 10.1.24.
במקביל חלה עלייה של עד 350% במחירי ההובלה. כך, יבואן צמיגים דיווח על זינוק במחירי המכולה מ-1,800 דולר ל-6,400 דולר. יבואן רכב, יבואני חלפים ויבואני מזון דיווחו על הכפלה פי 2 במחירי המכולות. יבואן מוצרים לתינוקות דיווח על עליית מחיר מ-1,750 דולר לכ-2,950 דולר עם צפי לעלייה נוספת בינואר ל-3,850 דולר. במקביל דיווח יבואן של מוצרי הלבשה על זינוק של יותר מפי 3 במחיר המכולה מ-2,000 דולר ל-6,200 דולר.
על רקע התארכות זמני המשלוח, העלייה במחירי הובלת המכולות והמחסור במקום על אניות המטען, היבואנים מזהירים ממחסורים בשורה ארוכה של סחורות. וזאת בנוסף למחסור במוצרים לתינוקות והחשש ממחסור במוצרי מזון כשרים לפסח. כך, יבואן של מוצרי הלבשה מזהיר כי המפעלים בסין מפסיקים את עבודתם כבר ב-20 בינואר לקראת חג מקומי - דבר שיקשה על הוצאת סחורה מהמדינה ומאיים לפגוע במכירות לקראת חג הפסח.
במקביל מזהירים יבואנים בתחום מוצרי החשמל והציוד הרפואי כי אף שבשלב זה אין חוסרים המשך המצב הקיים מעלה חשש להיווצרות מחסור. חלק מהחברות אף ביטלו הזמנות מחשש שהסחורה לא תספיק להגיע לפני מכירות חג הפסח.
כמו כן מזהירים יבואני כלי הבית והציוד שמגיע ברובו מסין כי בעוד כשבועיים עד שלושה שבועות יתחילו להתגלע עיכובים שעשויים להשפיע על תמחור המוצרים.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "עקב הפעילות העוינת של החות'ים בים סוף נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון בגלל התארכת דרמטית של זמני ההובלה בתקווה שלא תהיה פגיעה באספקה של מוצרים כשרים לפסח. המגזר העסקי עושה לילות כימים על מנת לשמר, ככל הניתן, על אספקה שוטפת של מוצרי צריכה לישראל".