פעולות ההשתלטות של המורדים בחות'ים בתימן דוחפות את חברות הספנות לחשב מסלול מחדש - ומאיימות ליצור בזמן הקרוב מחסור במוצרים בישראל. היום (רביעי) הודיעה חברת הספנות הישראלית צים כי "לאור המצב הביטחוני בים הערבי ובים האדום אנו מסיטים את הספינות שלנו מתעלת סואץ. הדבר יגרום לעיכוב של כמעט 30 יום בהגעה של משלוחים ומכולות לישראל. לעיכוב הזה כמובן יש גם השלכות פיננסיות. מחירי השינוע יעלו ויתייקרו בעקבות הארכת המסלול".
הודעת צים מגיעה בעקבות מספר אירועים שבהם השתלטו מורדים חות'ים על ספינות שעברו במיצר באב אל- מנדב - נתיב מרכזי של תובלה ימית המחבר בין המזרח הרחוק לים האדום בדרך לתעלת סואץ. החות'ים מאיימים לפגוע בספינות בבעלות ישראלית, או שיש עליהן מוצרים ישראלים או כאלו שאמורים להגיע לישראל.
בצים החליטו לא להסתכן ובמקום להעביר את ספינות החברה דרך תעלת סואץ הן יישלחו להקיף את אפריקה ולהיכנס לים התיכון דרך מצר גיברלטר. בחברה אומרים כי מספר ספינות שהיו בדרכן לישראל מהמזרח הרחוק צפויות להתעכב ב-26 יום, וספינות נוספות שהיו צפויות לצאת לכיוון ישראל בימים הקרובים צפויות להתעכב כחודש ימים.
יבוא הסחורות מהמזרח הרחוק כולל שורה ארוכה של מוצרים, ובראשם מוצרי אלקטרוניקה כמקררים, טלוויזיות ומכונות כביסה. למעט מחשבים אישיים, עיקר מוצרי החשמל הביתיים מיובאים לישראל דרך הים. הארכת מסלולי הספינות מהמזרח עלולים ליצור בזמן הקרוב מחסור במוצרים המיובאים ממזרח אסיה, הכוללים גבינות ובשר, מוצרי טואלטיקה כמשחות שיניים והיגיינת הפה, צעצועים ומשחקים לילדים, אופניים ומוצרי חשמל ביתיים.
הארכת מסלולי התובלה יוביל להעלאת עלויות השינוע עבור צים וכן חברות נוספות שעשויות ללכת בעקבותיה. הדבר צפוי להוביל להעלאת המחירים לצרכנים, שכן חברות הספנות יגבו יותר כסף מהיבואנים שיגלגלו את תוספת העלות למחירי המוצרים.
"אנחנו צפויים לעיכובים משמעותיים בקבלת סחורות מהמזרח, היכולים להגיע עד לכדי חודשיים מהתאריך המקורי. מעבר לזה, העלות הנוספת הנגרמת מהסיבוב הארוך, תתגלגל עלינו, הצרכנים, וככל שיחריף ויתמשך המשבר, אנחנו צפויים לעליות שיגיעו עד לכדי עשרות אחוזים ממחיר השינוע הימי", אומר אלעד ברשאן, עמיל מכס ומשלח בינלאומי.
"המצב החדש, המחייב הפלגה לאורך כל חופי אפריקה, מחזיר אותנו 150 שנים אחורה בזמן, לימים לפני חפירת תעלת סואץ שהיא תעלה מלאכותית", הוא מוסיף
נוסף לצים, חלק מהחברות הבינלאומיות שוקלות להגדיל את מספר המאבטחים על סיפון הספינות שחולפות סמוך לתימן במטרה להפחית את הסיכון לאנשי הצוות. מהלך זה פירושו גם ייקור עלויות התובלה ועשוי להוביל להעלאת מחיר המוצרים המיובאים.