חברת הספנות Hapag-Lloyd הגרמנית, ששולטת בכ-7% מצי ספינות המכולות העולמי, אישרה היום (שבת) רשמית את הדיווחים שנפוצו - והודיעה כי היא חודלת מפעילות בים סוף. בכך הצטרפה החברה הגרמנית לחברה השנייה בגודלה בעולם, Maersk הדנית, שיצאה בהודעה דומה. במקביל, הודיעה חברת הסחר הימי הצרפתית CMA CGM, השלישית בגודלה בעולם, על הפסקת השיט בים האדום.
המשמעות בטווח הקצר היא שמשלוחים רבים לישראל מהמזרח הרחוק יתעכבו, משום שבמקום להגיע ישירות לישראל - יצטרכו לבצע עיקוף של אפריקה. בזמן שעוד ועוד חברות מפסיקות לפעול בים סוף, פיקוד המרכז של ארה"ב (סנטקום) עדכן כי משעות הבוקר יורטו 14 כלים בלתי מאוישים ששוגרו מחופי תימן, מאזורים בשליטת החות'ים. עוד ציינו כי לא נגרם נזק לכלי שיט במרחב.
אתמול כבר נפוצו דיווחים על הכיוון המסתמן של החברה הגרמנית, אך כעת מדובר באישור סופי ורשמי - שמעלה חשש לתגובת שרשרת שתביא לעוד חברות ענק בין-לאומיות שלא לשוט בים סוף. מקורות בחברה סיפרו ל-N12 על צעד נוסף שנשקל - לא להגיע בכלל לנמלים בישראל ולא לקבל סחורות לישראל, וזאת כדי שהחות'ים לא יתקפו את הספינות שלהם.
החברה הגדולה בעולם היא MSC, ש-2 ספינות שלה נפגעו בים סוף בתקופה האחרונה. החברה אמנם עוד לא הודיעה על שינוי כלשהו, אך בענף מעריכים שככל הנראה בטווח השבוע הקרוב גם היא תודיע שלא תשוט יותר בים סוף מחשש לחיי עובדיה. החברה הזאת הייתה היחידה שדיברה על עליית המחירים, אבל טרם התקבלה ממנה התייחסות לגבי נתיבי השיט אחרי שהחות'ים איימו לפגוע בכל ספינה שתעשה את דרכה לישראל.
השינויים הדרמטיים בנתיבי השיט יגררו גם עיכובים באספקה לאירופה - כיוון שאותן ספינות עוברות בישראל בדרך ליבשת. יבואנים באירופה מתחילים להבין שהעיכוב הזה ישפיע גם עליהם והם לא צפויים לקבל את רוע הגזרה - לא מבחינת זמן האספקה, אבל גם לא מבחינה כלכלית, כיוון שעלות המשלוחים תגדל בהתאמה להארכת השיט מנקודות המוצא ליעד. בענף מעריכים שהם יבקשו מחברות הספנות השונות לא לעבוד עם ישראל וגם לא לעבור בנמלים בארץ.
"מדובר בסנונית שנייה לפגיעה דרמטית בחופש השיט והסחר העולמי", הסביר ל-N12 אלעד ברשאן, עמיל מכס ומשלח בין-לאומי. "זאת כבר לא בעיה ישראלית, זאת בעיה עולמית שתשפיע ישירות על זמינות ומחירי המוצרים בשווקי אירופה ומזרח ארה"ב. אין לעולם מנוס מלפתור את העולם החופשי מהאיום על נתיבי הסחר הימיים מהחשובים בעולם".