70% מהישראלים מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים כחול-לבן לעומת מוצר שיובא מארץ שאינה אוהדת את ישראל – כך עולה מסקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה ושממצאיו מדווחים לראשונה ב-N12. לפי נתוני הסקר, קרוב למחצית מהמשיבים (45%) יסכימו לשלם תוספת של עד 10% על מוצר ישראלי בהשוואה למוצר דומה שמיובא מחו"ל, כ-40% מהמשיבים יהיו מוכנים לשלם מחיר שגבוה ב-10%-20% עבור מוצר ישראלי.
• המסר המטריד שקיבלה ישראלית במשלוח מאסוס
• הרשתות הישראליות תחת חרם: "רק נותן לנו רוח גבית"
• "רוצה ליהנות מכל העולמות": הבעיה בתוכנית של סמוטריץ'
• איזו עיר נפגעה כלכלית הכי קשה בעקבות המלחמה?
הסקר נערך ידי מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 503 משיבים בני 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל.
כשליש (34%) מהמשיבים לסקר מקפידים יותר לבדוק את ארץ הייצור של המוצרים שהם נוהגים לרכוש מאז שהחלה המלחמה. חמישית (22%) מהנשאלים דיווחו שהחלו לבדוק את ארץ הייצור רק בחודש האחרון.
81% מהישראלים הצהירו על כוונתם להחרים תוצרת של מדינות מסוימות עקב יחסן למדינת ישראל בתקופת המלחמה. במקרה של מדינות שאינן אוהדות את ישראל, כל ישראלי חמישי (20%) מוכן אף לוותר לחלוטין על רכישת מוצר כזה, אם לא יוכל להרשות לעצמו חלופה ישראלית.
הסקר אף מעלה כי מתחילת המלחמה כמחצית מהישראלים (47%) רכשו לפחות פעם אחת תוצרת חקלאית ישירות מהחקלאי ולא דרך רשתות השיווק, לרוב לאור רצונם לתמוך בחקלאים ולחזק את כלכלת המדינה. בעקבות הלחימה הצטיידו משקי הבית בבקבוקי מים מינרלים (60%), סוללות (35%), פנסים (30%), רדיו (15%), ערכת עזרה ראשונה (14%) ואביזר לסגירת דלת הממ"ד (12%).
הסקר התייחס גם ל"חגי הקניות" ברשת שחלים בחודש נובמבר כשופינגIL, בלאק פריידי, סייבר מאנדיי ויום הרווקים הסיני. 53% מהמשיבים ציינו כי יעדיפו לרכוש באתרים ישראליים על פני אתרים בין-לאומיים, בעוד ש-14% ציינו כי המלחמה לא תשפיע על הרגלי הקניות שלהם ברשת. 82% הודיעו כי יפסיקו לרכוש מאתרים מסוימים בחו"ל בגלל תמיכתם בחמאס.
מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, מסר כי "המלחמה ששינתה את כל מציאות חיינו משפיעה גם על סל הקניות של הישראלים. הישראלים מבינים שקניית מוצרים מתוצרת הארץ, בין אם בחנויות או באון-ליין, מסייעת לחזק את המשק, לשמור על מקומות העבודה בארץ ואף לייצר מקומות עבודה חדשים, במיוחד בעת הנוכחית. לכן, מצופה מהעוסקים ומרשתות השיווק כי בשעת חירום כזו ינהגו בהגינות מרבית מול הצרכנים, יימנעו מהעלאת מחירים, יגבירו את מספר המבצעים ויקפידו על הצגת מחירים כחוק וסימונם".