היוזמות הקודמות של שר הכלכלה ניר ברקת למיתון עליות המחירים השיגו תוצאות מעורבות, וכעת הוא מכריז על יוזמה חדשה: מדבקות שחורות לסימון מוצרים שמחיריהם עלו במהלך המלחמה. ל-N12 נודע כי ברקת מקדם חקיקה נגד חברות המזון שנכנסו לרשימה השחורה של חברות שהעלו מחירים מאז 7 באוקטובר - שתצמיד מדבקות שחורות למוצריהן. לדברי ברקת, המדבקות יוצמדו לכל מוצר שמחירו יעלה, כדי שהציבור יוכל לזהות מי העלה מחירים בשעת מלחמה.
• ברקת מגבש קואליציה של רשתות לבלימת עליות המחירים
• שטראוס העלתה מחירים - אז למה ברקת הלבין אותה?
• שטראוס מעלה מחירים בעד 25%: אלו ההתייקרויות
• אסם מייקרת עשרות מוצרים: כך זה יורגש במדפים
"החוק החדש יחייב להדביק מדבקות שחורות על מוצרים שמחירם עלה בשעת מלחמה", מסר ברקת. "החברות ברשימה השחורה פוגעות בציבור הישראלי בשעה קשה של מלחמה, שכל העם פועל בסולידריות ורק החברות הללו מנותקות. לצערי, חברת אסם מעדיפה להיות ברשימה השחורה. היא מאמינה שהיא תעלה מחירים במלחמה ואתם תשכחו לה את זה. זה לא מפתיע כי רובכם לא יודעים שאסם היא כבר לא חברה ישראלית. אחיי הישראלים זה בידיים שלכם לעצור את זה. אל תקנו אסם".
שטראוס הולבנה - ואז הושחרה
מוקדם יותר היום הודיע ברקת כי הוא מעביר את קונצרן המזון שטראוס מהרשימה הלבנה לרשימה השחורה של החברות שהעלו מחירים. מדובר בשתי רשימות שמעדכן משרד הכלכלה מאז הודעת ברקת מתחילת פברואר, לפיה הוא נוקט במהלך של "ביוש רגולטורי": ברקת דרש מהחברות לסגת מהעלאות המחיר שתכננו להוציא לפועל בתחילת החודש - ומי שלא תעשה זאת הוכנסה ל"רשימה שחורה" שמפיץ המשרד. החברות שקיבלו את בקשת השר הוכנסו ל"רשימה לבנה".
מאז ההודעה של ברקת מספר חברות הודיעו כי הן מקבלות את הדרישה ומבטלות או ממתנות את העלאות המחיר שתכננו. בתמורה, משרד הכלכלה העביר אותן מהרשימה השחורה לרשימה הלבנה. עם החברות האלו נמנה גם קונצרן המזון שטראוס, שבחודש ינואר הודיעה על מהלך נרחב של העלאת מחירים ברמה של עד 25%. העלאות המחיר תוכננה למאות מוצרים ובהם שוקולד, חטיפים, שמן זית, חומוס אחלה ודבש יד מרדכי, שהיו צפויים להתייקר בעשרות אחוזים.
בשבועות האחרונים נשמעה ביקורת על כך שמשרד הכלכלה הכניס את שטראוס לרשימת החברות שלא העלו מחירים במלחמה למרות העלאת המחירים. בשטראוס אמרו ל-N12 כי סיכמו עם מנכ"ל משרד הכלכלה שהעלאת המחירים שתוכננה לתחילת פברואר תצא לפועל, ושעליות מחירים אחרות יידחו לחודשי הקיץ. אלא שברקת פסק כי המבצעים ששטראוס מסרה למשרדו כי תוביל לא מספקים, והחליט להעביר אותה לרשימה השחורה.
מכה לקואליציית הרשתות של ברקת
בתחילת השבוע חשפנו ב-N12 תוכנית חדשה של ברקת שנועדה לבלום את עליות המחירים בסיוע רשתות השיווק. שר הכלכלה החתים רבות מרשתות השיווק ובהן שופרסל, ויקטורי ורמי לוי על מסמך לפיו הן יסרבו לדרישת יצרניות ויבואניות המזון להעלות מחירים עד לדצמבר 2024 לפחות.
אלא שמשקלה הגדול של שטראוס בשוק המזון שבר במהירות את התוכנית החדשה. מאחר ושטראוס היא אחת מחברות המזון הגדולות בישראל וברשתות חששו להפסיק לשווק את מוצריה לצרכנים, הן חשו שאין להן ברירה אלא לאשר את עליות המחירים שביקשה להוביל. ברשתות קיוו כי המבצעים שהרשת תציע יהיו אטרקטיביים מספיק - אך כאמור אלו לא השביעו את ברקת. ברשתות השיווק אומרים כי המבצעים שמציעה שטראוס לחודש פברואר וכעת גם למרץ עדיין לא ממתנים את השפעת העלאות המחיר לצרכנים.
משטראוס נמסר: "כחברה ישראלית ציבורית שטראוס פועלת בשקיפות מירבית ותוך מחוייבות כלפי הצרכנים לשמירה על רמת מחירים הוגנת ותחרותית. שטראוס פועלת על פי הסיכומים עם משרד הכלכלה, מעניקה הנחות לקמעונאים בהיקפים רחבים יותר מאלו שסוכמו ושמכוחם נכללה ברשימה הלבנה מלכתחילה. לצד המבצעים, סל המוצרים של החברה לקמעונאים כיום משקף מחיר נמוך יותר מאז ה-7.10. בימים אלו נמצאת החברה בשורה של מבצעים במוצרים השונים, שהורחבו לקראת החגים ואין בכוונתה לעלות מחירים בעת הזו. צר לנו כי שר הכלכלה סירב להיפגש עם חברת שטראוס בכדי לשמוע את הנתונים האמיתיים".