שר הכלכלה ניר ברקת הציב לדבריו לחברות המזון אולטימטום של 72 שעות לביטול העלאות המחירים שבהן נקטו מאז פרוץ מלחמת 7 באוקטובר. לפי השר, חברות שלא יבטלו את העלאות המחירים ייכנסו לרשימה שחורה ויעברו מסלול של "ביוש רגולטורי" כלשונו. במקביל מאיים השר ב"מהלכי חקיקה מהירים שירתיעו את החברות מהעלאות מחירים לשם שיפור שורת הרווח". לפי הודעת משרד הכלכלה, הצעדים ייחשפו לאחר פקיעת האולטימטום.
• אסם מייקרת עשרות מוצרים: כך זה יורגש במדפים
• הקליק מתייקר: יונליוור מעלה מחירים ב-5%-15%
• שטראוס מעלה מחירים בעד 25%: אלו ההתייקרויות
• שסטוביץ, יכין ובית השיטה מעלים מחירים בעד 20%
במכתב שהפיץ השר הוא כותב כי "בחסות המלחמה, אנו עדים להעלאות מחירי המזון על ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב'תיאום' כמעט מושלם. לצערי קריאות הציבור וגם קריאותיי להקפאת מחירים בתקופה זו לא נענו. מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים שנאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. בתקופה זו היה מצופה מכם, באופן וולנטרי, להיכנס תחת האלונקה, לשאת בנטל ולסייע. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל, ולא קיבלתם פטור ממנה".
עוד כותב ברקת תוך פנייה לחברות המזון ומנהליכן כי "היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל'רשימה השחורה' שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו. בנוסף, הנחיתי את משרדי לבחון שימוש בכל הכלים העומדים לרשות משרד הכלכלה והתעשייה להילחם בתופעה".
האיומים שמפזר ברקת דומים למהלכים קודמים שננקטו בעבר במדינות אירופה, שם הוצבו מדבקות על מדפי מוצרים ברשתות השיווק שהציגו את עליות המחירים והובילו לירידה במכירות. מהלך דומה שנקט שר הכלכלה לשעבר אלי כהן ברשתות הפארם הוביל לפי הערכות לירידת מחירים ב-10%. אלא שהצרכנים הישראלים נחשבים למכורים למותגים, כך שלא בטוח עד כמה מהלך של שיימינג או ביוש פומבי יצליח לשנות את הרגליהם.
נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין מסר בהתייחסות להודעת שר הכלכלה כי "יש להצטער על גישתו של ניר ברקת, על פיה ובפועל הוא משגר איומים לחברות עיסקיות במשק בכל הקשור להעלאות מחירים. החוק בישראל מגדיר באופן ברור מהם הכלים החוקיים שיש בידי שר הכלכלה כדי לשלוט בהעלאות המחירים. קודם שמשגרים איומים, מין הנכון לנתח ולבחון במדויק מהן הסיבות לעליות המחירים. הרושם המתקבל הוא שזה לא נעשה עדיין במשרד הכלכלה.
"מעבר לכך, תמיד כדאי שהממשלה עצמה תבחן במה היא תורמת ישירות להתייקרויות במשק. כשדמי ההובלה הימית עולים, הדלק מתייקר, תעריפי החשמל עולים ועסקים נפגעים גם בתקופת המלחמה, מין הראוי לעשות עבודת עומק ולבחון מהן כלל השפעותיה של הממשלה על העלאת המחירים ויוקר המחיה".
נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר מסר: "ממשלת ישראל צריכה להתבייש על העלאת מחירי החשמל, המים, הדלק והארנונה בעת מלחמה. כל אזרחי ישראל נפגעו מהמונופול הממשלתי".