מנכ"ל משרד הכלכלה מצביע על מי שהוא רואה כאשמים בכישלון המשרד שבראשות ניר ברקת לבלום את עליות המחירים במשק. "פנינו לכל החברות הגדולות שיקפיאו מחירים בתקופת המלחמה וזה לא קרה בעיקר כי אנחנו הצרכנים פראיירים ומוכנים לשלם, והחברות פשוט יכולות להעלות", אמר מנכ"ל המשרד אמנון מרחב בדיון שנערך בוועידת מרכז השלטון המקומי MUNI EXPO 2024 ״תקומה ישראלית".
עוד בנושא ב-N12 כלכלה:
• התשובה של ברקת לעליות המחירים: מדבקות שחורות
• השיטה של החברות להעלות מחיר בלי להעלות מחיר
• אחרי החגים הגיע, ואיתו גל העלאות המחירים
בחודשים שחלפו מפרוץ המלחמה הודיעו ספקיות רבות בתחומי המזון והצריכה על עליות מחירים באחוזים ניכרים. גל העלאות המחירים אף התגבר לאחר חג הפסח עם העלאות מחירים מצד שורה של חברות ובהן תנובה, היבואנית הגדולה דיפלומט, אסם, שטראוס, גלידות נסטלה, הנקל-סוד וליימן שליסל.
שר הכלכלה ניר ברקת ביצע כמה ניסיונות להילחם בעליות המחירים שבמרכזן עמד מה שהוא כינה "ביוש רגולטורי". היוזמה המרכזית שלו היתה הודעה על פרסום "רשימה שחורה" של חברות שיעלו מחירים במלחמה לצד "רשימה לבנה" של חברות שלא העלו מחירים.
בהמשך הודיע ברקת כי הוא מקדם חקיקה שתסמן במדבקות שחורות מוצרים של חברות שהעלו את מחיריהן במלחמה. בשלב זה לא ברור היכן עומדת יוזמת החקיקה ובלשכת השר לא הגיבו בעבר לפניות N12 לגבי התקדמותה.
במקביל מקדם ברקת את רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" שאושרה בממשלה ובשבועות אלו מקודמת בוועדת הכלכלה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. הרפורמה שואפת לצמצם את הרגולציה והתקינה הנדרשת כדי לייבא מוצרים לישראל בתנאי שאושרו למכירה באירופה.
"אנחנו מטפלים ביוקר המחיה מהיום שנכנסו לתפקיד," הוסיף מרחב בוועידת השלטון המקומי. "הכלכלה בישראל היא ריכוזית עם מונופלים מאוד ריכוזיים. צריך לפרק את המונופולים ולפתוח את התחרות. אנחנו רוצים לערב יבואנים מקבילים שיוכל לפעול ללא מכון תקנים".