ההבטחות להוזיל את חשבון החשמל וליצור תחרות בתחום הכי מונופוליסטי בישראל כבר כאן מזמן. שר האנרגיה אלי כהן הבטיח כי הרפורמה בתחום ופתיחתו לתחרות תוזיל את עלויות החשמל לצרכנים ב-5%-20%. אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד: מי שמבקש לעזוב את חברת החשמל לטובת אחת החברות הפרטיות מגלה שזה הרבה יותר מסובך משהבטיחו לנו.
עוד ב-N12 כלכלה:
• בגלל הפרת חוק המזון: סוגת תשלם 18 מיליון שקל
• בקרוב בתל אביב: חמישה מנחתים חדשים למסוקים
• חצי שנה של מלחמה: הישראלים חוזרים לטוס עם הזרות
הצעד הראשון שאתם הלקוחות תצטרכו לעשות הוא להזמין מונה חכם - מכשיר שעצם קיומו ממשיך להבטיח את השליטה של חברת החשמל בתחום. חברת החשמל היא היחידה שמתקינה את המכשיר הזה, ועד שהיא תגיע ותעשה את זה זה יכול לקחת הרבה מאד זמן - זמן שבו תמשיכו להיות לקוחות שבויים של חברת החשמל ולא תוכלו לעבור לחברה מתחרה.
"צריך להזמין את זה [המונה החכם] מחברת החשמל. אם אין [במלאי] צריך להזמין את זה, ועד שבאים להתקין את זה, זה לוקח 120 יום", נמסר לנו בשיחה עם מוקד השירות של חברת אמישראגז, אחת מספקיות החשמל החדשות. בשיחה עם המוקד של אלקטרה חשמל, ספקית חשמל חדשה נוספת, נמסרו לנו דברים דומים: "הבעיה היא שיש להם עכשיו [בחברת החשמל] רשימת המתנה מטורפת כי כולם מזמינים את המונה, אז זה בין חודשיים לארבעה חודשים". גם בשיחה עם מוקד השירות של סלקום אנרג'י אמר לנו המוקדן כי העיכובים בזמני ההתקנה נובעים ממחסור במלאי המונים בחברת החשמל.
בין שלושה חודשים - לחצי שנה
אז במקרה הטוב תוכלו להתחבר לחברה אחרת תוך שלושה חודשים; במקרה הרע זה יכול לקחת גם חצי שנה. כל צרכן שיבקש לעזוב את חברת החשמל ולעבור לחברה אחרת יידרש בהתקנת מונה חכם - תהליך שלכשעצמו יכול לארוך ארבעה חודשים. אחרי זה צריך לחכות עוד חודש ימים כדי לוודא שהמונה עובד, ורק לאחר מכן אפשר להתנייד לחברה אחרת. במוקד השירות של חברת החשמל לא התרגשו במיוחד כשהתקשרנו לשאול למה המעבר לוקח כל כך הרבה זמן: "זה לא יעזור שנתווכח, זה גם לא יעזור שתביני", אמרה הנציגה.
בחברות המתחרות כבר מכירים את כל הטריקים. לטענתן חברת החשמל תמשיך להערים קשיים כל עוד היא יכולה, מה שיתבטא בזמני המתנה ממושכים ובבירוקרטיה אין-סופית. "לחברת החשמל יש צד בזה, רשות החשמל מנסה לפתור את הבעיות שחברת החשמל יוצרת, אבל חברת החשמל מוצאת כל פעם דרכים לעקוף את זה", אמר לנו בכיר בתחום החשמל. לדבריו, חברת החשמל יכולה לסרב ל-15% מהבקשות להתקנת מונה חכם בטענה שאין תקשורת סלולרית שנדרשת לשידור נתוני המונה מרחוק. "יש מצבים שאנחנו יודעים עליהם שבהם לשכן אחד יש מונה חכם ולשכן השני אין. זו פשוט דרך של חברת החשמל להתעלל ולסרב ללקוחות ולמנוע מהם את המעבר".
"אנחנו יודעים שרפורמה בשוק החשמל היא דבר מתבקש. אנשים רבים לא יודעים שיש בכלל רפורמה כזו", אומרת עו"ד הדס יעקבסון מהעמותה החדשה לצרכנות. "פתאום חזרנו לשנות השמונים: מחכים לקו חשמל עכשיו, שלושה חודשים, ארבעה חודשים לפעמים. רוב האנשים, ברגע שזה מתחיל להסתבך, וגם ככה מדובר במשהו ראשוני וחדש - אנשים לא יקחו את הסיכון".
התלות במונה החכם צפויה להסתיים
לפי הרפורמה שמקדם משרד האנרגיה, החל מעוד שלושה חודשים - כבר הקיץ - לא נצטרך יותר מונה חכם כדי לעבור לחברה אחרת. השאלה היא האם הרפורמה החדשה אכן תעבור לפי התכנון.
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "החברה מקדימה בשמונה שנים את לוח הזמנים שקבע הרגולטור להתקנת כל המונים החכמים. החברה מבצעת את ההחלפה בהזמנות פרטיות בתוך כ-60 יום. החל מיולי ניתן יהיה לבצע את המעבר בין הספקים ללא תלות במונה החכם. שירות ושקיפות הם ערך עליון בפעילות החברה והתנהגות נציגת השירות מנוגדת לחלוטין למדיניות זו. הנושא יטופל בהתאם".