"הנתונים הידועים לא מצדיקים עליות מחירים", כותב הכלכלן הראשי של מיטב בית השקעות, אלכס זבז'ינסקי, בסקירה השבועית שלו, בהתייחסו לגל עליות המחירים במשק. מיד לאחר חג הפסח נכנסו לתוקף העלאות מחירים של שורת יצרניות, וחברות נוספות הודיעו כי בכוונתן להעלות מחירים לאחר יום העצמאות.
עוד בנושא ב-N12:
• החג נגמר - והמחירים לצרכנים מזנקים
• מחלב עד עוף: תנובה מעלה מחירים לעשרות מוצרים
• חודש אחרי הדיבידנד: שטראוס שוב מעלה מחירים
בחברות מנמקים את הצעדים בשורה של גורמים ובראשם התייקרות חומרי הגלם, אך לפי זבז'ינסקי "נראה שההודעות על עליות מחירים שהתפרסמו לאחרונה קשורות יותר ליכולת החברות מאשר לצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות".
בסקירתו כותב זבז'ינסקי כי "מחירי הסחורות החקלאיות העיקריות, למעט הקפה והקקאו, שגם המחיר שלהם ירד לאחרונה בחדות, נמצאים מתחת לרמה בתחילת השנה". עוד הוא מציין כי עד סוף 2023 "לא נרשמו התייקרויות חריגות במחירי יבוא המזון או חומרי הגלם לתעשיית המזון ולחקלאות".
להערכתו, עליות המחירים שמובילות החברות קשורות יותר לעלייה בצריכה הפרטית - כלומר לנכונות הציבור לקנות: "על רקע הביקושים החזקים החברות מרגישות נוח להעלות מחירים, גם אם אין לכך הצדקה כלכלית".
לפי נתוני שבא, מנהלת ומפתחת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, הקניות שביצעו הישראלים לקראת הפסח הובילו לשיאים בסכום ההוצאות יומי. בסיכום חודשי עמדו ההוצאות בכרטיסי אשראי באפריל על 41.2 מיליארד שקל - גבוה ב-15.3% לעומת אפריל אשתקד.
לדברי סמנכ"לית שבא, טלי הולנברג, "מספר הישראלים שנשארו בארץ בשל המלחמה ושלא יצאו לחופשות בחו"ל הזניק את הצריכה הפרטית במשק לקראת פסח עם עליות המחירים במשק". עם זאת, לפי מודי שפריר, האסטרטג הראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, נתוני הרכישות בשבועיים האחרונים מצביעים על ירידה בצריכה הפרטית, כולל במהלך חול המועד.