שר האנרגיה אלי כהן טען בישיבת הממשלה אתמול כי אין צורך בקידום תחנות כוח חדשות במרכז, אלא שכעת מתברר כי במקביל פועל מנכ"ל משרדו בכל זאת לקידום תכנון תחנות חדשות. בנוסף, גורמים שנכחו באותה ישיבת ממשלה טוענים כי במהלכה הודה כהן כי ברקע התנגדותו לקידום תחנות הכוח בחדרה ובצומת אייל עומדים שיקולים פוליטיים.

עוד בנושא ב-N12:

עלטה בגוש דן? הממשלה בלמה תחנות כוח במרכז
 מנהל התכנון: משרד האנרגיה יגרום לעלטה בגוש דן
 הסיבה שמירי רגב מתנגדת לתחנת הכוח במזרח השרון

לפי אותם גורמים, שר הפנים משה ארבל, שגופי התכנון נמצאים תחת אחריותו, הציג בדיון את הצורך בקידום התחנות והתריע מפני מצב שבו המדינה לא תוכל למלא את צורכי החשמל של גוש דן. לדבריהם, במסגרת חילופי הדברים הסוערים אמר שר האנרגיה כהן לארבל "לי יש פריימריז ולך אין ואני צריך לדאוג לראשי הרשויות שפנו אלי ואני לא מתבייש להגיד את זה". לטענת לשכתו של כהן חילופי הדברים היו, שונים וארבל הוא שאמר "לשרי הליכוד יש פריימריז" וכהן השיב לו "בליכוד הח"כים הם נבחרי ציבור ולא ממונים".

בתום הדיון אימצה אתמול הממשלה את עמדתו של השר כהן, והחליטה לבטל את הרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה ולהחזיר את התוכנית להקמת תחנת הכוח ריינדיר בצומת אייל לדיון נוסף בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל). גורמים בתחום התכנון מעריכים כי החזרת תחנת ריינדיר לדיון נוסף היא מריחת זמן שמטרתה לחסל את תחנת הכוח.

גורמים בסביבת משק החשמל אומרים שהעמדה המקצועית היא שכדי לספק את צורכי החשמל העתידיים של אוכלוסיית מרכז הארץ נדרש תכנון של ארבע תחנות כוח חדשות. בסביבת מינהל תכנון אומרים כי כדי לענות על צורכי משק החשמל החל מ-2030 יש להוציא את התכנון לפועל בהקדם, לאחר שהממשלה כבר איבדה זמן בקבלת החלטות.

"אין להמתין"

במקביל, מכתב ששלח מנכ"ל משרד האנרגיה בשבוע שעבר מציג גישה שונה מהעמדה שהציג כהן לפיה אין צורך בתחנות כוח נוספות. בהודעה שנשלחה מטעם כהן לאחר ישיבת הממשלה אתמול נכתב כי "נכון לעת זו (...) יש מלאי תכנוני שעולה משמעותית על הצרכים הבסיסיים".

אלא שבמכתב ששלח בשבוע שעבר מנכ"ל המשרד יוסי דיין למנהל התכנון הוא ביקש לקדם "הסמכה" של תוכניות להרחבת תחנות כוח קיימות המוזנות בגז טבעי. "הסמכה" היא האישור שניתן לחברה פרטית להגיש תוכנית להקמת תחנת כוח ולהתחיל בהליך התכנון שלה.

מנכ
מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין|צילום: חיים לוי

במכתבו התלונן דיין בפני מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח על מה שהגדיר כעיכוב יזמים מקידום תוכניות להרחבת תחנות כוח קיימות בגז טבעי. "לעמדת משרד האנרגיה והתשתיות אין סיבה להמתין עם קידום הסמכות אלו", כתב דיין. עוד הוסיף כי מדובר באתרי ייצור הסמוכים לאזורי ביקוש החשמל במרכז הארץ, באופן שיצמצם את אובדן החשמל בהליך ההולכה ממוקדי ייצור מרוחקים יותר.

למעשה, דיין מתלונן על כך שמנהל התכנון סירב לקדם הרחבה נוספת של תחנות כוח קיימות כל עוד לא תושלם עבודת הצוות הבין-משרדי שהוקם לבחינת תוספת ייצור החשמל הנדרש למשק עד לשנת 2040. בראש צוות זה עומד דיין עצמו. ממכתבו של דיין עולה כי לגישתו נדרש קידום של יכולת ייצור חשמל נוספת, וזאת לכאורה בניגוד לעמדה שהביע שר האנרגיה כהן.

מנכ
מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח|צילום: ניב קנטור

בתשובה שהעביר מנכ"ל מנהל תכנון אלמליח הוא ציין שלפי נתוני חברת הולכת החשמל הממשלתית נגה נדרשות הקמה או הרחבה של תחנות כוח בהיקף ייצור של 5,400-9,000 מגוואט בין השנים 2030-2040. אלמליח כתב כי "מנהל התכנון סבור כי נכון באופן עקרוני לפעול להסמכת יזמים לצורך קידום תוכניות בוות"ל ליחידות ייצור חדשות" - אלא שלדבריו לא ניתן לעשות זאת עד שיוגשו המלצות הצוות הבין-משרדי של דיין ובטרם "גובשו קריטריונים אחידים וברורים לצורך מתן חוות דעת תכנונית".

מלשכת השר כהן נמסר: "מנכ"ל המשרד ביקש שמי שרוצה לקדם תחנות כוח על חשבונו ללא התחייבות - על המדינה לאפשר לו לעשות זאת. הבענו תמיהה מדוע הוות"ל מעכב אותם".

"הלחץ של ראש עיריית חדרה עבד"

גורמים בתחום התכנון אומרים זה זמן רב כי מאחורי התנגדותם של שרי הליכוד לקידום תחנות הכוח בחדרה ובצומת אייל עומדים לחצים פוליטיים. ראשי הרשויות המקומיות שבסביבתן תוכננו לקום שתי תחנות הכוח OPC חדרה וריינדיר בכפר סבא טוענים מצדם כי הם מנהלים מאבק לגיטימי.

מטעמו של ראש עיריית חדרה ניר בן חיים הופצה היום הודעה תחת הכותרת "הלחץ של ראש עיריית חדרה עבד: לא תקום תחנת כוח OPC2 בחדרה". לפי ההודעה, "המאמצים והלחץ הגדול עברו לשולחן הפוליטי, כאשר בן חיים וסגנו, שלמה בוזגלו, הפעילו לחץ כבד על גורמי ממשלה לבטל את התוכנית להקים את התחנה בחדרה".

ראש עיריית חדרה ניר בן חיים (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ראש עיריית חדרה ניר בן חיים|צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עוד צוין כי "לפני כשבועיים נפגש בן חיים עם שר האנרגיה אלי כהן בכנס באילת, וקיבל הבטחה מפורשת לפיה ההחלטה לא תעבור את הממשלה. בוזגלו קיבל הבטחה דומה משרת התחבורה מירי רגב וגם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הבטיחה לראש העיר וסגנו כי תתנגד בתוקף להקמת התחנה בחדרה".

בנוסף נכתב כי "רגע אחרי סיום ישיבת הממשלה ורגע לפני פתיחת ישיבת המועצה בחדרה, קיבלו בן חיים ובוזגלו עדכונים ישירים מהשרים מתוך ישיבת הממשלה, והתבשרו כי היוזמה להקים את תחנת הכוח OPC2 בחדרה, בוטלה לצמיתות".