הרכבת הקלה בגוש דן ציינה השבוע שנה לתחילת פעילותה עם נתוני שימוש מעורבים, אך עבור מי שהפכו אותה לחלק משגרת יומם מדובר במהפכה. "הנסיעה מקצרת לי את זמני ההגעה אבל בעיקר מאפשרת לי לנצל את הזמן לעבודה", אומר עופר סיני, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הישראלי הופאון.
עוד בנושא ב-N12:
• שנה לקו האדום: מה היא באמת עשתה עבור הנוסעים בגוש דן?
• הנוסעים סקפטים, אבל מחירי הנדל"ן באזור התחנות כבר החלו לעלות
• הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה
ההערכות הראשוניות ערב פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה - הדנקל בשמה הרשמי - היו לממוצע של כ-230 אלף תיקופי נסיעות ביום. בשבוע הראשון להפעלת הקו עמד הממוצע היומי על כ-120 אלף. בשבוע לאחר טבח 7 באוקטובר צנח הממוצע היומי ל-17 אלף תיקופים אך בחודשים האחרונים התייצב הנתון על כ-100 אלף. מהנתונים שפורסמו לרגל יום השנה לתחילת הפעילות עולה כי התחנות העמודות ביותר בקו הן התת-קרקעיות הסמוכות למרכזי התעסוקה.
בדנקל מנמקים את הפער בין ההערכות המוקדמות ובין מספר הנוסעים בפועל בין היתר לאנשים שעובדים בתוואי הקו אך מוותרים על השימוש ברכבת הקלה. אך לדברי שלושה מנכ"לים שוויתרו על הרכב הפרטי ועברו לשימוש בדנקל מדובר בשיפור דרמטי.
"חיסכון בזמן בנסיעה לפגישות עבודה"
מאור דואק, מנכ"ל חברת מניף שירותים פיננסים, מוצא בקו האדום יתרונות רבים. החברה שהוא מנהל עוסקת במימון חוץ בנקאי ליזמי נדל"ן ומממנת 171 פרויקטים בתחום בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל. לדברי דואק, עלות השימוש ברכבת הקלה נמוכה ביחס להוצאות שימוש ברכב, שכוללות הוצאות על דלק וחניה ולעיתים גם דוחות על חניה בצד הלא נכון של הרחוב.
"מבחינתי היתרון בנסיעה לפגישות עבודה ברכבת הקלה הוא החיסכון הרב בזמן. לפני הרכבת הקלה, נהגתי לצאת לכל פגישה כמעט שעה מראש - זמן שבוזבז על הגעה לרכב ויציאה מהחניון, עמידה בפקקים במרכז תל אביב, חיפוש חניה חדשה ואז עוד שעה של כל התהליך בדרך חזרה. היום אני יוצא רק 20 דקות לפני הפגישה והולך שתי דקות לתחנת הרכבת הקלה שקרובה למשרדים שלנו ברמת גן. בדרך אני ממשיך לדבר בטלפון, מנהל שיחות עבודה ועונה להודעות ומיילים. בסוף הפגישה אני חוזר למשרד, תהליך שגם לוקח לכל היותר 20 דקות.
"כמנכ"ל חברה בענף הנדל"ן, הנסיעה ברכבת הקלה מאפשרת לי להבין טוב יותר ובאופן מעשי את משמעות התשתיות והשפעתם על הענף. הנסיעות ברכבת הקלה מאפשרות לי לראות ולחוות איך היא עוזרת לאנשים להגיע בבוקר לעבודה ומקלה על הפקקים בכבישים בשעות הכי עמוסות. אלפי האנשים שנוסעים ברכבת הקלה הם אלפי מכוניות שלא עולות באותו הזמן על הכביש. הנסיעה גם הפכה לסוג של גימיק ונושא לסמול טוק: אנשים אוהבים לשמוע שאני נוסע ברכבת הקלה, מתחברים לזה ורוצים לשמוע על החוויה שלי ולמה בחרתי לעשות את זה ולנטוש את הרכב לחניה בבית".
"אני מגיע לספר בשיחת עבודה אחת"
חן שמילו, מנכ"ל עמותת יוצאי 8200, מעיד שהנסיעה בקו האדום הפכה את שגרת יומו לקלה יותר. משרדי העמותה בהאב החדשות GUTS של הראל במתחם הבורסה ברמת גן מעסיקים כ-20 איש המתגוררים באזור המרכז ובשרון. העמותה ממנפת את רשת הקשרים וההון האנושי של בוגריה לפרויקטים בתחומי היזמות הטכנולוגית-חברתית, ותעסוקה וחינוך טכנולוגי.
"השימוש ברכבת הקלה מאפשר לי לגמוע את כל המרחק מהמשרדים ועד דרום תל אביב ויפו ב-10 דקות, גם בשיא הפקקים - במקום ב-40 דקות. זה מקל עלי ועל העובדים להגיע לפגישות ולכנסים באזורים שונים לאורך ציר הקו. הספר שלי עבר לפלורנטין אבל אין מצב שאני מוותר עליו. בזכות הרכבת הקלה אני מגיע אליו ישירות מהעבודה בזמן של פחות משיחת עבודה אחת".
"אפשר לנצל את זמן הנסיעה לעבודה"
עופר סיני, מייסד הסטארט-אפ הופאון (HopOn) ותושב פתח תקווה, משתמש זה שנים בתחבורה הציבורית. הסטארט-אפ שלו מספק פתרונות לחברות ועסקים לעידוד ותמרוץ מעבר של עובדים לשימוש בתחבורה ציבורית. בחברה מועסקים כ-100 עובדים, כמחצית מהם בסניף הרמת גן והיתר בסניפים בבריטניה ובגרמניה. כמנהל חברה בתחום התחבורה הציבורית, השתתף סיני בחלק מנסיעות המבחן של הקו האדום.
"מדי יום אני מגיע עם הקו האדום למשרד, וכשיש לי פגישות בתל אביב במקומות שאינם צמודים לתוואי, אני מגיע אליהן עם קורקינט. הנסיעה ברכבת הקלה לעבודה ולפגישות מקצרת את זמני ההגעה לעבודה, אבל בעיקר מאפשרת לי לנצל את זמן הנסיעה לעבודה: ביצוע התכתבויות מהטלפון, קריאת מסמכים וכדומה.
"הקו האדום הוא דוגמה נהדרת למה שתחבורה ציבורית צריכה להיות: נוחה, זמינה וכזו שנותנת ערך מוסף לנוסעים שמשאירים את הרכב הפרטי בבית. ככל שיהיו לנו יותר פתרונות כאלו כולנו נרוויח: יהיו פחות עומסי תנועה בגוש דן, פריון העובדים יעלה ונגיע יותר רגועים לעבודה".
חיים גליק, מנכ"ל חברת נת"ע: "אני שמח מאד לשמוע על מנכ"לים שוויתרו על הרכב, כך גם קורב באירופה וארה"ב כאשר כולם כולל כולם נוסעים ברכבת הקלה והמטרו, צuוארון כחול לצד לבן, צעירים ומבוגרים. מדובר בכלי אמין ונוח החוסך לכולם זמן יקר, וזמן שווה כסף. אני יכול לספר שהקו הירוק עתיד להגיע גם למשרדי נת"ע בחולון, ורבים רבים כבר מהעובדים, בכל הדרגות, ממתינים לרגע שיוותרו על רכבם הפרטי".
עמירם אוחיון, מנכ"ל תבל מקבוצת אגד, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, הדגיש כי החברה מעוניינת להגיע גם לקהל שיש לו אלטרנטיבה לנסיעה ברכב או במונית - ובכל זאת יעדיף לעלות על הרכבת הקלה: "כי הנסיעה ברכבת נוחה, מהירה ונגישה. יתרה מכך, אותם נוסעים בכירים, שאנחנו גאים לתת להם שירות, מקבלים אלטרנטיבה בטוחה. לא רק במובן של נסיעה בטוחה ומוגנת אלא גם ביטחון לצאת ולהגיע בזמן ליעד - האתגר שלנו ושל נת"ע הוא שצריך להעלות את הרכבת למודעות כבחירה ראשונה למשתמשי הדרך".