תושבי ירושלים והבאים בשעריה יוכלו החל ממחר בערב (חמישי) להשתמש שוב בשירותי הרכבת הקלה בעיר, עם פתיחתה המחודשת בצירוף 12 תחנות חדשות. הקו הוארך בחלקו הצפוני מפסגת זאב עד לנווה יעקב ובדרומו מהר הרצל עד להדסה עין כרם. פתיחת הקו המורחב מגיעה לאחר השבתה מלאה של הרכבת בתחילת החודש לצורך עבודות השדרוג וההארכה ושורה של עיכובים משמעותיים בעבודות להארכת הקו. כיום כ-200 אלף נוסעים משתמשים ברכבת הקלה בירושלים מדי יום. ההערכות הן שעם הרחבת הקו, מספר המשתמשים היומיים יגדל ל-250 אלף נוסעים ביום - גידול של כ-25%.
כיצד הורחב קו הרכבת הקלה?
הקו האדום המשודרג של הרכבת הקלה כולל 7 ק"מ נוספים של מסילות רכבת ו-12 תחנות חדשות: ארבע תחנות בצפון בשכונת נווה יעקב, ושמונה בדרום מערב העיר.
התחנות החדשות בצפון הן:
- תחנת קצה בצומת נווה יעקב והרב פרדס
- נווה יעקב צפון
- תחנת יצחק טבנקין (בסמוך לצומת נווה יעקב ויצחק טבנקין)
- תחנת מזל קשת (בצומת משה דיין ומזל קשת)
- תחנת מזל שור (בצומת משה דיין ומזל שור, בפסגת זאב)
התחנות החדשות בדרום הקו:
- תחנת שמריהו לוין (בכניסה לשכונת קרית יובל)
- תחנת קרית יובל מערב
- תחנת גן המפלצת
- תחנת הנרייטה סאלד מזרח
- תחנת קרית מנחם
- תחנת צומת אורה
- תחנת בית הספר לרפואה (בכניסה לבית החולים הדסה עין כרם)
- תחנת הדסה עין כרם (בסמוך למגדל האשפוז)

בכמה התעכבה הארכת הקו?
פרויקט הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים סבל מעיכובים מתמשכים לאורך שנים, עוד לפני פרוץ המלחמה. המועד המקורי לפתיחת הקו המשודרג היה בכלל יוני 2023 ולאחר מכן חגי תשרי 2023, אך זכיינית הרכבת לא עמדה בלוחות הזמנים. כעת, 13 שנה לאחר פתיחתו הראשונה של הקו האדום, תמו סוף-סוף העבודות על הארכתו.
מה גרם לעיכוב הממושך?
העיכוב בשנה האחרונה נבע מסירובן של שלוש חברות אירופיות מספרד, שווייץ ופינלנד להגיע לישראל לביצוע בדיקות הבטיחות בשל המלחמה. החברות הגדירו את ישראל כ"אזור מלחמה" וסירבו לשלוח עובדים לתקופות ארוכות הנדרשות להשלמת תהליכי האינטגרציה והבטיחות.
האם צפויים שדרוגים נוספים ?
לקו האדום המשודרג של הרכבת הקלה בירושלים צפויים להצטרף בשנים הקרובות שני קווים נוספים.
- הקו הירוק: נמצא בשלבי ביצוע וצפוי להתחיל לפעול באופן חלקי בסוף 2025 או תחילת 2026. הקו ייפרס לאורך כ-20 ק"מ בין שכונת גילה בדרום לגבעה הצרפתית בצפון ויכלול 42 תחנות.
- הקו הכחול: הקו זכה לאישור ולתקציב ראשוני של 360 מיליון שקלים והוא צפוי לחבר שכונת רמות בצפון ושכונת גילה בדרום, להימתח על כ-31 ק"מ ולכלול 53 תחנות. הקו צפוי לפעול בהדרגה בין השנים 2028 ועד 2032.

האם צפויים שינויים במחירי הנסיעה?
ללא קשר לפתיחת הקו האדום המשודרג של הרכבת הקלה בירושלים כבר אתמול עודכנו עודכנו תעריפי הנסיעה ברכבות הקלות בגוש דן ובירושלים מ-6 שקלים ל-8 שקלים - עלייה של 33%.