שתי הודעות שהפיצה לאחרונה לשכת ראש הממשלה מציירות תמונה לפיה נתניהו מקדם "תחילה" הקמה של שדה תעופה משלים בנגב - אלא שמסמך שהגיע לידי חדשות 12 מעלה כי המציאות שונה. בפועל ובניגוד להצהרות ראש הממשלה, הוא מקדם בראש ובראשונה הקמה של שדה תעופה בצפון הארץ.

"בסיכום דיון בעניין שדה התעופה בנבטים, ראש הממשלה קבע שיוקם שדה תעופה משלים בנגב תחילה", צוין בהודעה שיצאה לפני שבועיים מלשכת ראש הממשלה. אם בכך לא די, השבוע הפיצה לשכת ראש הממשלה הודעה נוספת, לפיה סגן השר אלמוג כהן יעמוד בראש ועדת ההיגוי שתתכלל את התכנון, ההקמה והמעקב אחר קידום הפרויקט הלאומי לשדה משלים לנתב״ג "אשר יוקם בנגב".

ההודעות הופצו מטעם לשכת נתניהו לאחר דיון בין-משרדי שעסק במיקום העתידי של שדה התעופה הבינלאומי הבא של ישראל.

עוד ביום הדיון לפני שבועיים, גורמים שהיו מעורבים בו טענו כי יש פער בין ההודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה לבין תוכן הדיון בפועל. כעת, מסמך סיכום הדיון שניסחה המועצה לביטחון לאומי (המל"ל) ושהגיע לידי חדשות 12 מוכיח את קיום הפער. לפי המסמך מטרת הדיון הייתה "הצגת ההיבטים הביטחוניים לאור הצעת החוק להקמת השדה בנבטים".

אלמוג כהן (צילום: פלאש 90)
סגן השר אלמוג כהן. נחוש לקדם שדה תעופה בדרום הארץ|צילום: פלאש 90

מה קובע "סיכום ראש הממשלה"?

המסמך כולל את "סיכום ראש הממשלה" הכולל שלושה סעיפים בלבד. הסעיף הראשון מציין כי "ראש הממשלה סיכם שיוקמו שני שדות תעופה 'משלימי נתב"ג': האחד בצפון – רמת דוד, והשני בדרום". כלומר, תוכן הסעיף לא רק שאינו קובע כי שדה התעופה יוקם "תחילה בדרום", אלא אף מבהיר כי ההחלטה על הקמת שדה ברמת דוד שבעמק יזרעאל היא חד משמעית - ואילו זו בדרום היא כללית ואינה כוללת מיקום.

שני הסעיפים הנוספים ב"סיכום ראש הממשלה" כבר מתייחסים להקמת שדה תעופה בדרום. בסעיף השני נכתב כי "ראש הממשלה הדגיש את החשיבות העצומה בקידום ופיתוח הנגב כעוגן כלכלי". בסעיף השלישי נכתב "ראש הממשלה הנחה להביא בפניו מיקום להקמת שדה התעופה בדרום, באמצעות בחינת שתי האופציות שהוצגו בדיון – נבטים וצקלג".

הדיון בכללותו נקבע לאחר שנתניהו הורה לעצור את החקיקה שקידם אלמוג כהן, ושביקשה לקבוע שתוך שבע שנים יוקם נמל תעופה בין-לאומי בנבטים, סמוך לדימונה. זאת, על רקע התנגדות מערכת הביטחון להקמת שדה התעופה בסמוך לבסיסי חיל האוויר ומתקנים ביטחוניים רגישים. במובן זה, גם החלופה של הקמת שדה התעופה בצקלג בעייתית מבחינה ביטחונית, וזאת על רקע קרבתה היחסית לרצועת עזה.

לחצים פוליטיים מול שיקולים מקצועיים

מערכת הביטחון אינה היחידה שמתנגדת להקמת שדה התעופה בנבטים. גורמי המקצוע במשרד האוצר, רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת"א) ממליצים כולם על הקמת שדה תעופה משלים בצפון המדינה ולא בדרומה. זאת, מטעמים כלכליים ותעופתיים המגובים במספר דוחות שחיברו ועדות מקצועיות שבחנו את הנושא.

על אף ההמלצות, גורמי המקצוע טוענים כי בשלב זה יש לקדם כבר שני שדות תעופה בין-לאומיים חדשים בישראל - וזאת בשל הצורך הדחוף שנוצר בשל העיכוב הממושך של שנים רבות בהחלטה להקים שדה תעופה נוסף.

נתב
נתב"ג (ארכיון). נדרש שדה תעופה משלים|צילום: רשות שדות התעופה

בניגוד לעמדת גורמי המקצוע, הגורמים הפוליטיים מעדיפים את הקמת שדה התעופה בדרום הארץ על פני צפונה. ראשי רשויות בדרום הארץ מעוניינים בהקמת שדה תעופה בסמוך אליהם בנבטים, וזוכים לתמיכת מפלגות הקואליציה וכן שרת התחבורה מירי רגב.

גם רשויות בצפון המדינה תומכות בהקמת שדה התעופה בדרום הארץ, בשל רתיעה מהקמת השדה בסמוך להן. עם אלו נמנות המועצה האזורית עמק יזרעאל ששדה התעופה ברמת דוד אמור לקום בשטחה, ושזוכה לתמיכת נציגי האופוזיציה. חרף עמדה זו, לאחרונה חשפנו ב"תוכנית חיסכון" כי מספר רב של ראשי רשויות בצפון המדינה דווקא תומכים בהקמת שדה תעופה באזור מטעמים כלכליים ותיירותיים.

קידום הקמת שדה התעופה בצפון הארץ לפני הקמת שדה בדרומה הוא בבחינת ניצחון עבור שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון ישראל כ"ץ על חשבונה של שרת התחבורה מירי רגב. סמוטריץ' וכ"ץ תמכו שניהם בהקמת שדה התעופה ברמת דוד בעת שכיהנו כשרי תחבורה - לעומת רגב שמעדיפה את האופציה הדרומית על פני הצפונית.