אחרי גל ביטולי הטיסות הנרחב ביממה האחרונה בעקבות פגיעת הטיל בנתב"ג, ובזמן שענף התעופה לישראל וממנה נמצא שוב בסימני שאלה - גם הפעם יש את אלו שמפסידים ואת אלו שמרוויחים ובגדול. בזמן שחברות התעופה הזרות בורחות מהארץ, חברות התעופה הישראליות דווקא נהנות מהמצב. כשהביקוש עולה ההיצע נמוך והמחירים קופצים באופן משמעותי.

"היינו צריכים להוסיף עוד איזה 700-600 שקל בשביל הטיסה החדשה", סיפרו לנו שני ישראלים שנתקעו בנתב"ג אחרי שטיסת וויז שהזמינו בוטלה.

"הייתי אמור לטוס עם חברת טרנסאוויה, ששלחה לנו אתמול מייל והודיע לנו שהטיסה מבוטלת עקב המצב", מספר נועם בן זמורה, שטיסתו המתוכננת לפריז בוטלה. "אנחנו מחפשים חלופות והאפשרות ההגיונית היחידה שיש זה אל על. רק שההבדל הוא 150 דולר יותר".

"בעקבות הירי המחירים כבר עלו ברוב החברות, גם בחברות הזרות וגם בחברות הישראליות", אומר יניב לניס, מייסד קבוצת הפייסבוק טיסות סודיות. "יש הרבה מאוד ביקושים בחברות שכמובן עדיין ממשיכות לטוס".

מחירי הכרטיסים כמעט הוכפלו

מי שנתקע בחו"ל וצריך לחזור לישראל נדרש לשלם סכומים נכבדים על כרטיס לכיוון אחד. כרטיס בטיסת אל על שיוצאת היום מלונדון לתל אביב נמכר ב-500 דולר - לאחר שלפני יומיים המחיר עמד על 330 דולר בלבד. המצב דומה גם עבור מי שנדרש לחזור ארצה מרומא: לפני יומיים המחיר עמד על 178 דולר - היום הוא כבר זינק ל-301 דולר.

מחירי הכרטיסים מזנקים (לונדון) (אינפוגרפיקה: חדשות 12)
אינפוגרפיקה: חדשות 12

בארקיע הנוסחה דומה: טיסה היום מרומא לתל אביב נמכרת ב-650 דולר, לאחר שלפני מספר ימים נמכרה ב-140 דולרים בלבד. גם בישראייר העלו ב-100 דולר את מחיר כרטיס הטיסה מאיטליה שמתוכננת להיום.

ישראלים רבים נתקעו בפריז אחרי ביטולי הטיסות של חברות כמו אייר פראנס וטראנסוויה למשל. גם כאן המחירים בחברות הישראליות זינקו: טיסה באל על מפריז שתצא ביום רביעי תעלה כעת 501 דולר, אחרי ששבוע קודם לכן אותו כרטיס עלה 300 דולר בלבד.

מחירי הכרטיסים מזנקים (רומא) (אינפוגרפיקה: חדשות 12)
אינפוגרפיקה: חדשות 12

גם מי שתכנן לטוס בקרוב לחופשה או למטרות עבודה יצטרך לשלם יותר בעקבות הזינוק במחירי הכרטיסים הלוך ושוב. טיסת הלוך ושוב עם ארקיע לפריז זינקה ממחיר של 391 דולר לפני שלושה ימים למחיר של 420 דולר אתמול - זה כמובן בהנחה שחברות התעופה הזרות אכן יחזרו.

"ממה שאנחנו רואים, המחירים להיום ומחר ואולי גם למוחרתיים עלו מאוד", אומר מנכ"ל קהילת המטיילים אקספלורר ליאור קורן. "אבל בהמשך השבוע הם יירדו שוב - בהנחה שהאפיזודה הזאת היא חולפת".

רווחי שיא ומשכורות עתק

שרת התחבורה מירי רגב מסתפקת בשלב זה באיומים: "הודעתי באופן ברור שאם חברות התעופה הישראליות ינצלו את המצב ויעלו מחירים, אני אפעיל את סמכותי בחוק ואודיע על תקרת מחירים", מסרה אתמול. אלא שלא ברור לאיזו סמכות מתכוונת השרה. הכנסת אמנם אישרה ביולי האחרון תיקון לחוק הגנת הצרכן שעוסק בהגבלת העלאות מחירים בשעת חירום, אך גורמים ששוחחו עם N12 אומרים כי החוק לא מעניק לשרת התחבורה סמכות כזו. פנייה ללשכת השרה בבקשה שיבהירו לאיזו סמכות התכוונה טרם זכתה למענה.

זו לא הפעם הראשונה מאז פרוץ המלחמה שבה חברות התעופה הישראליות מעלות את המחירים - והן סופגות על כך ביקורת רבה. אל על חתמה את 2024 כשנה הטובה בהיסטוריה שלה עם זינוק של 37% בהכנסות שהסתכמו ב-3.43 מיליארד דולר - וגידול של יותר מפי 4 ברווח נקי שהסתכם ב-545 מיליון דולר. ישראייר סיימה את השנה עם עלייה של 16% בהכנסות שהסתכמו ב-453 מיליון דולר וזינוק של 31% ברווח הנקי ל-24 מיליון דולר. ארקיע הפרטית לא מפרסמת את הדוחות הכספיים שלה, אך גם היא נהנתה מהחגיגה.

לכל זה צריך להוסיף את החלטת המדינה לאפשר לאל על לחלק דיבידנדים שיאפשרו גם לבעלי המניות להרוויח מהמסיבה - וכן את משכורות בכירי החברות ובראשן את זו של מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה, שטיפסה לסכום של כמעט 7 מיליון שקלים.

דינה בן-טל גננסיה מנכ
מנכ"לית אל על דינה בן-טל גננסיה|צילום: תוכנית חיסכון, קשת 12

בעקבות הביקורת באל על החליטו להגביל את מחירי כרטיסי הטיסה חזרה לארץ. הכרטיסים שמחירם יוגבל הם כרטיסי ה-LITE והם האחרונים שנשארים פנויים במטוסים המלאים גם כך. כרטיסים מלרנקה יעלו 99 דולר, מאתונה 149 דולר, מרומא 333 דולר, מברצלונה 349 דולר ומלונדון (לוטון) 424 דולר.

על רקע ביטולי הטיסות של חברות הזרות, חברת התעופה המקומית החדשה אייר חיפה מנסה להעלות את המודעות לפעילותה תוך התחייבות לא להעלות את מחירי הטיסות במהלך חודש מאי. בנוסף מציעה החברה 30% הנחה על מחירי הכרטיסים (ללא מיסים וכבודה) לחודש הקרוב למי שיזמינו עד לחצות שבין רביעי לחמישי באתר החברה באמצעות הקוד HAIFA30.

המשקיעים זיהו את הכיוון

בשוק ההון מבינים היטב את פוטנציאל ביטולי החברות הזרות עבור החברות הישראליות ומניית אל על מזנקת בהתאם במסחר בבורסה. ביומיים הראשונים למסחר בבורסה הוסיפה מניית אל על כמעט 10% ומניית ישראייר 6.5%.

"ברגע שנופל הטיל וברור שבנתב"ג - מיד ברור שחברות [התעופה] הזרות הולכות לבטל את הטיסות ושיש פה הזדמנות שוב לאל על ולחברות התעופה הישראליות לגזור קופון", אומרת יו"ר IBI קרנות אלה אלקלעי.

בשלב זה קיימים יותר סימני שאלה מתשובות. לאף אחד לא ברור מתי חברות התעופה הזרות יחליטו לחדש את הפעילות לישראל במתכונת שהייתה כאן עד לפני יומיים. בינתיים הישראלים ישלמו יותר, כרגיל.

מאל על נמסר בתגובה: "החברה לא העלתה מחירים כלל בימים האחרונים. ההפך הוא הנכון: אל על הורידה מחירים בעשרות אחוזים על מנת לסייע לישראלים שהזמינו כרטיסים בחברות זרות שביטלו את טיסותיהן ארצה לחזור לישראל. פערים במחירים בין מועדי הזמנה שונים יכולים לשקף פערים במחלקות הרישום הזמינות ללא העלאת מחירים".