שוק התעופה הישראלי עומד בפתחו של שינוי משמעותי: חברת הלואו-קוסט ההונגרית ויז אייר מתכננת להקים בסיס פעילות קבוע בנתבג – צעד שעשוי לשנות את כללי המשחק: הרבה יותר יעדים, הרבה יותר טיסות, לוחות זמנים נוחים יותר ובעיקר מחירים זולים שיכולים להפוך את חופשות החול של הישראלים לנגישות מתמיד. בזמן שחברות התעופה הישראליות מציירות תרחישי אימה, במשרד התחבורה מדברים על תחרות אמיתית ועל מהלך שיביא את הצרכן הישראלי למרכז הבמה. כל הפרטים.למרות המלחמה המתמשכת בשנתיים האחרונות, נתבג ממשיך לשבור שיאים. רק בחודש אוגוסט עברו בו יותר מ-2.1 מיליון נוסעים. החברות הזרות אולי עוצרות זמנית טיסות כשיש הסלמה, אך שבות במהרה – וגם הנוסעים הישראלים מתרגלים למציאות הביטחונית.בתוך המצב הזה בולטת ויז אייר, חברה בין-לאומית ענקית שכבר היום היא אחת הבולטות בנתבג. בשונה מחברות אחרות, היא לא מסתפקת בפעילות חלקית כאן – אלא לוטשת עיניים לפתיחת בסיס מלא. יניב לניס, מייסד טיסות סודיות, מסביר: חלק גדול מתוכנית הפעולה של ויז אייר והתרחבות בעולם היא בעצם להקים בסיס. זה לא מספיק להשתלט על יעד מסוים כמו ברלין או לונדון ולהפעיל הרבה מאוד טיסות משם, הם רוצים להפעיל כמה שיותר טיסות מכמה שיותר בסיסים ברחבי העולם. ברגע שיפתחו כאן בסיס, היא תוכל לאפשר לישראלים לטוס להרבה יותר יעדים, בשעות הרבה יותר טובות - ובמחירים הרבה יותר מעניינים.לא יכול להיות שטיסה ליוון עולה 500–400 דולר. לא מאיימים עליי באיומים. יש לי גב מלא מרהמ לקדם את הנושא הזה - אני לא מתכוונת לרגע למצמץ שרת התחבורה מירי רגב נגד הביקורת של החברות הישראליותאת המהלך מובילה שרת התחבורה, מירי רגב. לא יכול להיות שטיסה ליוון עולה 500–400 דולר. הבנתי שהגיע הזמן להביא לכאן תחרות. ולכן באחת מהנסיעות המיותרות שלי לחול נפגשתי עם מנכל ויז. חברים, לא מאיימים עליי באיומים. יש לי גב מלא מראש הממשלה לקדם את הנושא הזה, אני לא מתכוונת לרגע למצמץ.במשרד התחבורה מדגישים כי מדובר ביוזמה שנועדה להיטיב עם הצרכן הישראלי - ליצור תחרות, להוריד מחירים ולפתוח את השוק. בשבועות האחרונים הגיעו בכירי ויז לישראל ונפגשו עם נציגי ממשלה. לפי הערכות, הבסיס עשוי להתחיל לפעול כבר בעונת הקיץ הקרובה, באפריל.כצפוי: החברות הישראליות מתנגדותמן הצד השני, ההתנגדות לא איחרה לבוא. יור איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עוד אייל ידין, הזהיר: אסור לנו להתבסס על חברות זרות, כבר הבנו את זה. לתת פה בייס לחברה זרה במדינת ישראל זה לאכול את החברות הקיימות ולהקריס את החברות הקטנות. אנחנו לא נאפשר את זה.גם מנכל ארקיע, עוז ברלוביץ', אמר: יש הסכמה בין כל חברות התעופה הישראליות שכניסתה של ויז לבייס בתל אביב, בסוף, זה קיצוני מה שאני אומר, יביא לחיסול התעופה הישראלית. זה יתחיל בחברות הקטנות שיחוסלו ואחרי זה יעלה לאט־לאט גם לחברה הגדולה. מנכל ישראייר, אורי סירקיס, הוסיף: קודם כול, אני נראה לך מפוחד? אנחנו לא מפחדים, אנחנו מוטרדים ממהלכים שהם לא מהלכים ענייניים והם... מדיפים או נודף מהם ריח פוליטי.התחרות החדשה תאיים ישירות על רווחי החברות המקומיות. במשך שנתיים כמעט נהנו החברות ממחירים מרקיעי שחקים ומיעוט טיסות. המהלך הנוכחי ישבור את המונופוליזציה – ונראה שבדיוק כאן נמצא החשש האמיתי.מה זה בכלל בייס?המהלך של ויז מתמקד בהקמת בסיס תעופה מלא – כלומר, מטוסים שיחנו בישראל בלילה, ימריאו כבר עם פתיחת נתבג בבוקר, וישובו מאוחר בלילה. עבור הנוסעים – המשמעות היא לוחות זמנים נוחים בהרבה, יותר טיסות ביום וחיסכון בכסף ובזמן.ויז כבר טסה מישראל ל-15 יעדים: בודפשט, לרנקה, בוקרשט, לונדון, רומא, מילאנו, וינה, סופיה, יאסי, ורנה, אתונה, נאפולי, וילנה, כרתים ורודוס. וזה בלי בסיס בארץ. עם בייס בנתבג, ההיצע יתרחב משמעותית.היום יש לויז 33 בסיסים ב־15 מדינות – אלבניה, אוסטריה, בולגריה, קפריסין, גיאורגיה, הונגריה, איטליה, ליטא, צפון מקדוניה, מולדובה, פולין, רומניה, סרביה, אוקראינה ובריטניה. היא טסה ל-200 יעדים ומחזיקה ב-241 מטוסים. בישראל, המטרה ברורה: להגיע ל־25% מהפעילות בנתבג תוך שלוש שנים.ההתחייבות לשעת חירוםבהסכמות מול משרד התחבורה, ויז התחייבה להפעיל 60 טיסות יומיות מישראל, להכשיר צוותים ישראלים בהונגריה, להפעיל טיסות לאילת - ובעיקר: להמשיך לטוס לישראל גם בזמני חירום. סעיף זה נועד להבטיח שהציבור הישראלי לא יישאר מנותק גם בימים קשים.עוד ידין טען מנגד: לתת פה בייס במדינת ישראל, בתוך תקופת מלחמה, כאילו שחברת התעופה הזאת תטוס בזמן מלחמה תחת טילים – זה קונספציה, זה לא יקרה. גם ברלוביץ' הוסיף: פתחת להם פתח, הם ישתלטו. ובמלחמה הבאה לא יהיה פה כלום, כי לא יהיו פה מטוסים.אך ההתחייבות הכתובה של ויז נותנת מענה לטענות – ומציבה אותה כמי שמוכנה לקחת אחריות גם במצבי חירום, מהלך חריג וחשוב במיוחד לחברה זרה.הצרכן הישראלי – המרוויח הגדולהוויכוח סוער, אבל היתרונות לציבור ברורים. יותר יעדים, יותר טיסות, לוחות זמנים נוחים יותר ומחירים נגישים בהרבה. אחרי שנתיים של שוק סגור ומחירים מופקעים, הכנסת שחקן תחרותי כמו ויז יכולה להיות נקודת מפנה אמיתית.השופטת בדימוס דר איריס סורוקר, ראשת המרכז לחקר התחרות והרגולציה במכללה למנהל, מסבירה: תמיד יש איזושהי רתיעה, איזושהי בהלה, משום שצריך להתרענן, צריך לעדכן מחירים, צריך אולי להוריד מחירים. העניין הוא לא בזה, העניין הוא בזה שהצרכן הישראלי, מגיע לו יותר, מגיע לו תחרות ומגיע לו תחרות של מחירים ומגוון רחב יותר של היצע בתחום הזה של הטיסות.ויז מצידה כבר ערוכה: בכירי החברה ביקרו בישראל, והמטרה היא להתחיל להפעיל את הבסיס באפריל הקרוב. אם המהלך ייצא לפועל, מדובר במהפכה אמיתית בענף התעופה הישראלי – מהלך שהציבור כבר חיכה לו זמן רב.