לראשונה מזה שנים, עשירי העולם מוציאים פחות כסף. זה לא שהם נהיים חסכנים - הם פשוט קונים דברים אחרים. במקום לצבור עוד תיק יוקרה או שעון יקר, הם מעדיפים לטוס בטיסות עסקים למסעדות מישלן או להשקיע בטכנולוגיות שיאריכו להם את החיים.
כך לפי המחקר השנתי של בנק יוליוס בר השוויצרי, שעוקב אחר 360 אנשים עם נכסים של מיליון דולר ומעלה ב-25 ערים ברחבי העולם. למרות שמדובר במדגם קטן יחסית, התוצאות נחשבות אמינות מכיוון שמיליונרים נחשבים לקבוצה הומוגנית עם הרגלי צריכה דומים ותרבות גלובלית משותפת. המחקר מגלה שנהיה זול יותר להיות עשיר: מדד העלות של סגנון החיים היוקרתי ירד ב-2% - תופעה חריגה היסטורית, שכן בדרך כלל מחירי יוקרה עולים בקצב כפול מהמחירים הרגילים.
מה קנו פחות ומה קנו יותר
המספרים חושפים מהפכה שקטה: המיליונרים מוציאים משמעותית פחות על מוצרי יוקרה פיזיים. מחירי תיקי היוקרה ירדו ב-3.5%, תכשיטים ב-3.3%, נעלי נשים ב-5.7% ואפילו שמפניה הוזלה ב-4.2%. המגמה כל כך חדה שאפילו טכנולוגיה יקרה - בעיקר מחשבי מקבוק - הוזלה ב-22.6%, בעיקר הודות לשינויי המחיר שנבעו מהשבב החדש של אפל.
בניגוד למוצרים פיזיים, המיליונרים מוציאים הרבה יותר על חוויות ובריאות. הם מבלים יותר במלונות יוקרה (שמחיריהם עלו ב-3.1%), אוכלים יותר במסעדות יקרות ומטיסים עצמם בטיסות עסקים שמחיריהן זינקו ב-18.2%. הפריט היחיד במוצרי היוקרה שהתייקר הוא שעונים, שעלו ב-5.6%, כנראה בגלל מעמדם כפריט השקעה.

המגמה בבריאות בולטת במיוחד: הוצאות על שירותי בריאות מתקדמים גדלות, והביקוש לטיפולים לאריכות חיים מתפוצץ. בין 87% ל-100% מהמיליונרים כיום נוקטים צעדים פעילים להארכת חייהם בשנים ואף בעשורים שלמים ומשקיעים ב-Longivity. לפי הדוח, 21% מהמיליונרים באסיה, 17% במזרח התיכון ו-20% באמריקה הלטינית אף הוציאו כסף על טכנולוגיות שנויות במחלוקת כמו טיפולים גנטיים וקריוגניקה - הקפאת גופם.
"פעם הייתם קונים מכונית חדשה כדי לחגוג עבודה חדשה. היום אתם נוסעים לחופשה מותאמת אישית", כותבים החוקרים. מדובר במעבר מ"יש לי" ל"אני חווה". החוקרים מציינים ש"המגמה שאנו רואים גדלה במשך השנים האחרונות" אבל עכשיו היא מקבלת דחיפה מעצמת אי הוודאות הגלובלית.
הסיבה לשינוי מעמיקה מכך: מחקרים מוכיחים שחוויות גורמות לאושר יותר מאשר חפצים, ועשירים חדשים "משביעים את הרצון שלהם למוצרי יוקרה ועוברים הלאה", כפי שמנסח המחקר. במילים אחרות: אחרי שקנית כמה תיקים של הרמס, הנאה נוספת מתיק חדש היא מוגבלת.

כשהעולם רועד, העשירים מגיבים
השינוי לא מתרחש בוואקום, אלא מתרחש במקביל להטלת המכסים החדשים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הימשכות המלחמות באירופה ובמזרח התיכון והטלטלה בשווקים הפיננסיים. "העולם התכונן למלחמת סחר", כותבים החוקרים, שציינו שאיסוף הנתונים הסתיים לפני שטראמפ הכריז על המכסים החדשים באפריל.
החוקרים מחברים גם את העלייה בהוצאות העשירים על בריאות ואריכות חיים לעלייה באי הוודאות. "הדגש על בריאות הואץ בידי מגפת הקורונה ממשיך להתחזק והארכת זמן החיים הופכת למיינסטרים", מציין הדוח. אי הוודאות בעולם דוחפת אנשים להתמקד בדברים שבאמת חשובים להם: בריאות, משפחה - וחוויות.

המחקר מצביע על פיצול מעניין בהעדפות של משקיעי המערב מול המזרח, שהתחדד בהשוואה לעבר. בשעה שעשירי אירופה וצפון אמריקה הופכים שמרנים יותר, המיליונרים של המזרח הרחוק, המזרח התיכון ואמריקה הלטינית מגדילים הוצאות גם על מוצרים והן על חוויות. לפי הדוח, באירופה "תמורה לכסף הפכה להיות השיקול העליון לרכישה" במקום מוניטין המותג או חדשנות. במילים אחרות, גם העשירים באירופה התחילו לחשב הוצאות.
הכוכבת העולה: דובאי
הדוח כולל גם דירוג של הערים היקרות בעולם, המבוסס על רשימה סגורה של 25 ערים שיוליוס בר מדרג מדי שנה. סינגפור שומרת על המקום הראשון ברשימה זו השנה השלישית ברציפות ולונדון זינקה למקום השני אחרי שהדיחה את הונג קונג למקום השלישי. מונקו במקום הרביעי וציריך בחמישי סוגרות את החמישייה הראשונה.

הכוכבת העולה ברשימה דובאי, שזינקה חמישה מקומות למקום השביעי והפכה לעיר הכי יקרה במזרח התיכון. לפי יוליוס בר, מספר המיליונרים שגרים בדובאי גדל ב-102% בעשור האחרון, והעיר צפויה להיות היעד הראשון בעולם לעשירים שמעבירים מגורים. מחירי הנדל"ן שם עלו ב-17.4% בשנה האחרונה.
מדובר בשינוי מעניין בעיר שהפכה לאבן שואבת לישראלים רבים. מיקומה הארטיבי - רק שלוש שעות טיסה מנתב"ג - בשילוב המיסוי האטרקטיבי וויזות זהב, משך יזמים ישראלים רבים וחברות הייטק ישראליות פתחו שם שלוחות.