מנכ"ל משרד התחבורה מאיים להוציא את ניהול הנמל באילת למכרז חדש עם המפעיל הנוכחי יסגור את הפעילות בו, כך נודע ל-N12. במקביל, במכתב ששלחה אתמול (חמישי) למנכ"ל נמל אילת חברת נמלי ישראל (חנ"י) - החברה הממשלתית האחראית להחכרת הנמלים - היא מציינת כי אין לו ולחברה בניהולו את הסמכות לעצור את הפעילות בנמל.

הדברים מגיעים בהמשך להודעת רשות הספנות והנמלים, המפקחת האחראית מטעם משרד התחבורה, מיום רביעי, לפיה נמל אילת צפוי להיסגר ולהפסיק כל פעילות החל מיום ראשון הקרוב 20 ביולי. זאת בעקבות חובות של חברת נמל אילת לעיריית אילת, שהביאו אותה לעקל את חשבונות הבנק של הנמל.

ברקע הדברים עומדת פגיעה מתמשכת בפעילות הנמל הדרומי לאחר פרוץ מלחמת 7 באוקטובר והשיבושים שהסבו החות'ים לנתיבי השיט לאילת.

חות'ים, תימן (צילום: reuters)
מורדים חות'ים בתימן|צילום: reuters

"סגירת הנמל - בניגוד לחוק"

"תאגיד מוסמך אינו רשאי להחדיל הפעלתו של נמל או חלקו, אלא באישור הממשלה", כותב מנכ"ל חנ"י פנחס צרויה למנכ"ל חברת נמל אילת גדעון גולבר. "ככל שתפעל חברת הנמל להחדלת נמל אילת או חלקו, הרי שפעילות זו הינה בניגוד לקבוע בסעיף 22(ב) לחוק".

צרויה אף מאיים כי אם חברת הניהול אכן תעמוד באיומיה ותסגור את הפעילות בנמל - המדינה תיקח את ההחזקה בו מידיה. "החדלת פעילות הנמל או חלקו מהווה גם הפרה יסודית של הסכם המקרקעין המזכה את חנ"י בביטול ההסכם ונטילה לידיה של החזקה בשטחים והנכסים שנמסרו לשימוש חברת הנמל – לשם שמירת הרציפות התפקודית של הנמל", הוא כותב.

בסיכום הדברים כותב צרויה כי "חברת הנמל נדרשת לפעול על פי חובותיה לפי כל דין, להמשיך ולספק שירותי נמל החיוניים לצרכי הביטחון של ישראל ולרציפות התפקוד של הכלכלה הישראלית".