הישראלים אוהבים את הרכבים הסיניים החשמליים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר הרכבים הסיניים שנמכרים בישראל זינק במאות אחוזים בשנים האחרונות, והיום כמעט 5% מהרכבים על הכביש הם מותגים סיניים. למעשה, בשלוש השנים האחרונות המכונית הנמכרת ביותר בישראל היתה של מותג סיני.
רבע מכלי הרכב החדשים שיובאו לישראל בשנת 2024 יוצרו בסין. עם אלו נמנים גם מכוניות שאינן של מותגים סיניים אלא גם מותגים יפנים ואפילו רכבי טסלה. אבל עצם ייצור המכוניות בסין עלול לעלות חשש, והעלייה במספר המכוניות מתוצרת סין על כבישי ישראל לא עוברת לכולם חלק בגרון.
סין לא מוגדרת כמדינת אויב, אבל היא לכל הפחות מדינה מורכבת שמקיימת קשרים הדוקים עם איראן ואויבות אחרות של ישראל ונחשבת ליריבה המרכזית של ארה"ב. "סין הייתה מעורבת בסיוע לאיראן להימנע מסנקציות אמריקניות", סיכם את הדברים שגריר ישראל בארה"ב יחיאל לייטר, בראיון שהעניק בחודש שעבר לרשת VOA האמריקנית. "אנחנו בהחלט לא רוצים לראות את סין פועלת לצד אלו המאיימים על קיומנו".
על רקע זה, הנוכחות הגדלה של המכוניות הסיניות מעלה חשש לסיכון ביטחוני בשל השילוב הגבוה של חיישנים. "רכב זה בעצם שרת עם תוכנה. בתוכנה אין כזה דבר הרמטי, תמיד אפשר לנצל חולשות ותמיד אפשר לייצר חולשות מובנות בתוכנה", מסביר את הסיכון עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות בחברת הסייבר צ'ק פוינט.
"סיכון לאתרים ביטחוניים"
בימים אלו מתנהל דיון פנימי במערכת הביטחון על נוכחות רכבים סיניים במתקנים רגישים. זו לא הפעם הראשונה שהנושא עולה, ובשטח כבר יש מפקדים שהגדילו ראש ואסרו על רכבים סיניים להיכנס לבסיסים צה"ליים.
"מעצמה שיש לה את היכולת לאגור, לנתח, לעשות אנליזה לכמויות דאטה כל כך גדולות שמגיעות מכמויות חיישנים מאוד-מאוד גדולות - כן, זה בהחלט יכול להוות סיכון לאתרים ביטחוניים", מסבירה את החשש ד"ר שחר סומין מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן.
לדבריה, המידע שאוגרות מכוניות שמשמשות קצינים בצה"ל עשוי לשמש להבנת דפוסי הפעולה שלהם ואירועים ביטחוניים. "אפשר להבין באיזה שעות האדם נמצא או לא נמצא ומתי יש 'יציאה משגרה'. זו נקודה תורפה מאד משמעותית", אומרת סומין.

"בגדול, זה מחשב לכל דבר", אומר ואנונו. "אם למחשב הזה יש תוכנה זדונית, אז היא מאפשרת בעצם לאנשי הבקרה מרחוק לשלוט על המכונית מרחוק. אם השתילו עוד יכולות טכנולוגיות ברכב, אפשר להפעיל גם אותן. זה בעצם תחנת קצה שנשלטת מרחוק".
בשלב זה למערכת הביטחון הישראלים אין מדיניות ברורה בנושא הרכבים הסיניים. במשרד הביטחון אין הנחיות שאוסרות על לרכבים סיניים אסור להיכנס למתקנים רגישים, וזאת למרות שהם חולקים מתחמים עם הצבא. בגופים ביטחוניים אחרים כמו המשטרה בוחנים אם להטיל מגבלות על שימוש בכלי רכב סיניים חשמליים.
בארה"ב אסרו על מכוניות סיניות
במדינות המערב מסתכלים כבר זמן רב על המכוניות הסיניות בחשדנות הולכת וגוברת. באפריל האחרון, פרסומים בעיתונות הבריטית חשפו כי רכבים חשמליים מתוצרת סין נתפסים כסיכון ביטחוני משמעותי ועלולים להוות "פלטפורמות ריגול ניידות" בשירות המשטר הסיני.
דוח שהוכן בידי מעבדת המדע והטכנולוגיה של משרד ההגנה הבריטי (DSTL) ושעיקריו נחשפו בטלגרף חשפה כי הממשלה המקומית מודאגת מיכולתה של סין להפוך רכבים חשמליים ל"מכשירי האזנה". "מערך הנתונים שניתן לאסוף מהרכבים האלה הוא יוצא דופן, במיוחד שיחות שמתרחשות בתוך הרכב", התריע מקור בכיר בממשל הבריטי היוצא.

"לא רק שהרכב שלך יכול להוריד את המסלולים שלך, אלא גם לגרד את הודעות הטקסט, ההודעות הקוליות ואפילו מסמכי עבודה רגישים מהנייד שלך", הזהיר מקור בתעשיית הביטחון הבריטית בדיווח באתר i-פייפר הבריטי.
בארה"ב כבר ננקטו צעדים תקיפים בנושא. בינואר האחרון, ערב החלפת הממשל, סיימו אנשיו של הנשיא היוצא ג'ו ביידן לנסח תקנות שיאסרו באופן אפקטיבי הכנסה של כמעט כל הרכבים הסיניים בשוק האמריקאי. הסיבה הרשמית שניתנה בארה"ב להחלטה היא "חששות לביטחון לאומי".
ייתכן שישראל אחרה את הרכבת
מי שינסה למנוע השפעה סינית במדינת ישראל יגלה שהוא פספס את הרכבת. חברות סיניות מעורבות בפרויקטי הרכבת הקלה בתל אביב, מנהלות את נמל המפרץ בחיפה ומפעילות תחנות כוח פרטיות ברחבי ישראל.

גם במערכת הביטחון הנוכחות הסינית כבר קיימת. צוות האבטחה של בסיס הקרייה בתל אביב משתמש ברכבים של מותג MG הסיני. 550 רכבים של צ'רי הסינית סופקו לאנשי קבע בצה"ל, וגם המשטרה התחדשה לאחרונה ברכבים של BYD. וכל זה מבלי לדבר על טלפונים סלולריים של שיאומי או ווואווי ומוצרים סיניים אחרים. לכן גם אם הצעד של הצבא מתבקש - התחושה היא שהמדינה התעוררה מאוחר מדי.
"הרכב הוא מעין תחנת עגינה שדרכה מרחוק אפשר לבצע פעולות סייבר התקפיות, שזה כולל הכול", אומר ואנונו. "החשש הוא שהרכבים יהפכו להיות כלים בהתקפות של מדינה כמו סין. תיאורטית, בדיוק כמו שביפרים יכולים להיות מופעלים מרחוק ולהתפוצץ - אין שום סיבה שרכבים לא יתפוצצו מרחוק".