כבר שנים שמבטיחים לנו שאטלים ימיים שיעבירו אנשים בין ערי החוף בישראל - פרויקט גרנדיוזי שסיכויי מימושו קלושים ויעילותו שנויה מחלוקת. בעוד שהשאטלים שנועדו להוביל אנשים בין ערי החוף בניסיון לעקוף את הפקקים נותרו על הנייר בלבד, פרויקט דומה אחר דווקא עושה צעד קדימה: חברת נמלי ישראל (חני) משיקה את פרויקט ההעברה החופית שנועד לשנע מכולות בין נמלי חיפה ואשדוד באמצעות שאטלים יומיים.בחני אומרים שמטרת הפרויקט, שבשלב זה יוצא לפיילוט, היא להפחית את הגודש בכבישים המובילים אל ומהנמלים, לצמצם את התלות בהובלה יבשתית במשאיות, למנוע תאונות דרכים ולהקטין את הזיהום הסביבתי הנגרם מתחבורה כבדה. בחני סבורים שיישום הפרויקט יסיר מהכבישים מאות משאיות מדי שבוע ובכך יתרום באופן ישיר להפחתת זיהום האוויר ולשיפור איכות החיים של תושבי ישראל.במסגרת הפיילוט, חני תעניק תמריץ כספי לכל מכולה שתשונע בים בין הנמלים, במטרה לעודד את סוכני האניה לקחת חלק במיזם. התמריץ יינתן בכפוף לעמידה בתנאי ההליך ובאישור חברת נמלי ישראל. הפיילוט פתוח לכל סוכני האניה בעלי קוד סוכן מוכר בקהיליית הסחר הימי בישראל, שיעמדו בתנאי הסף ויחתמו על כתבי ההתחייבות הנדרשים. חני תבחן את ההצעות ותבחר את המפעילים המתאימים להפעלת השאטל הימי.הצורך בשינוע מכולות בין נמלי חיפה ואשדוד אינו מובן מאליו, ונובע מצרכים לוגיסטיים של היבואנים והיצואנים הישראלים. כדוגמה ניתן מקרה של יבואן שהזמין סחורה לנמל חיפה ומעוניין לפזר אותה בין צפון ודרום הארץ.פעילות דומה של של רכבת ישראל להעברת מטענים בין הנמלים בשנים האחרונות הסתיימה בהפסדים כספיים, והביאה לסגירת חברת-הבת שפעלה בתחום ומיזוגה חזרה לחברה האם. בענף טוענים כי הסיבה לכישלון הפעילות ברכבת נובע מעלויות גבוהות של ביצוע הפעילות ברכבת שהפכה אותה לבלתי כדאית.אינדיקציות חיוביות מיזמיםהפיילוט הנוכחי, לתקופה של ארבעה חודשים, יוצא לאחר שבדצמבר האחרון הוצאה בקשה לקבלת מידע (RFI) בנושא לגורמים בשוק. נראה כי למרות דיווחים ראשונים על הרמות גבה, בחני התקבלו אינדיקציות חיוביות מיזמים שמעוניינים להשתתף בפיילוט.בעקבות הפידבק שהתקבל מה-RFI ועבודה שנעשתה מול גורמים בשרשרת האספקה, בוצעו התאמות בתוכנית. בין היתר הועלה התמריץ הכספי שיוצא למשתתפים מתקרה של 500 שקל למכולה - ל-600 שקל: תוספת של 20%. בנוסף הדרישה להקצות אניות ייעודיות לשינוע המטענים בין נמלי חיפה ואשדוד בוטלה, שאפשר יהיה לבצע את פעולת השינוע גם על הדרך כל עוד כלי השיט עומדים בקריטריונים שהוגדרו מראש.הפיילוט החדש הוא חלק ממהלך אסטרטגי רחב לשיפור התחרותיות של נמלי ישראל והפחתת התלות בהובלה יבשתית, מסר יור חני חזי חאלאויה. לדברי מנכל חני פנחס צרויה. התמריצים שנעניק לסוכני האניה נועדו לעודד את השימוש בפתרון הימי, ואנו מצפים לראות הרבה משתמשים במיזם שגם ירוויחו וגם ישפרו את השירות בנמלים.