במשרד האוצר בוחנים דרכים לשלב חברות סיניות במיזמי תשתית גדולים ובראשם פרויקט המטרו - חרף התנגדות עזה מכיוון הממשל האמריקני. לחדשות 12 נודע כי בשבוע שעבר התקיימה פגישה חריגה בנושא בהשתתפות נציגי הדרגים המקצועיים במשרד, בהם אגף החשב הכללי ואגף התקציבים.הדיון באוצר נערך לקראת פרסום שורה של מכרזי תשתיות גדולים, ובהם מכרזי לעבודה על חלק ניכר מפרויקט המטרו - פרויקט התשתיות הגדול ביותר בתולדות ישראל שעלותו מוערכת ביותר מ-150 מיליארד שקל. המכרזים שצפויים להתפרסם בימים הקרובים עוסקים בחלק ניכר מפרויקט המטרו, ובכלל זה ביצוע עבודות על הקווים, בסכום מוערך של 65 מיליארד שקל.באוצר חוששים כי על רקע העוינות הגוברת של גורמים עסקיים באירופה לא תהיה היענות מספקת למכרזי המטרו. על רקע זה מבקשים באוצר לבחון בכל זאת דרכים לשילוב חברות סיניות במכרזים.גורמי המקצוע באוצר חוששים מההשלכות האפשריות של מספר מצומצם של מתמודדים במכרזים של מיזמי התשתית. להערכתם, הדבר עלול להוביל לכך שמדינת ישראל גם תידרש לשלם מחירים גבוהים יותר עבור העבודות - וגם פשרה באיכות העבודות בפועל.במשרד האוצר סירבו להתייחס ישירות לפניית חדשות 12 בנושא. עם זאת, בכירים באוצר וגורמים שהשתתפו בישיבה טענו כי לנושא יש רגישות מדינית. בנוסף נמסר כי הרצון להביא חברות סיניות נועדה להוריד עלויות עבור משלם המיסים ולהעלות את איכות העבודה.לפני מספר חודשים נחשף בחדשות 12 כי ממשל טראמפ דורש ממדינת ישראל הבהרות לגבי השתתפותן של חברות סיניות בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים. לחצים דומים הופעלו בעבר גם בתקופת ממשל הנשיא הקודם ג'ו ביידן בנוגע להשתתפות חברות סיניות במכרזי הרכבת הקלה בגוש דן.בשבועות האחרונים, על רקע סיום המלחמה בעזה בלחץ הממשל האמריקני, עלתה לכותרות השאלה האם ישראל היא מדינת חסות של ארהב. נראה ששאלת היכולת של ישראל להתקשר בחוזים עם חברות מסין חרף התנגדות אמריקנית נוגעת בלב הסוגיה.