התוכנית של משרד האוצר מלאה חורים כמו גבינה, אומר דר ששון חדד, יועץ בכיר במיינד ישראל, על עקרונות תקציב 2026 שהציג השבוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. התוכנית לא מביאה צמיחה וזורקת כספים על אוכלוסייה שהתרבות שלהם היא לא לעבוד. איפה הבשורה פה?.במסיבת העיתונאים שערך משרד האוצר ביום שלישי הציג סמוטריץ' יעד גירעון של 3.2% תוצר ל-2026, בשעה שהכלכלן הראשי באוצר חזה תחזית צמיחה של 5.2% תוצר. עקרונות התקציב שהציג שר האוצר כללו הבטחות להורדת מיסים משמעותית לעובדים, רפורמה בבנקים ובמשק החלב, ומהלכים שלדבריו יקדמו צמיחה ויורידו את יוקר המחיה. אך מעבר להבטחות המפליגות (שעוד נחזור אליהן) בכירי האוצר החזירו שוב ושוב את הדיון לנקודה אחת מרכזית: תקציב הביטחון.תקציב הביטחון הוא אבן הראשה של התהליך שיכריע איך התקציב ייראה, פתח את האירוע מנכל משרד האוצר אילן רום. הפער בין עמדות הצדדים עצום: משרד האוצר מדבר על תקציב בסיס של 80-90 מיליארד שקל לביטחון - בעוד שמשרד הביטחון דורש 144 מיליארד שקל.סמוטריץ' ובכירי משרדו חזרו והדגישו כי קיים הסכם חתום עם מערכת הביטחון מיולי האחרון, שלדברי השר עמידה בו תאפשר לעמוד גם ביעד הגירעון השאפתני שהציג. לפי סמוטריץ', אם יבוא הצבא ויגיד צריך מיליארדים מעבר לסיכום - הוא יודע למצוא את זה בהתייעלות בתוך התקציב שלו.סמוטריץ' אומר לציבור 'אתם רוצים שאני אוריד לכם מס הכנסה ובצורה משמעותית? בשביל זה אני צריך שתעזרו לי ללחוץ על נתניהו לקצץ בתוספת לתקציב הביטחון', אומר דר מיקי פלד, חוקר בכיר בקרן ברל כצנלסון. זה היה תפקידה של מסיבת העיתונאים - להשתמש בציבור כשחקן במשחק הפוליטי.יש קצת זמן עד לסיבוב הבא - אבל הוא יגיעהפערים בין גובה תקציב הביטחון שהציג האוצר ובין דרישת משרד הביטחון נראים אסטרונומיים, אך חדד לא מתרגש. חדד, לשעבר היועץ הכספי לרמטכל וראש אגף תקציבים במשרד הביטחון, מעריך שמדובר במספרי פתיחה במשא ומתן. 80 מיליארד זה פחות אפילו ממה שהיה לפני המלחמה. 140 ומשהו המיליארד שהציב של משרד הביטחון נראה קצת מוטה לצד השני, הוא אומר. להערכתו, התקציב הסופי צפוי להיות בטווח של 110-130 מיליארד שקל.בכל הקשור לקריאת האוצר להתייעלות בתקציב הביטחון, חדד תוקף את שר האוצר עצמו. סמוטריץ' היה מבין אלו שדחפו להקמת ועדת נגל לבחינת תקציב הביטחון בעקבות אסון 7 באוקטובר. למרות זאת, חדד מזכיר כי מסקנות הוועדה לא אומצו. אפילו לא דנתם בזה, שנה שלמה לא עשיתם דיון על זה, הוא אומר.חדד דוחה את טענת של האוצר שכל שקל מיותר לביטחון הוא שקל שנוסף במסים, כפי שניסח זאת הכלכלן הראשי באוצר דר שמואל אברמזון. זו דמגוגיה זולה, הוא אומר, אפשר להגיד את זה גם על כל שקל שהולך בחינוך או כל מקום אחר. השאלות הן מה עושים בשקל הנוסף כשצריך אותו, ואם יודעים לעשות בו את מה שצריך.המציאות הביטחונית, לפי חדד, עדיין רחוקה מלהיות מרגיעה. זו טראומה של שנתיים שלמות. הבטיחו לנו 'ניצחון מוחלט', כל מיני מילים באספמיה. השינוי במציאות סביבנו הוא לא מוחלט, הוא אומר. לדבריו, אף שאיראן וחיזבאללה ספגו מכות חזקות, הן מנסות לשוב ולהתעצם. איראן הכפילה את תקציב הביטחון שלה השנה וחתמה לפני חודש עם רוסיה על הקמת שלושה כורים גרעיניים, הוא אומר. יש לנו קצת זמן עד לסיבוב הבא - אבל הוא יגיע.במקביל יש לחדד ביקורת גם לגבי האופן שבו משרד הביטחון מנופף בהיעדר גיוס החרדים כסיבה שהוא נדרש לשמר 60 אלף חיילי מילואים במשימות בטש מוגבר - נימוק שניתן ל-25 מתוך 144 מיליארד השקלים שדורש משרד הביטחון לתקציב השנה הבאה. לפי חדד גם מערכת הביטחון תעמוד במכסות הגיוס המוצעות זה יביא בעוד שנתיים-שלוש לכמה גדודים בלבד.מאיפה הוא יביא את הצמיחה הזו?מעבר למחלוקת סביב תקציב הביטחון, הביקורת של פלד וחדד מתמקדת בהיעדר חזון צמיחה אמיתי בעקרונות התקציב שהציג משרד האוצר. אני לא מבין מאיפה הוא יביא את הצמיחה הזאת, אומר פלד על תחזית הצמיחה של 5.2%. לדבריו מדובר בצמיחה טכנית שנובעת מיציאת המשק מהקיפאון שבו היה בזמן המלחמה, לא בזינוק אמיתי.לפי פלד, במקום לטפל בצרכים האמיתיים של מעמד הביניים, סמוטריץ' מתמקד בהבטחות שאינן ממשיות. בשורה אמיתית למעמד הביניים היא חינוך חינם עד גיל שלוש, שיפור הרפואה הציבורית שתחסוך לנו הוצאת כסף מהכיס על רפואה פרטית, תחבורה ציבורית טובה יותר, אולי העלאת שכר המינימום, הוא מונה. את כל זה הוא לא מתכוון לעשות.אתה מסתכל על התוכנית של האוצר ואתה שואל מה זה הדיבורים האלו על כל שקל נוסף? התוכנית לא מביאה צמיחה, אומר חדד. לאן הם רוצים ללכת בדיוק? מה הבשורה בתקציב 2026? מצפים שדברים יקרו לבד? על איזה השקעות בתשתיות מדברים? על איזה השקעות חברתיות? דיבורים בעלמא.לטענת פלד, הרפורמות שהציג שר האוצר בעקרונות התקציב שלו הן חסרות משמעות עבור הציבור העובד. רפורמת החלב ופתיחת השוק ליבוא יניבו לדבריו חיסכון של שקלים בודדים למשפחה. על יוזמת סמוטריץ' להטיל מס חדש על הבנקים הוא אומר זו אולי בשורה להכנסות המדינה ממסים, וגם זה לא הרבה. זה לא בשורה ליוקר המחיה.בשנים הקרובות אין מה לדבר על זהמורכבות המצב מתבטאת גם במתווה ארוך הטווח שהציגה סגנית הממונה על התקציבים תמר לוי בונה לצמצום יחס החוב-תוצר של מדינת ישראל. היא תיארה ירידה הדרגתית ביחס החוב לתוצר - מהרמה הנוכחית של כ-70% חזרה לרמות של כ-60% שהיו ערב המלחמה - בקצב של כ-1% בשנה, על פני עשור. יחס החוב-תוצר הוא אחד הנתונים הקריטיים שחברות דירוג האשראי בוחנות, ומתווה לצמצומו עשוי לסייע לישראל להעלות חזרה את דירוג האשראי שירד במלחמה.פלד מעיר שהופתע לטובה ממתינות המתווה הזה: זה לא מובן מאליו לשמוע רכזת מקרו במשרד אומרת שלוקחים זמן, הכל בסדר, לאט-לאט. לדבריו, מדינת ישראל חייבת לשמור על יחס חוב-תוצר גבוה יחסית בשנים הקרובות: אתה לא יכול לדבר על יחס נמוך מ-65% בלי שזה יתבטא בקריסה של השירותים הציבוריים. וזה לא אני אומר אלא אני מסתמך על עבודה של נגידת בנק ישראל לשעבר דר קרנית פלוג.אבל גם כאן הוא מצביע על בעיה: כדי להשיג את הירידה ההדרגתית והמתונה ביחס החוב-תוצר נדרש גירעון שהוא בוודאי קטן מ-2.5% תוצר כל שנה. זאת בשעה שכבר עתה סמוטריץ' הציב יעד גירעון של 3.2% ל-2026, שגם הוא עוד עלול להתנפח תחת מכבש הלחצים הפוליטי.כדי להשיג ירידה כזו בגירעון טוען פלד, יש רק שתי אפשרויות: או צמיחה מאוד גבוהה, או קיצוץ דרמטי בהוצאות הממשלה ובאופן שגם לא יפגע בצמיחה. הבעיה היא שאין לדבריו איפה לבצע את הקיצוצים כאלה: חינוך - אין איפה לקצץ. בריאות - אין איפה לקצץ. המקום היחיד שיש בו איפה לקצץ זה תיאורטית בביטחון, וברור שבשנים הקרובות אין מה לדבר על זה.וזו לפי פלד הסתירה המובנית בתוכנית של סמוטריץ': אם אי אפשר לקצץ בהוצאות ואין צמיחה אמיתית שתביא הכנסות חדשות - הורדת מיסים צפויה רק להגדיל את הגירעון. אתה צריך להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים כדי להקטין את הגירעון, הוא מסביר. אבל אם אתה מוריד מיסים - אתה הולך בכיוון ההפוך.מעבר לסתירה הכלכלית יש גם בעיה טכנית-משפטית: לדברי פלד, כדי לשנות את שיעורי מס הכנסה ב-2026 צריך לשנות את החוק עד סוף דצמבר 2025 - אתגר שנדמה כבלתי אפשרי בהתחשב בכך שהתקציב רק יובא לאישור הממשלה בתחילת דצמבר. הדחיינות של ביבי וסמוטריץ' עם תקציב 2026 הופכת את ההבטחה להורדת מיסים לרלוונטית אולי ל-2027. או לסתם הטעיה, הוא מוסיף.כל זה מוביל את פלד למסקנה ברורה: האירוע שסמוטריץ' מדבר עליו פשוט לא הולך להתקיים. ב-2026 יכול להיות שיהיה גירעון קצת יותר נמוך כי המשק חוזר לפעילות רגילה. מה יהיה ב-2027? הוא פוליטיקאי, אתה חושב שהוא חושב על 2027? יש לו בחירות לעבור.