שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם החלטת ממשלה שתוציא את הפעלת שירותי הרכבת מידי רכבת ישראל ותעביר אותה במכרזים לידיים פרטיות - כך לפי טיוטת הצעת המחליטים שהגיעה לידי N12. הטיוטה עדיין מצויה בשלבי גיבוש. בכוונת השר להביא את המהלך להחלטת ממשלה במסגרת תקציב 2026.טיוטת ההצעה מציינת כי רמת הנסועה ברכבת בישראל (מספר קמ של נסיעה לכל תושב) נמוכה ב-42% מהממוצע באיחוד האירופי. יתרה מכך, באוצר מצביעים על ירידה של 6% במספר נסיעות הנוסעים ברכבת ב-2024 בהשוואה לשנת 2019. הירידה אמנם הושפעה גם מהמלחמה, אך טיוטת ההצעה מציינת כי לאור הפעלת קו ירושלים-תל אביב החדש והמבוקש וקצב גידול האוכלוסייה ניתן היה לצפות לתוצאות טובות יותר.במקביל מציינת טיוטת ההצעה את בעיית האיחורים והביטולים של רכבת ישראל - כל שכן תקלת הענק שהביאה להשבתת הרכבת למשך יותר משבוע בחודשי הקיץ. כלל האירועים של השנה האחרונה, מעידים שלא צריך הרבה נתונים, אלא רק לדפדף בהודעות רכבת ישראל על איחורים, ביטולים והשבתות כתוצאה מתקלות טכניות כדי לדעת שמשהו לא עובד כשורה, מצויין בטיוטה.אתגר בלתי אפשריבאוצר תולים חלק מהאחריות לבעיות ברכבת בחסמים שמציב ועד העובדים - אך מתמקדים בעיקר בטענה כי חברת רכבת ישראל סובלת מבעיה של קשב ניהולי: טיוטת ההצעה טוענת כי חברת הרכבת לא מסוגלת להקים מיזמי תשתית גדולים בתקציב של עשרות מיליארדי דולרים במקביל להפעלת רשת מסילות ברזל. לפי טיוטת ההצעה לא משנה מי יהיה המנכל הבא של רכבת ישראל, האתגר של ביצוע פעילות ההקמה ושיפור השירות הנדרש כל כך ברכבת ישראל בעת ובעונה אחת אינו אפשרי.מסיבה זו מקדם סמוטריץ' את פיצול פעילות הרכבת לצד הפרטה חלקית:פעילות הקמת ותחזוקת התשתיות תישאר בידי רכבת ישראל, שתישאר מופקדת על פרויקטי ענק כמו המסילה המזרחית והכפלת מסילות החוף. הפרטת הפעלת הרכבת עצמה, בדומה לאופן שבו פועלים שירותי האוטובוס והרכבת הקלה. רכבת ישראל תצא למכרזים שיעבירו את הפעלת קווי הרכבת למפעילים פרטיים שישמשו כנותני שירות.בלשכת שר האוצר מסבירים כי כיום ההשקעות האדירות ברכבת ישראל לא מגיעות לציבור. הנוסעים ואזרחי ישראל לא נהנים מהכסף הגדול שמושקע ברכבת בשנים האחרונות. השינוי הזה יבטיח לייעל את מערך הרכבת ולפתוח פקק חשוב בתחום התחבורה הציבורית שמשפיע על המשק ועל הצמיחה וכן על חיי היומיום של אזרחי ישראל.מה קרה בהפרטות הרכבת בעולם?מאחר ומדובר בשינוי דרמטי בתשתית חיונית ניתן לשאול האם הדרך הנכונה להוביל אותו היא באמצעות האוצר דרך חוק ההסדרים - ולא דרך ועדה בין-משרדית שתיקח בחשבון את ההשלכות הרוחביות שלו.בנוסף, באוצר טוענים כי ברוב מדינות העולם - למעט ישראל, יפן, צ'ילה ואירלנד - פעילויות הרכבת אינן חוסות תחת קורת גג אחת. אלא שנסיונות קודמים להפריט את פעילות הרכבת בשורה של מדינות מערביות השיגו תוצאות מעורבות, ובראשן המקרה הקטסטרופלי של הפרטת שירותי הרכבת בבריטניה.בשנות התשעים הפריטה הממשלה הבריטית את כל שירותי הרכבת במדינה, תשתיות והפעלה. לאחר רצף של תאונות קטלניות החברה הפרטית שניהלה את תשתית המסילות התמוטטה והתשתית הוחזרה לידיים ציבוריות. במקביל, מאז ההפרטה זינקו מחירי הנסיעה ב-24% מעבר לשיעור האינפלציה, מספר זכייניות גדולות נכשלו והקווים באחריותן חזרו להפעלה ציבורית.שוב הממשלה הזאת מפרקת את מוסדות המדינה ונותנת אותם בקומבינות לטייקונים מקורבים ולחברי מרכז. כל מדינה בעולם שהפריטה את הרכבת הצטערה על כך - אנגליה הלאימה אותה מחדש. אנחנו השארנו לממשלה הזאת רכבת ישראל חזקה, מתפקדת, שהקדימה את הזמנים בפרויקט החשמול, עם תוכנית חומ״ש לפיתוח בעלות… pic.twitter.com/sacRZCmwT6 — Merav Michaeli מרב מיכאלי (@MeravMichaeli) November 5, 2025בעקבות הפרסום ב-N12 מסרה שרת התחבורה לשעבר חהכ מרב מיכאלי כי שוב ממשלה הזאת מפרקת את מוסדות המדינה ונותנת אותם בקומבינה לטייקונים מקורבים ולחברי מרכז. ממשלת סמוטריץ'-רגב-נתניהו פירקה את רכבת ישראל. היום היא חברה חלשה, של מינויים פוליטיים, ללא מנכל.