"העסקים שלנו מושבתים": רק בתחילת השבוע חגגו ברשות המסים את כניסתה של המערכת החדשה והמתקדמת לקליטת סחורות וחבילות מחו"ל, "שער עולמי", שאמורה הייתה לייעל את השירות ולקצר את משך ההמתנה להזמנות מעבר לים - אלא שבפועל, כך נדמה, קורה ההפך.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מאז הכנסתה של המערכת לפעולה במכס, ביום ראשון האחרון 14 בינואר, מתחולל כאוס - כך לפחות על פי תלונות לא מעטות של סוחרים ובעלי עסקים שהגיעו אלינו, שמספרים שהסחורות והחבילות שהזמינו תקועות.
"אף אחד לא התריע מראש שמעכשיו צריך כרטיס חכם כדי לשחרר סחורות", מספר אור, אחד הסוחרים. "עכשיו נוצר מצב שלאף אחד אין כרטיס כזה - ואי אפשר לשחרר סחורות. נקבע לי תור להנפקת כרטיס ל-28 בינואר, מה שאומר שאני צריך להשבית את העסק שלי לשבועיים בגלל שהסחורות לא מוכנסות לארץ. אין לי מה למכור".
ולא מדובר רק בהנפקת הכרטיסים החכמים, שלדברי הסוחרים, רק שתי חברות אמונות על הנפקתם - מה שיוצר עומס רב עליהן, ומוביל בפועל לקריסה של השירות שהן אמורות לספק. התוכנה החדשה שנכנסה לשימוש - כך מעדויות של סוחרים ואף של עובדים במכס - איטית ואינה מתפקדת, זאת למרות שנועדה לעשות את ההפך.
"הגעתי למכס וראיתי עובדים שלא יודעים מה לעשות", מספר אביחי, סוחר נוסף שממתין למוצרי שהזמין. "הם מזינים פרטים במחשב ואז או שהם מועברים באיטיות או שהם בכלל נמחקים ולא מועברים הלאה, אל חברות השילוח. נוצר מצב שלחברות אין אישור לשחרר את הסחורות מהמכס - ונוצר בלגן. אמרו לנו שהפרטים שלנו לא הוזנו וכל אחד מטיל את האחריות על האחר".
המצב נמשך כבר 3 ימים - ומוביל לכך שהיבואנים צריכים לשלם מכיסם על העיכובים בהכנסת הסחורות: "חברות האחסנה החיצוניות שעובדות עם חברות השילוח מחייבות אותנו לשלם דמי אחסנה של המוצרים. כל יום שעובר זה עוד כסף. אם למישהו יש מוצרים גדולים באחסנה, זה יכול לגרום להם נזק כספי משמעותי".
מרשות המסים נמסר בתגובה: "מערכת שער עולמי, המנהלת את סחר החוץ של מדינת ישראל, הינה ממערכות המחשוב הגדולות והחשובות שהושקו בשנים האחרונות. המערכת פעלה כפיילוט במשך כשנה וחצי, במהלכן התקיימו כנסי הסברה, שולחנות עגולים, תרגילי הדמיה ופורסם מידע נרחב באתר הרשות. בתקופת הפיילוט, התבקשה כל קהילת סחר החוץ להתרגל את פעילותה ובמקרים מסוימים חלק מחברי הקהילה אף תוגמלו כספית על השתתפותם בפיילוט".
בניגוד לטענות, ברשות טוענים כי "ביום הרביעי להפעלת המערכת ניתן לראות כי היא פועלת בהצלחה ואף מעבר למצופה. ככל שמאותרת בעיה היא מטופלת במיידי. עיכובים המצוינים בפנייתכם אינם נובעים מתהליכים במכס, וככל שמתעורר עיכוב, פועלים יחדיו כל השותפים לטפל בעניין. הרשות פרסמה מבעוד מועד את הצורך להצטייד בכרטיס חכם ומרבית חברי קהילת סחר החוץ אכן עשו כן. יחד עם זאת, העובדה שחלק קטן מהיבואנים טרם הצטייד בכרטיסים חכמים למרות תקופת הפיילוט, מינהל המכס נותן מענה בחצי השנה הקרובה גם ליבואנים ללא כרטיס חכם".