בחודש הבא תיפתח שנת 2019, ולצד ההוצאות הרגילות על חגיגות, הכיס יתרוקן מהר יותר בגלל גל של עליית מחירים במשק. במוקד: עליית מחירי החשמל שתוביל לשורת עליות נוספות כמו במחירי המים. לצד זאת הודיעה אסם על עליית מחירים של שליש ממוצריה, וגם בתחום המזון היא ממש לא לבד.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעקבות הודעת אסם, מוצרים כמו קטשופ, ביסלי, קמח תופח, סירופים, פתיתים, חלק מהחטיפים המלוחים, קרקרים ומרקים יתייקרו בשיעור של 2%-4.5%. מנגד, באסם מבהירים כי הם לא צפויים להעלות מחירים של מוצרים כמו במבה, מטרנה, קפה, פסטה, עוגות ובייגלה.
בכך אסם מצטרפת לרוב היצרניות והספקיות הגדולות במשק שהחלו לייקר את מוצריהן בקיץ האחרון: מהחברה המרכזית למשקאות, תנובה, סוגת, נטו, יוניליוור, סנו ועוד. החברות מסבירות את שינוי בכך שמחירי הסחורות ושכר העובדים עלו. היום התבשרנו גם שהחשמל עומד להתייקר בינואר ביותר מ-6%, יותר מהמצופה. למה זה קורה? כי לא מאפשרים להם שלא להעלות מחירים.
"מי שקובע את רמת המחירים בסופרמרקטים ובפארם אלה הספקים עצמם כי הם מאוד גדולים ומאוד חזקים. אי אפשר בלעדיהם", הסביר איזק סיוה, מומחה לשיווק קמעונאי בקבוצת בוכוולטר. "התשובה האמיתית היא כי הן יכולות והקמעונאים לא יכולים בלעדיהן. הספקים בעצם קובעים את גובה המחירים בארץ. גם הצרכנים לא מתפשרים על מותגים".
יצרניות החלב תנובה וטרה העלו את מחירי החלב הלא מפוקחים בשיעור של עד 3.4%. יצרניות המשקאות הקלים, החברה המרכזית למכירות ולהפצה (קוקה קולה), טמפו ויפאורה-תבורי העלו את מחירי המשקאות הקלים וגם של הבירות בשיעור דומה בחודשים האחרונים.
"הממשלה נכשלה במאבק ביוקר המחייה"
"בתקופה האחרונה היו עליות מחירים מאוד משמעותיות ואנשים התחילו לשאול אותנו למה אנחנו מעלים מחירים", סיפר אסף הראשי, מנהל מכולת "החנות שלנו" בתל אביב. "אז אמרנו להם שזה לא אנחנו, אלא החברות".
גם סוגת העלתה לפני החגים את מחירי האורז הפרסי בסמטי ויסמין. שסטוביץ' העלתה את מחירי הטונה, ויסוצקי ייקרה את חלק ממוצרי התה והמלח שלה ואפילו הקרמבו התייקר. מוצרי הטואלטיקה והנייר התייקרו גם הם בכ-10%. "דברים שאני תמיד קונה אז הורידו את הכמות, כלומר את המשקל בשקיות", אמר אבי זהבי, לקוח בסופר בתל אביב. "גם המחיר אפילו עלה קצת".
התוצאות של גל ההתייקרויות כבר נראות לעין. המחירים בסופר מטפסים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014. מנתוני חברת המחקר "סטורנקסט" עולה כי סל הקניות עבור משקי הבית התייקרו השנה ב-1.6 מיליארד שקלים, בהשוואה ל-2017.
הפעיל החברתי איציק אלרוב, ממובילי המאבק ביוקר המחייה, דווקא מפנה אצבע מאשימה לעבר הממשלה. "היא זאת שנכשלה במאבק ביוקר המחיה והציבור הישראלי שוב נותר לבדו".
התייקרות סל הקניות נובע בעיקר מעליית מחירים מצד רשתות השיווק אבל גם בגלל גידול בצריכה, בעיקר של מוצרי הפרימיום. הישראלים קונים יותר עוגיות מיוחדות, גבינות איכותיות וגלידות יוקרתיות, אולי כדי להמתיק את המרה של יוקר המחייה.