כחודשיים אחרי שרשתות השיווק הגדולות בישראל, הספקים והיבואנים דחו את העלאות המחירים של מוצרים רבים בשל לחץ ציבורי כבד, הערב (חמישי) פרסמנו ב"תוכנית חיסכון" כי לקראת פסח השנה, בניגוד לעבר, יהיו הרבה פחות מבצעים, וגם על הרבה פחות מוצרים. המשמעות - סל הקניות עומד להתייקר.
מדי שנה, אחת התקופות הטובות ביותר לרכוש מוצרים רבים היא מיד אחרי פורים, משום שזה הזמן שבו מתחילים המבצעים הגדולים. אולם, נראה שהשנה המצב יהיה שונה לגמרי וסל הקניות של הישראלים יהיה יקר יותר לעומת שנים קודמות. אז למה זה קורה? סיבה אחת היא מחירי השינוע הגבוהים והחשש הקיים ממחסור בחומרי גלם, שמביאים את הרשתות, הספקים והיבואנים להיות הססנים יותר בכל הנוגע להוזלת מוצרים.
סיבה נוספת היא גל ההתייקרויות מלפני כמה חודשים - שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל. כזכור, הרשתות והספקים ספגו ביקורת ציבורית נוקבת על הכוונה לייקר מוצרים רבים, ובשל כך הם החליטו לחזור בהם ודחו את העלאות המחירים.
עם זאת, נראה שהפעם הם לא יבואו לקראת הציבור פעם נוספת וצמצום המבצעים הוא סוג של מסר - לא נתנו לנו להעלות מחירים, אז אין שום סיבה שעכשיו נוריד אותם. לכן, החליטו הרשתות, הספקים והיבואנים לצמצם באופן ניכר את כמות המבצעים ואת המגוון שלהם. גורמים שעימם שוחחנו אמרו שבשונה מהעבר, השנה ההוזלות יגיעו עד ל-15% בלבד - לעומת 50% בשנים קודמות.
לפני כחודשיים הודיעו כמה מחברות המזון הגדולות על כוונתן להעלות מחירים. הן נימקו זאת באילוצים של מגפת הקורונה ועליית מחירי השינוע בעולם. אולם, בעקבות לחץ ציבורי כבד, שכלל גם התערבות של שר האוצר אביגדור ליברמן, חזרו בהן חברות כמו אוסם, סנו ושטראוס והן הודיעו על דחייה של ההתייקרות עד אחרי חג הפסח.