הקניות של הישראלים באינטרנט ירדו ב-6% בתקופת המלחמה, אבל הקניות מאתרים ישראלים דווקא אלו ב-4%, כך עולה מנתונים חדשים שמפרסמות גוגל וישראכרט. ההסבר לפער הוא צניחה של 26% בקניות של ישראלים מאתרים זרים בתקופת המלחמה, על רקע ההפסקות והעיכובים במשלוחים מחו"ל וכן הנטייה של חלק מהישראלים להעדיף לקנות כחול לבן.
הנתונים הם חלק ממחקר מקיף שביצעו גוגל וישראכרט על הרגלי הקניות המקוונות של הציבור הישראלי על פני העשור האחרון. התוצאות מבוססות על שילוב בין מחקר קונים בקרב יותר מ-1,000 ישראלים, נתוני חיפוש של גוגל, נתוני תנועות אשראי של ישראכרט, סקר בקרב למעלה מ-200 עסקי מסחר מקוון מקהילת העסקים של ShoppingIL ומחקר של גוגל בקרב יותר מ-2,000 משיבים המבוסס על מודל תשאול גלובאלי.
לפי המחקר, המסחר ברשת קפץ פי חמישה בעשור האחרון מ-4% ל-20% ממחזור המכירות. המגמה לא דילגה גם על המגזר החרדי, שם היקף הקניות המקוונות קפץ ל-14% מכלל הקניות - זינוק של פי 4.5 בעשור. בחברה הערבית שיעור הקניות המקוונות הוא כ-15%, לעומת 2% לפני עשור.
במקביל גדל מספר בתי העסק הישראלים ברשת פי 19.5 בעשור. לפי הנתונים, ליותר מ-50% מהעסקים המקוונים כלל אין חנות פיזית. שיעור זה קופץ ל-65% בעסקים צעירים בני פחות משלוש שנים. 70% מהעסקים הישראלים ברשת בני פחות משש שנים וכשליש (36%) מהם קמו בשלוש השנים האחרונות.
לפי המחקר, הישראלים מביעים אמון ותמיכה בעסקים המקוונים המקומיים: 77% מעידים שהם מעדיפים לקנות כחול לבן ואכן 64% מהעסקאות המקוונות מתבצעות באתרים ישראלים. 60% מהחיפושים ברשת הם אחר מותגים ישראלים. מאז תקופת הקורונה העידו 68% מהישראלים שהם מבצעים שיעור גדול יותר מהקניות שלהם באינטרנט.
משווים מחירים אבל קונים אימפולסיבית
נתוני הסקר שערכו החברות לרגל עשור ליום הקניות המקוון ShoppingIL by Google מצביעים על אמון ישראלי בקניות המקוונות. 77% מהקונים אונליין מאמינים שאפשר לעשות ברשת קניות חכמות יותר; 65% מאמינים שהקניה ברשת חוסכת כסף ו-73% מאמינים שהיא חוסכת זמן; 84% מבצעים מחקר שוק ומשווים מחירים. המחקר גם מעלה שהישראלים פחות חובבי מותגים משנהוג להניח: 74% מעידים שהם מחפשים מוצר לפני מותג.
ועדיין, הקניות המקוונות מלוות בחששות: גם היום 75% מעידים שיש להם חוסר ודאות לגבי התאמת המוצר אליהם, בעיקר בקטגוריית ביגוד והנעלה, רהיטים לבית ומוצרי פארם. דווקא בחברה החרדית מביעים אמון גבוה יותר - או פחות חשש - בקניות המקוונות, לפחות בכל הקשור לרכישת נעליים: בעוד שבמגזר הכללי כ-56% רוכשים נעליים ברשת, במגזר החרדי שיעור הרכישה של נעליים עומד על כ-76%.
במקביל, בעוד שבקרב בני דור ה-X שיעור הרוכשים בגדים באינטרנט עומד על 66%, בקרב בני דור ה-Z השיעור גבוה בהרבה ועומד על 88%.
הנתונים מראים שהישראלים מנצלים על פניו את היצע החנויות הגדול לצמצום הקניות האימפולסיביות: 84% משווים מחירים לפני קבלת החלטת קניה. בקרב הגברים עומד השיעור על 90%, אצל הנשים 77% ובמגזר החרדי על 74%. שיא ההשוואות הוא במוצרי חשמל ואלקטרוניקה, שם 96% מהקונים של מוצרים אלה משווים מחירים.
ההשוואה לא אומרת שהישראלים ויתרו לחלוטין על קניות אימפולסיביות: 50% מהצרכנים מצהירים שהם נוהגים לתכנן את הרכישות החשובות ולדחות אותן למבצעי נובמבר, אבל 82% חושבים שכל רגע נתון הוא זמן לעשות בו קניות ואכן 43% מהקניות המקוונות הן ספונטניות. 42% מהישראלים אף מצהירים שהם מתפתים לקנות יותר ממה שתכננו. ההנעה לרכישה מגיעה ברובה מפרסומות (60%) וממבצעים (50%).
90% מוותרים באמצע הקנייה
למרות הגידול הדרמטי ברכישות מקוונות בעשור האחרון, הנתונים מראים שעדיין מדובר בחוויית קנייה מחייבת פחות. 90% מהישראלים נוטשים עגלות תוך כדי תהליך הרכישה, במיוחד צעירים (94%) ונשים (92%). הסיבה הכי שכיחה להפסקת הקניה היא המחיר. 59% ינטשו את הקניה אם המחיר הסופי לא יתאים להם. 40% יתנסו בשירות או מוצר חדש אם המחיר יהיה משתלם מבחינתם. ל-50% לוקח כמה שעות להשלים את הקניה, 55% מפסיקים את התהליך לפחות פעם אחת באמצע, במיוחד בקטגוריות ביגוד ונעליים.
"התקופה האחרונה הוכיחה שקנייה מקוונת מעסקים מקומיים חזקה מתמיד ומהווה חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי", ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל. "עם יותר עסקים ויותר צרכנים שמגיעים לעשות קניות ברשת, המחקר מוכיח שלתעשייה שלנו יש עוד מקום רב לצמוח ולגדול ושאנחנו רק בתחילת הדרך".
"שיעור הישראלים שקונים אונליין ב-2023 היה נשמע דמיוני לפני עשור", מסר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט. "יותר ויותר עסקים ישראלים זיהו את הפוטנציאל ומספר בתי העסק ברשת ממשיך לגדול באופן דרמטי, במיוחד בשלוש השנים האחרונות".