חג הפסח נגמר ועם סיומו מגיע גל חדש של עליות מחירים החל מ-1 במאי. יבואנים ויצרנים של שלל מוצרים הבטיחו שלא יעלו מחירים כל עוד אנחנו במלחמה - אבל המלחמה נמשכת כבר למעלה מחצי שנה והם, כך נראה, לא יכולים להמשיך להתאפק.
עוד ב-N12 כלכלה:
• ממחר בחצות: הדלק מזנק ל-7.90 שקלים לליטר בנזין
• מהיום: אפשר לחדש דרכון בלי להגיע ללשכה - בתנאים
• מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?
השבוע צפויים לקפוץ מחיריהם של שלל ממוצרי יבואנית המזון דיפלומט בשיעור של עד 15%. החברה מייבאת לארץ שורה של מותגים מוכרים ובהם קפה ג'ייקובס, שוקולד מילקה ועוגיות אוראו, חטיפי פרינגלס, קטשופ ומיונז היינץ, חומרי הניקוי של פיירי ואבקות כביסה אריאל וטייד. דיפלומט סיימה את 2023 עם רווח נקי של 80 מיליון שקל, אבל זה לא מונע מהחברה להעלות מחירים.
לדיפלומט יצטרפו גם גלידות נסטלה שמחיריהן יועלו ב-6.5%, ויצרנית הנקניקים יחיעם שמעלה מחירים בעד 9%. שחקנית נוספת שמעלה מחירים היא הנקל-סוד, שמשווקת שורה של מוצרים בולטים בתחומי הטואלטיקה והניקיון, שחלקם יתייקרו בשיעור של עד 30%.
המדינה היתה יכולה לסייע למתן את השפעת גל עליות המחירים. זאת בין היתר באמצעות מניעת עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח, כמו חלב, שמנת וגבינה צהובה או לבנה, שמחיריהן יעלו כעת ב-4.5%. עליית מחירי מוצרים אלו צפויה להביא לגל עליות בשוק מוצרי החלב.
מאז הקמת הממשלה הנוכחית בוצעו כמה ניסיונות להילחם בעליות המחירים. שר הכלכלה ניר ברקת הודיע על פרסום "רשימה שחורה" של חברות שיעלו מחירים במלחמה ואף זימן אליו את ראשי החברות הגדולות בתחום כדי להוביל יוזמות לבלימת עליות המחירים. בסוף פברואר הודיע השר ברקת כי הוא מקדם חקיקה שתסמן במדבקות שחורות מוצרים של חברות שהעלו את מחיריה במלחמה.
אלא שנראה ששלל היוזמות שקידם ברקת לא הצליחו לבלום את עליות המחירים ובסופו של דבר הצרכנים בכל זאת ישלמו יותר. במשרד הכלכלה לא הגיבו לשאלות N12 בדבר הצלחת יוזמת הרשימות של השר או התקדמות חוק המדבקות השחורות.
נראה כי הדרך להילחם ביוקר המחיה טמונה בפתיחת השוק ובצמצום כוחם של יבואנים גדולים, שמייבאים לארץ באופן בלעדי עשרות מוצרים. בתחילת כהונת הממשלה היו על השולחן גם צעדים מסוג זה, אך נראה כי הן ירדו בשלב זה מעל הפרק.