לקוחות של חברת קאר איסט, אחת מחברות קבוצת לובינסקי, ויבואנית של רכב MG לישראל, הופתעו לגלות כי על אף שקנו רכב חדש מהחברה – בפועל החברה מבקשת להעמיד לרשותם רכב יד שנייה. כעת לקוחות החברה החליטו להגיש תביעה ייצוגית.
"רציתי לקנות רכב משנת 2024 חדש מהניילונים והגיע אלינו סוכן חביב של קאר איסט הביתה, ועשינו נסיעת מבחן", סיפר רונן אברהם, אחד הלקוחות של החברה. "שילמנו מקדמה וחיכינו לרכב שיגיע. היה ברור שהזמנו רכב חדש לחלוטין מהניילונים. אחרי חודשיים הודיעו לנו שהרכב הגיע".
אברהם העביר את היתרה לחברה, ובסך הכול שילם לה כ-140,000 שקל. "אחרי שהעברתי את היתרה אני מקבל מהסוכן טופס גילוי נאות שכתוב בו שמדובר ברכב יד שנייה משנת 2023", הוא סיפר. ברגע שראה זאת, אברהם מיהר לבטל בבנק את העברת את התשלום. "זה היה המזל שלי, מיד התקשרתי לבנק. אמרתי לסוכן מקאר איסט – 'מה זה צריך להיות? שילמתי על רכב חדש'. הוא אומר לי שזו תופעה מאוד שכיחה", סיפר אברהם.

התופעה התגברה בין היתר בשל עודפי מלאי אצל החברות
התופעה שהסוכן דיבר עליה היא פרקטיקה שבה יבואנים רושמים רכבים שנמצאים בידיהם יותר משנה, על שם העובדים שלהם או על שם בעל החברה, בשל חוק שמחייב אותם לעשות זאת. משכך, עבור הרוכש של מכונית כזו – מדובר ברכב יד שנייה ולא רכב חדש, ועל כן ערכו הכלכלי פוחת.
"מבחינתי יכול להיות שאם היו אומרים לי שמדובר ברכב 0 קילומטר יד שנייה יכול להיות שהייתי מסכים לקנות במחיר מתאים. אבל במקרה הזה הפתיעו אותי אחרי שכבר שילמתי", הסביר אברהם. "הסוכן עוד אומר לי 'אנחנו לא כמו במקומות אחרים שמעבירים את הרכב סתם לאיזה עובד זוטר, אצלנו זה לובינסקי עצמו'. אמרתי לו שמבחינתי לא משנה מי לא נוהג בו, זה לא מה ששילמתי עליו. גיליתי שיש עוד המון אנשים שזה קרה להם".
ואכן, לפני שבועיים הרשות להגנת הצרכן פרסמה הודעת אזהרה לפני שבועיים לציבור – לפיה באחרונה התגברה תופעה של הטעיות בעסקאות רכבי אפס קילומטר, בעיקר של כלי רכב שנמצאים בבעלות חברות ליסינג. בהודעת הרשות הודגש כי התופעה התגברה לאחרונה בין היתר בשל עודפי מלאי אצל החברות, בעקבות המצב הביטחוני ושינויים כלכליים כמו עליית הריבית.
הרשות הבהירה כי הצגת הרכב ככזה שנמכר בהנחה משמעותית ממחיר מחירון – מבלי לגלות לצרכן במפורש, לפני הצגת החוזה לעסקה, שהרכב יירשם כיד שנייה – "עלולה להטעות צרכנים ביחס לשווי האמיתי של הרכב וביחס לסוג וטיב הרכב אותו רוכשים. מדובר בפרטים מהותיים שעיכוב בגילויים עלול ליצור מצג כוזב ולהטעות צרכנים בהחלטה הצרכנית".
"היא מוכרת מכוניות חדשות, מקבלת את הכסף ומעמידה לרשות הרוכשים מכוניות לא חדשות"
אברהם, פרופ' למשפטים באוניברסיטת ת"א במקצועו, לא הסתפק בביטול העסקה – ובחר להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד קאר איסט בעקבות המקרה שלו. בבקשה, שהוגשה על ידי עורכי הדין גיל רון ואהרן רבינוביץ ממשרד גיל רון קינן ושות', מפורט מקרה של לקוחה נוספת שנפגעה מהחברה. לפי הבקשה לאישור התביעה, אותה לקוחה חתמה על הסכם עם החברה של הזמנת רכב חדש של דגם MG4, משנת ייצור 2024, בסך כ-142,000 שקל. היא אף נטלה לצורך כך הלוואה מהבנק.
לאחר מכן היא קיבלה מהחברה טופס גילוי נאות שבו צוין בכלל כי שנת ייצור הרכב היא 2023 וכי מספר הבעלים הקודמים הוא אחד. כשהבינה כי אין בכוונת החברה למסור לה מכונית חדשה, אלא מכונית משנת ייצור קודמת שיש לה בעלים קודמים ומשכך שווי המכונית נמוך מזה שעליו הוסכם, היא ביקשה להתקדם בעסקה – תוך מחאה על ההתנהלות של החברה.
למרות זאת החברה לא הסכימה, לפי הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, לבצע את העסקה. אותה לקוחה ביקשה לבסוף לבטל את העסקה עקב הפרה יסודית של ההסכם ולקבל את כספה בחזרה – ורק כעבור חודש ופניות חוזרות ונשנות של עורכי הדין שלה לחברה – קיבלה את כספה בחזרה.
"זוהי שיטת הפעולה של המשיבה", נכתב בבקשה לאישור התביעה, שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי בלוד. "היא מוכרת מכוניות חדשות, מקבלת את הכסף ומעמידה לרשות הרוכשים מכוניות לא חדשות. לאחר מכן היא מעבירה את הרוכשים שמנסים לעמוד על זכויותיהם שבעה מדורי גיהינום. ניתן להבין בבירור – המשיבה מפרה את ההסכם ועליה לפצות את חברי הקבוצה בשל כך".
בחברת לובינסקי מכחישים את הטענות ומסרו בתגובה: "לובינסקי נהגה ונוהגת בשקיפות מלאה מול לקוחותיה. החברה יצאה בין היתר במכירה של רכבי יד ראשונה 0 ק"מ והמידע על כלי רכב אלה פורסם ברבים ובאופן ברור. בהתייחס לשני הלקוחות שבפנייתכם, למיטב ידיעתנו, הלקוחות קיבלו את מלוא הפרטים על כלי הרכב, לרבות העובדה כי מדובר בכלי רכב רשומי יד טרם ביצוע ההזמנה".