בלוף רפורמת המעבר בין הבנקים: רפורמת הניוד המקוון, שהושקה בספטמבר האחרון, הייתה אמורה להקל על הלקוחות בפתיחת חשבון חדש, להגביר את התחרות ולגרום להם לעבור בנק בקליק, בתוך שבוע ימים - אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. הערב נחשף ב"תוכנית חיסכון" שבבנק ישראל מודאגים מהקשיים שהלקוחות עוברים בדרך לבנק חדש.
בדיון פנימי שנערך לאחרונה בין בנק ישראל לנציגי הבנקים השונים, עלה ששליש מביטול הניודיים של חשבונות הבנק, של הלקוחות שרוצים לבצע את הניוד המקוון - הם בגלל קשיים של אי הסדרת התחייבויות. כך למשל תשלומים נושאי ריבית בכרטיסי האשראי שקיימים ללקוחות או הלוואות פתוחות בבנקים, מקשות על המעבר וגורמות ליביטולו.
כבר בדיונים שקדמו לרפורמה, לפני כחצי שנה, היה חשש מקדים לכך שהרבה בקשות ניוד של לקוחות יימנעו בגלל אי הסדרת התחייבויות כאלה ואחרות. הבנקים התבקשו למצוא פתרון מתאים, אך בפועל זה לא קרה וכאמור כעת הרבה ניודים מבוטלים מסיבה זו בדיוק. אמנם הבנקים אמורים לאפשר ללקוחות שעוברים להמשיך לשלם את ההלוואה או ההתחייבות דרך הרשאה לחיוב החשבון החדש, אך בפועל הם מערימים קשיים על הלקוחות, מעבירים את האחריות עליהם ודורשים מהלקוחות עצמם לבצע הליכים נוספים שאינם חלק ממה שהוסכם ברפורמה ושמאריכים את הפרוצדורה של המעבר מעבר לשבעה ימים.
עוד נאמר בדיון הפנימי, שלא מדובר בסיבה מספיק טובה לסירוב אוטומטי לניוד החשבונות ובנק ישראל מבקש מהבנקים לפעול למציאת פתרון כדי להקל על הלקוחות ברפורמת המעבר בין הבנקים.
חצי שנה אל תוך הרפורמה והבנקים עדיין לא מפרסמים נתונים על הניוד המקוון. הנתון האחרון שפורסם על ידי בנק ישראל לפני שלושה חודשים הצביע על 10,000 בקשות ניוד בלבד. הבנק היחידי שכן פרסם נתון מסוים הוא בנק דיסקונט, שטען שעברו אליו פי 2.4 יותר לקוחות דרך הניוד המקוון יותר מהבנקים האחרים, אך גורמים המעורים בתחום מבהירים שבכל מקרה מדובר באלפים בודדים בלבד.
אז בסופו של דבר יש פה אינטרס של הבנקים, בעיקר של הבנקים הגדולים, שרפורמת הניוד המקוון, שאמורה להגביר את התחרות בין הבנקים, לא תצליח. ואפשר לראות שחצי שנה אחרי הרפורמה - עדיין לא נראה שקיימת פה תחרות אמיתית.