השמיים של סעודיה נפתחים לחברות תעופה ישראליות. הבשורה הזאת צפויה לקצר את זמן הטיסות, להוזיל מחירים - וגם לפתוח טיסות ישירות ליעדים חדשים.
"הטיסה להודו בנתיב החדש, הסעודי, תהיה כחמש וחצי שעות, כמעט כמו טיסה ללונדון וגם במחירי לונדון", מסביר עוז ברלוביץ, מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל. ניר מזור, מנכ"ל קשרי תעופה, מוסיף: "שינוי המדיניות של סעודיה היא בשורה צרכנית מדהימה לתייר הישראלי. זה אומר טיסות יותר קצרות ליעדים יותר רחוקים".
כיום מטוסים ישראליים מורשים להיכנס למרחב האווירי הסעודי, אך ורק אם מדובר בטיסות אל איחוד האמירויות או בחריין, בהתאם להסכמי אברהם.
האישור הראשוני לטיסה מעל שמי סעודיה לישראל ניתן ב-2018 לאייר אינדיה ואנחנו היינו אז על הטיסה הראשונה. זה גרם לחברה לשלוט בקו אל הודו, שבו שלטה לפני כן אל על לבדה, שהפסידה מזה עשרות מיליוני דולרים בשנה. היום חברות התעופה כבר מתכננות טיסות חדשות.
"אנחנו מקווים גם שנוכל לפתוח גם יעדים חדשים בדרום-מזרח אסיה, כמו סרי לנקה, לאחר שייגמרו שם הבעיות וההפיכה", מספר ברלוביץ. שלומי עם שלום, סמנכ"ל אל על, מציין: "זה גם במעגלים נוספים יפנה לנו ציוד ויאפשר לנו לטוס לעוד יעדים כמו יפן ועוד מקומות מרגשים אחרים".
גם חברות תעופה זרות, מהמזרח למשל, שלא השתלם להם עד כה לטוס לישראל בנתיב הארוך, עשויות להיכנס לשוק ולהגביר את התחרות. בכמה זה יקצר את המסלול? טיסה לניו-דלהי תתקצר עד שעתיים וחצי - מ-8 שעות ל-5.5 שעות. טיסה לתאילנד תתקצר בשעתיים וחצי – מ-10.5 שעות ל-8 שעות. טיסה לאוסטרליה, אם תיפתח, תקצר את המסלול מ-18.5 שעות ל-15.5 שעות.
בכמה זה יוריד את המחיר? "היום טיסה להודו היא סביב ה-650, 700 דולר", אומר ברלוביץ. "אני מאמין שבנתיב החדש, במסלול הטיסה המקוצר טיסות יעלו סביב ה-500 דולר".
אם נצפה פני עתיד, פתיחת השמיים מעל שמי סעודיה עשויה גם להפוך את נתב"ג ל"האב" - מרכז לטיסות קונקשן בין המזרח הרחוק לאירופה.