עלייה סמויה במסווה של מחירים משתלמים: אחרי שהרשתות הגדולות ניסו לבלום את הספקים מלהעלות מחירים, הבטיחו מבצעים ואפילו סל מוצרים זול למשך כחצי שנה, בדקנו ב״תוכנית חיסכון״ את המוצרים שעל המדפים כיום כדי לראות אם מדובר במבצעים משתלמים, או בכלל בעליית מחירים סמויה. את נתונים הצלבנו עם הנתונים הקיימים בפריסז – המשווים מחירים ברשתות המזון והפארם.
במצלמה הנסתרת בסניף רמי לוי אמר לנו אחד העובדים כי ״המחיר יותר יקר ממה שהיה לפני כמה חודשים״. לפי לובי 99, בסניף רמי לוי בירושלים 233 מוצרים התייקרו ב-2% מחודש אוגוסט, ומתוכם 74 רשומים במבצע. ג׳ל כביסה פרסיל לדוגמא נמכר בסניף ב״מבצע״: 29.90 שקלים במקום 34.5 שקלים. אבל מבדיקה שערכנו, בחודש אוגוסט אותו המוצר נמכר ב-28 שקלים: כלומר, היום תשלמו יותר. באותו הסניף, נתחי טונה של ריו בשמן זית נמכרים במבצע ב-25 שקלים במקום ב-28, אך המחיר באוגוסט היה 25 שקלים – כלומר, הרשת העלתה את המחיר ומציעה ״מבצע״ זמני.
בסניף רשת ויקטורי שבגדרה גילינו כי 2,143 מוצרים התייקרו – מתוכם 914 במבצע. פיצה משפחתית מעדנות נמכרת בסניף במחיר מחירון של 24 שקלים, ובמבצע ב-17 שקלים. לפני שלושה חודשים המבצע היה משתלם יותר – 16 שקלים. מחיר המחירון לא השתנה, אך המבצע התייקר ב-6%.
גם הרשת שופרסל דיל שהובילה את המהלך מול הספקיות והכריזה על סל מוצרים בהנחה, מציגה מוצרים רבים במבצע – אך המחירים רק עולים. ״כל תקופה מעלים מחירים״, אמר אחד העובדים במצלמה הנסתרת. בסניף באר שבע של הרשת המחיר הממוצע מאז חודש ספטמבר עלה בכמעט 2%. על שליש מהמוצרים שהתייקרו יש מבצע.
גרנולה של המותג שופרסל עולה במחיר המחירון 17 שקלים ונמכרת ב-14 שקלים במבצע. בספטמבר המחיר היה 10 שקלים – עלייה של לא פחות מאשר 35%. יין מרלו של ברקן לפי המחירון עולה 50 שקלים, ולפי המבצע 37.5 שקלים. אך למעשה בספטמבר נמכר ב-45 שקלים: עלייה של 7.5%. דאודורנט לוריאל עלה בחודש אוגוסט 10 שקלים, ובמחיר מבצע כיום – 11 שקלים.
״מצאנו את התופעה הזאת שהיא לא תופעה חד פעמית, אלא תופעה רוחבית בכל הסניפים ובכל הרשתות״, אמרה עו״ד לינור דויטש, מנכ״לית לובי 99 ל״תוכנית חיסכון״. ״מוצרים מוצגים כמבצעים, אבל מבצעים מדומים. אם אתה בודק את המחירים לפני חודשיים או שלושה חודשים, המוצר עלה אותו דבר או פחות ועכשיו עושים ״מבצע״ במחיר יותר גבוה. אנחנו כארגון צרכנים הולכים להילחם ולמצוא דרך לשים סוף לתופעה הפסולה הזו״.
הרשתות מבינות שאין דבר שישראלים אוהבים יותר ממבצעים ומדילים משתלמים - אך הבדיקה של ״תוכנית חיסכון״ מעלה שהן מנצלות את זה עבור הסוואה לעליית מחירים של עשרות אחוזים. ברוב המקרים אפילו המבצע עולה ביוקר.