כנראה שגם אתם נדהמתם מהצעות המחיר הגבוהות שקיבלתם כשניגשתם לרכוש או לחדש את ביטוח הרכב. עבור ביטוח הרכב. בניסיון לחסוך בעלויות, אולי ניסיתם לפצל בין רכישות הביטוח המקיף, החובה וצד ג׳, בתקווה שאולי ככה תצליחו להשיג את הצעת המחיר הטובה ביותר. אבל בישראל 2025 מתברר כי לא מדובר במשימה פשוטה.
"אנחנו לא עושים [ביטוח] חובה, אנחנו עושים חובה וצד ג' מינימום", נמסר לנו בחברת הרכב פריסבי. דברים דומים אמרו לנו כשהתקשרנו לליברה חברה לביטוח: "אנחנו לא עושים כבר [ביטוח] חובה בלבד, רק חובה עם מקיף או חובה עם צד ג'". הסיבה? "נהלים של החברה". במוקד של גו מבית הכשרה לביטוח אמרו לנו שאפשר לעשות "רק [ביטוח] חובה ומקיף יחד, אי אפשר לעשות חובה".
על רקע זה הוגשה לאחרונה תובענה ייצוגית בגובה מיליוני שקלים נגד חברות הביטוח הגדולות בישראל, כך פרסמנו אמש לראשונה ב"תוכנית חיסכון". במוקד התובענה הטענה שחברות הביטוח מתנות את רכישת ביטוח החובה ברכישת מוצרים נלווים כמו ביטוח מקיף או צד ג׳ - וזאת, לטענת התובעים, בניגוד מוחלט לחוק.
לטענתנו, הסיבה היא שיקולים כלכליים", אומר עו"ד משה און, שהגיש את התביעה הייצוגית, על סירוב חברות הביטוח למכור ביטוח חובה בלבד. "ביטוח חובה הוא מוצר שאין בו רווח גבוה, ולכן בחברות הביטוח מנסים לחבר אותו למוצר אחר כמו ביטוח מקיף או ביטוח צד ג'. אנחנו מדברים על כ-40 מיליון שקל שחברות הביטוח משלשלות מהסיפור הזה לכיסן".

מהתביעה הייצוגית עולה כי חברות ביטוח רבות סרבו למכור ביטוחי חובה בנפרד - מה שהגדיל את גובה פרמיית ביטוחי הרכב שלהם, כלומר את הסכום שמשלמים רוכשי הפוליסות.
"צריך לפתוח את הדבר הזה ולאפשר תחרות", טוען און. "זה יוביל כנראה להורדת מחירים כי יתחרו על כל המוצרים - על כל אחד בנפרד ולא על איזשהו מוצר משולב שבעצם פועל לטובת חברות הביטוח ואולי פחות לטובת הצרכן".
על אף ירידה ממוצעת של 4% במחירי פוליסות ביטוח הרכב מתחילת השנה, מחירי הפוליסות עדיין גבוהים מאוד. "בשנים האחרונות זיהינו תופעה מאד משמעותית של עליית מחירים אגרסיבית, שעיקר הסיבה שלה היתה גניבות הרכבים שהשתוללו במדינת ישראל יחד עם עלייה בכמויות תאונות הדרכים", אומר נדב שרייבמן, מנהל מחקר ואנליזה ב-wobi, חברה להשוואות ביטוחי רכב.
לדברי שרייבמן, "באמצעות השוואה אפשר לחסוך המון כסף מצד אחד. מצד שני, התפקיד של המדינה זה לעצור את הגנבים".

לפי wobi, הפערים בין ההצעות של חברות הביטוח השונות יכולים להגיע עד ל-5,000 שקל, ותלויים גם בסוג הרכב. כך, מחיר פוליסת הביטוח של פולקסווגן גולף עלה ב-13% מתחילת השנה. הביטוח של יונדאי אלנטרה התייקר גם הוא ב-11%. לעומתם, הביטוח של סובארו XV הוזל ב-25%, ומחיר הפוליסה של מאזדה 6 ירד ב-20%.
אמנם נראה כי יש לא מעט תחרות בשוק ביטוחי הרכב, אך בפועל, על פי הטענות בתביעה, השוק לא תחרותי כפי שהוא נראה. וזאת, ככל הנראה, אחת הסיבות למחירי ביטוחי הרכב היקרים.